Bukefalos 28 år!

Gips eller annat

dobbis

Trådstartare
Finns det något alternativ till gips?
När jag bröt 4 av 5 möjliga ben i foten på 90-talet så blev jag gipsad,foten stasade och såg ut som en gungstoldmed undertill,det togs bort efter en vecka och jag fick en sko istället (avtagbar tom)
Finns det något till armar? Har för mig att jag sett något plastaktigt på tv,har vi sådant i sverige?

Min arm värker mer med gipset än utan men jag behöver ju supporten av gipset (för den som missat det så sågades gipset upp igår och är nu 2 delat) därför vet jag att det gör mindre ont utan gipset.
 
Sv: Gips eller annat

Jag fick inget "helgips" när jag bröt armen utan en skena (bara gips på ovansidan) Nu blev jag ihopspikad så det är nog inte samma sak;) men ortopeden sa då att det va för att armen skulle kunna svullna utan för mkt tryck. Fick visserligen byta skena 2dagar efter operation för det svullnade något kopiöst (tänk dej en klase falukorvar istället för fingrar:D) och även skenan blev för trång.

Sambon fick en plastgrunka när fick en spricka i armen. Ortos kallas det nog?
 
Sv: Gips eller annat

Jag tyckte det var så bökigt med helgips så jag efter lite tjat fick jag halvgips när jag bröt underarmen.
Då hade jag gips under armen som en skena och sen linda om för då kunde jag ta bort det när det var dags att duscha :D
 
Sv: Gips eller annat

Låter som att det blir ett gnällsamtal tll ortopeden på måndag,för det är väk dit jag ska vända mig?
 
Sv: Gips eller annat

Oftast får man en gipsskena till en handledsfraktur, i bland cirkulärt gips. Det finns både kalkgips och glasfibergips.

Om det gör ont av gipset, så sitter det inte som det ska, kanske för att det har svullnat sen du blev gipsad. Byt gips!
 
Sv: Gips eller annat

jag fick en remis till arbetsterap. som skulle ta av gipset efter 4v,kan hon göra en skena åt mig? eller måste jag åka in till akuten/ortop.mott?
nu sitter jag i soffan o njuter med en arm som bara är lindad.
 
Sv: Gips eller annat

Arbetsterapeuten formgöt skydd till mammas brutna tumme som hade ståltråd ut och in genom huden. Blev kanon. Vill också ha!

Jag har just nu cirkulärgips (gått 2 v) misstänkt båtbensfraktur och söndertrasad tumme. Han skavsår på tummen som gör ont under plastgipset (utan polster under...) LÄÄÄÄNNGGTAR tills ny röntgen på måndag och hoppas jag slipper gipset!
 
Sv: Gips eller annat

Det låter ju toppen,hoppas nu bara att vi här ute på landet har en som både är bra och modern.

Kan säga att jag är inte ett dugg avundsjuk på dig,skaffade mig en båtbensfraktur på en hoppträning för några åt sen,det tog lååååååååååååång tid innan det läkte och tummen blev duglig igen,den tycker ff inte om att vrida på tex burklock.
 
Sv: Gips eller annat

Om du ska ha ett nytt gips (cirkulärt eller skena) får du vända dig till akuten eller ortopedmottagningen.
 
Sv: Gips eller annat

Kan man inte ha en ortos på en bartons fraktur?
får väl ringa akuten på KSS i morgon.
 
Sv: Gips eller annat

Vill minnas när en kompis bröt handleden, rak snygg fraktur, så fick hon det bara lindat och inte gipsat. Det fungerade bra. Hon var mer öm, eftersom det inte var lika skyddat, men hon blev å andra sidan inte stasad nånting.
 
Sv: Gips eller annat

Om du ska ha ett nytt gips (cirkulärt eller skena) får du vända dig till akuten eller ortopedmottagningen.
jag lånar den här tråden lite och hoppas att Cilla (eller nån annan bukedoktor) orkar med ett svar till... ;) :love:

Min ena dotter har en spricka i handleden nånstans, som vi var och fick undersökt och gipsat i torsdags (gips på ovansidan av handen - jag ville se rtg-bilderna men läkaren var så stressad att jag inte orkade fråga om det, det var nog långa väntetider där ändå...). Hon var inte särskilt svullen innan, men den lilla svullnaden har nog gått ner nu för gipset sitter inte stilla på henne - glappar nertill och glider upp mot handen. Bör vi åka in och få det omgjort? Eller kan/ska jag ta en flex-linda från stallet och linda fast det med?
 
Senast ändrad:
Sv: Gips eller annat

Undrar om dom gipsade mig mer än nödvändigt då dom fick veta att jag är både häst o hundmänniska.
Min fraktur var så snygg att man knappt såg den,sånär på den lilla chipflisan som saknas på radiusbenets utsida.
 
Sv: Gips eller annat

Hon hade också hund och red, var på ridskolan hon blev skadad. Fast jag har för mig att hon fick tjata lite om det, det var hennes mamma som jobbar inom sjukvården som tjatade också har jag för mig.
Eftersom hon red på ridskola var det dock lätt att undvika hästarna en period.
 
Sv: Gips eller annat

ok då,jag får väl åka in i morgon och vara den besvärliga pat.som vill ha en fiberskena ,annars såg en del ortos ut precis som det jag behöver,lite skydd över frakturen men ändå med fingerfrihet så jag har någon nytta av den handen.
Utan det tunga illasittande gipset som klämer över handledsknölarna så är fingrarna användbara och jag är tack o lov smärtfri,så oxycontinen jag fick tog jag bara natten till fredag.
Nu ska jag gå ut med hundar utan att slå ihjäl mig :)
 
Sv: Gips eller annat

jag lånar den här tråden lite och hoppas att Cilla (eller nån annan bukedoktor) orkar med ett svar till... ;) :love:

Min ena dotter har en spricka i handleden nånstans, som vi var och fick undersökt och gipsat i torsdags (gips på ovansidan av handen - jag ville se rtg-bilderna men läkaren var så stressad att jag inte orkade fråga om det, det var nog långa väntetider där ändå...). Hon var inte särskilt svullen innan, men den lilla svullnaden har nog gått ner nu för gipset sitter inte stilla på henne - glappar nertill och glider upp mot handen. Bör vi åka in och få det omgjort? Eller kan/ska jag ta en flex-linda från stallet och linda fast det med?

När ska hon tillbaka? Jag skadade mig på måndagen och på tisdagmorgon ringde de från ortopeden och ville jag skulle in redan på torsdagen för nytt gips.

Gipset ska ju sitta tajt för att skadan ska vara fixerad och om det glappar så ska det ju bytas. Jag hade lindat fast det tills måndag och sedan ringt ortopeden (här gör det om det på akuten om man åker in men väntan kan ju ta många timmar då man blir typ sist i kön...). Här kan man ringa ortopeden och knappa sig fram till gipsmänniskorna där faktiskt någon svarar i telefonen!
 
Sv: Gips eller annat

När ska hon tillbaka? Jag skadade mig på måndagen och på tisdagmorgon ringde de från ortopeden och ville jag skulle in redan på torsdagen för nytt gips.

Gipset ska ju sitta tajt för att skadan ska vara fixerad och om det glappar så ska det ju bytas. Jag hade lindat fast det tills måndag och sedan ringt ortopeden (här gör det om det på akuten om man åker in men väntan kan ju ta många timmar då man blir typ sist i kön...). Här kan man ringa ortopeden och knappa sig fram till gipsmänniskorna där faktiskt någon svarar i telefonen!
Hon ska inte tillbaka, vi skulle ta av gipset själva om 10-14 dagar. Det var väl egentligen gränsfall för om hon ens behövde ha gips, om jag tolkade läkaren rätt.
 
Sv: Gips eller annat

Hon ska inte tillbaka, vi skulle ta av gipset själva om 10-14 dagar. Det var väl egentligen gränsfall för om hon ens behövde ha gips, om jag tolkade läkaren rätt.

Det är ofta så när det gäller barn. Gipset är mest för smärtstillning.
Men sitter det illa kanske hon lika gärna kan vara utan det, men med en elastisk binda om det känns bättre? Slå en signal till ortopeden och kolla, jag har ju inte sett hur det ser ut....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag skrev i juli en tråd om att jag varit med i en trafikolycka. Opererades för sprucken urinblåsa och gipsade frakturer i en fot...
Svar
15
· Visningar
3 714
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
L
Hästvård Min häst trampande på en spik för sju veckor sedan. Den gick in LÅNGT (troligtvis 2-3 cm) och den hann sitta där nästan ett dygn innan...
2
Svar
28
· Visningar
4 322
Senast: richter
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 674
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp