gimpproblem

blondienancy

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat gimp och förstår mj inte riktigt på det till 100% ännu..
Nu skulle jag vilja få en bild i bakgrunden av en annan om ni fattar.. typ så:
http://carolinaweek.org/images/SPRING2004/weather04_21_04.jpg

Försökte med att sätta bilden jag ville ha i bakgrunden som understa lager och sedan klippa bort partierna i det andra lagret som jag inte ville att skulle synnas, men det funkade inte :crazy:

någon som vet hur man ska göra...?
 
Sv: gimpproblem

Du skulle inte kunna berätta hur du gör? jag har samma problem. Jag vill göra ett bildcollage med suddig bakgrund. Men hur 17 gör man???
 
Sv: gimpproblem

har inte sett ditt inlägg tidigare och har därför inte svarat men bättre sent än aldrig ;)
jagt vet inte om jag gör på "rätt" sätt, men mitt sätt fungerar iaf :) Först fixade jag ett bakgrundslager (där du sätter fast bilden du vill ha under) som ju måste vara lika stort som bilden man vill lägga ovanpå den.
Sedan fixade jag ett nytt lager i samma storlek som det första där jag klistrade fast den andra bilden.
Sedan började jag ta bort de partierna jag ville få bort med hjälp av det ljusröda radergummit med hjälp av att reglera opaciteten kan man bestämma om man vill ta bort det övre lagret helt och hållet eller bara delvis. Dessutom valde jag ut partier jag ville ha bort med hjälp av olika markerare, men det går ju inte om du bara vill ta bort lite av den övre bilden..
Om du sedan vill sätta till ännu ett lager måste du platta ut bilden och sedan göra lika igen :)
Hoppas det var till hjälp, är som sagt knappast "rätt" sätt, men åtminstone för mitt ändamål fungerade det :)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 066
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Smoothi
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
19
· Visningar
529
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp