Giltighet besiktning?

slant98

Trådstartare
Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta läser man att den redan är besiktigad. Hur länge är den då giltig?!?
 
Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta läser man att den redan är besiktigad. Hur länge är den då giltig?!?
Många säljare vill besiktiga sina hästar innan försäljning för att ha den ganska så väsentliga biten avklarad innan köp. Det händer ganska ofta att man annars står där med en häst som inte är vetcheckad på länge och inte går igenom besiktningen. Men du som köpare har däremot undersökningsplikt, så det kan ju vara bra att då göra en egen besiktning iallafall.
 
Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta läser man att den redan är besiktigad. Hur länge är den då giltig?!?

Tills hästen kliver ut från kliniken 😁
Besikta alltid hästen och välj veterinär själv.
 
Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta läser man att den redan är besiktigad. Hur länge är den då giltig?!?
Jag vill minnas att mitt försäkringsbolag tillämpar en månads giltighetstid, dvs du får försäkra hästen med ett besiktningsprotokoll som är max en månad gammalt.
 
Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta läser man att den redan är besiktigad. Hur länge är den då giltig?!?
Med en bra säljare tänker jag mig att ”hästen är besiktigad” betyder ”min veterinär har kollat hästen utan att hitta några överraskningar så din veterinär borde inte heller göra det under försäljningsbesiktning”.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om man har kommit överens om att köpa en häst, ett köpeavtal har upprättats och en del av betalningen är erlagd. Kan då försäljaren helt...
Svar
10
· Visningar
1 925
Senast: fio
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 892
Senast: nullo-modo
·
Fordon Har precis besiktigat min bil, helt ua som vanligt eftersom det är en Subaru och Subaru erbjuder gratis förbesiktning. Dvs man kan lämna...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp