giltig vaccination, vad är det?

Nominous

Trådstartare
Jag blir galen! Letar och letar på SKKs hemsida efter regler kring giltig vaccination för tävling men hittar verkligen ingenting! Jag vet att de ska ha 8v, 12v och 12mån och sedan inom 4år. Men hur nära inpå ett prov/tävling/utställning får man vaccinera för att det ska vara giltigt? Hittar ingenting om det. Vissa aktiva säger 14 dar, andra 3. Det är ju en jäkla skillnad.

Enligt dopingreglerna är karensen på injektion 14 dagar, men gäller ej vaccination.

Min hund fyller 12 månader 24 juli. Ska ställas officiellt 2 augusti. Så det är ju hög tid att vaccinera nu. Men hur långt innan måste jag vaccinera senast? Om 14 dagar gäller (som en högst aktiv inom utställningsbranchen säger) så måste jag vaccinera nu, ska fixa det på torsdag. Då hinner jag tiden om det är så att 14 dagar gäller.

Men, jag ska på en inoff utställning på söndag och då är frågan hur nära innan den jag kan vaccinera? Är det 14 dagar så får jag ju inte vara med om jag vaccinera, och om jag inte hade vaccinerat hade jag fått vara med eftersom hon inte fyllt 12mån. Blir ju lite motsägelsefullt.

Har inte kunnat vaccinera tidigare heller pga täta utställningar och jag har kört på 14dagars regeln. Men nu undrar jag om den verkligen stämmer? Hittar inte den siffran någon stans... vart finns bestämmelserna?
 
Har för mig(99,9% säker) att 14 dagar gäller om hunden inte är vaccinerad sen tidigare. Så det är inget du behöver tänka på. Dock kan det för hundens skull vara bra att göra i god tid (ca 14 dagar) om du vill ha största möjliga skydd mot kennelhosta.
Vacc i veckan och gå på utställningen på söndag.

/hälsar hon som gav hunden vacc dagen innan utställning där han drog på sig kennelhosta med tillhörande lunginflammation för att det inte hunnit "verka" ordentligt
 
Kopierat från mitt pm till utställning..

Vaccinationsbestämmelser..
Som utställare är du ansvarig för att den hund som ställs ut har
föreskrivet vaccinationsskydd. För att få delta måste hunden vara
vaccinerad mot valpsjuka. Hund under ett års ålder ska vara vaccinerad
vid lägst tio veckors ålder. Hund över ett års ålder ska vara vaccinerad vid
lägst tio månaders ålder. Vaccinationen får inte vara utförd för mer än
fyra år sedan. Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton dagar
före utställningsdagen.
 
Så det finns ingen regel på hur många dagar innan prov/tävling som vaccinationen ska vara utförd bara de är korrekt vaccinerade från grunden för att ha rätt att delta? Alltså revaccination.
 
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.
Har ni koll på om det är samma regler som gäller för MH?
 
Nu har jag en ny "rolig" vaccinationsberättelse att bjuda på.

Aysu, snart 3 år gammal, inte vaccinerad senare än vid 12-veckorssprutan. Vaccineras idag, tävlar på lördag. Inga problem. Får de DHPPi när de är mer än 10 veckor gamla räknas det som grundvaccination och bara man vaccinerar inom 4 år därefter så är det lugnt, däremot måste ju hunden vaccineras efter att den fyllt 10 månader om den ska tävla.
(Jag har pratat med SKK idag, så har de inte ändrat något den senaste timmen så stämmer det ;) )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 235
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 206
Senast: Dorinda
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp