Gipsinnerväggar och konvertera till stall?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite knepigt välja rubrik. Men om man har en byggnad (en verkstadsbyggnad för att vara specifik) som man vill konvertera till stall. Men innerväggarna är gipsskivor. Hur blir det då? Det är ju för hållfasthet för hästsparkar etc inga problem förstärka. Men gips tål ju inte fukt. Och även om man inte spolspilta eller så I stallet så är ju frågan om bara det att det finns hästar där, som kissar, kan komma in blöta mm skapar för mkt fukt för skivorna?
 
Ta bort gipsskivorna och sätt upp plywood eller en vägg av brädor som håller för ändamålet.
Jag förstod inte riktigt din text, med hållfastheten för gipsskivorna. Menar du att de befintliga väggarna med gipsskivor håller för boxväggar? Eller menar du att du ska regla upp på gipsskivorna och sätta plywood utanför?
 
Ta bort gipsskivorna och sätt upp plywood eller en vägg av brädor som håller för ändamålet.
Jag förstod inte riktigt din text, med hållfastheten för gipsskivorna. Menar du att de befintliga väggarna med gipsskivor håller för boxväggar? Eller menar du att du ska regla upp på gipsskivorna och sätta plywood utanför?

Måste gipsskivorna tas bort? Ur brandskyddssynpunkt skulle det vara bra om de kunde vara kvar och täckas/byggas över.

Jag menade att gips ju inte håller för hästsparkar, men att det - skapa hållfasta väggar inte är problem, utan det är fukten som bekymrar.

Hållfasta väggar finns ju en rad lösningar för, oavsett om man väljer att bara "ställa in" fristående boxar eller om man sätter plyfaskivor på väggarna eller reglar på återigen och gör ännu en innervägg.

Men om de inte tål fukten så spelar det ju ingen roll att det är lätt förstärka..

Så funderingen rör fukten.
 
Ok. Ibland har man osb eller plywood bakom gipsen. Om du drar in en skruv mellan reglarna på gipsskivan märker du om det är så. Eller om alla hyllor/tyngre saker på väggen är uppsatta enligt regelavstånden, då är det nog inte osb/plywood bakom.
 
Jag skulle ta bort gipsskivorna där det måste förstärkas, typ boxväggar/stallgången. Sen skulle jag behålla gipsen på stallväggarna där inte vistas.
 
Ok. Ibland har man osb eller plywood bakom gipsen. Om du drar in en skruv mellan reglarna på gipsskivan märker du om det är så. Eller om alla hyllor/tyngre saker på väggen är uppsatta enligt regelavstånden, då är det nog inte osb/plywood bakom.

Det är inte osb/plywood bakom tyvärr.
 
Jag skulle ta bort gipsskivorna där det måste förstärkas, typ boxväggar/stallgången. Sen skulle jag behålla gipsen på stallväggarna där inte vistas.
Fast fukten då?
Det är som sagt den som jag funderar över, och luftfuktigheten blir ju densamma i hela utrymmet.
 
Fast fukten då?
Det är som sagt den som jag funderar över, och luftfuktigheten blir ju densamma i hela utrymmet.
Jag tror att du får ta hjälp av något proffs som kan bedöma lämpligheten. Om man googlar ser man ju, t.ex., att det finns olika typer av gipsskivor. Vissa verkar tåla mer fukt än andra. Jag skulle tro att det kommer att bero på en massa faktorer, som t.ex. ventilationen i byggnaden, osv. PÅ ett ställe kan man läsa:

"Gipsskivorna behåller sin fulla styrka och stabilitet upp till 85% relativ fuktighet under kortvariga perioder, dvs. att skivorna får möjlighet att torka ut efter det att de utsatts för fuktbelastning. Skivornas styrka reduceras om luftfuktigheten under kortare perioder överstiger 85% relativ fuktighet, men återfår sin fulla styrka efter uttorkning.

Gipsskivor skall inte under längre perioder eller i permanenta klimatförhållande utsättas för relativ fuktighet över 70%, då det föreligger en risk att mikrobiell aktivitet kan förekomma."
https://www.norgips.se/kunskapsbank...gipsskivor,torka före montering och hantering.
 
Fast fukten då?
Det är som sagt den som jag funderar över, och luftfuktigheten blir ju densamma i hela utrymmet.
Det är mest problematiskt om man bygger in ett material som sedan drar åt sig fukt. Då kan ju reglar och stommverk drabbas. Om de ytliga befintliga väggarna som du sparar, skulle drabbas av fukt ser du det tydligt och kan åtgärda det. Är du osäker kan du alltid kontakta Gyproc, Norgips, Knauf etc. De brukar kunna svara på sådana frågor.
 
Jag googlade också igår och det finns en del gipskivor som tål hög fuktighet, men gipsskivor används ju även i våtutrymme, bara att det byggs på med ett tätskikt? Så om du googlar gipsskiva + våtutrymme så kom det upp en del förklaringar som kanske kan hjälpa dig?
 
Jag googlade också igår och det finns en del gipskivor som tål hög fuktighet, men gipsskivor används ju även i våtutrymme, bara att det byggs på med ett tätskikt? Så om du googlar gipsskiva + våtutrymme så kom det upp en del förklaringar som kanske kan hjälpa dig?
Nu är det ju befintliga gipskivor som är placerade där när verkstaden inreddes. Med största sannorlikhet, sitter där vanliga 13mm gipskivor som ytskickt. Har svårt att tro att någon satt upp våtrumsgips i en verkstad.
 
Nu är det ju befintliga gipskivor som är placerade där när verkstaden inreddes. Med största sannorlikhet, sitter där vanliga 13mm gipskivor som ytskickt. Har svårt att tro att någon satt upp våtrumsgips i en verkstad.

Precis. Det finns massa käcka gipsskivor och material idag. Men när byggnaden byggdes fanns de inte. Det är inte fukt tåliga skivor som sitter. Och det är valt just gipsskivor för att uppfylla dåtidens brandskyddskrav. Det har som sagt varit verkstad, och således en isolerad, uppvärmd byggnad.

Det är min pappa som byggt den så jag kan, såvida gubben fortfarande minns, få besked om material osv. Men han avfärdar hela idén med "du kan inte ha häst där, gipset tål inte fukten". Och så långt fattar jag ju själv att jag inte bara kan ställa in boxar, ströa på golvet och så är det klart. Då skulle det mögla sönder första vintern, både pga gipsskivor och att ventilationen är anpassad för människor och inte djur.

Men jag försöker få ett hum om huruvida det handlar om riva det mesta och bygga om, eller om man kan komplettera? Jag har i sak inga problem riva gipset och sätta upp andra skivor - men "nollar" man brandskyddet då lär jag få problem ändå tänker jag? Medan om man ovanpå gipset kan sätta annat så kanske det går. Men bygger jag in ett framtida fuktproblem då?

Det ska inte konverteras nu, annars hade det ju bara varit ta ut en firma etc. Just nu försöker jag bara uppskatta vad man talar om för insats/kostnad för att bedöma om det ens är värt att börja rota i så att säga
 
Precis. Det finns massa käcka gipsskivor och material idag. Men när byggnaden byggdes fanns de inte. Det är inte fukt tåliga skivor som sitter. Och det är valt just gipsskivor för att uppfylla dåtidens brandskyddskrav. Det har som sagt varit verkstad, och således en isolerad, uppvärmd byggnad.

Det är min pappa som byggt den så jag kan, såvida gubben fortfarande minns, få besked om material osv. Men han avfärdar hela idén med "du kan inte ha häst där, gipset tål inte fukten". Och så långt fattar jag ju själv att jag inte bara kan ställa in boxar, ströa på golvet och så är det klart. Då skulle det mögla sönder första vintern, både pga gipsskivor och att ventilationen är anpassad för människor och inte djur.

Men jag försöker få ett hum om huruvida det handlar om riva det mesta och bygga om, eller om man kan komplettera? Jag har i sak inga problem riva gipset och sätta upp andra skivor - men "nollar" man brandskyddet då lär jag få problem ändå tänker jag? Medan om man ovanpå gipset kan sätta annat så kanske det går. Men bygger jag in ett framtida fuktproblem då?

Det ska inte konverteras nu, annars hade det ju bara varit ta ut en firma etc. Just nu försöker jag bara uppskatta vad man talar om för insats/kostnad för att bedöma om det ens är värt att börja rota i så att säga
Kolla med brandskyddet i kommunen, de kan kanske svara på din fråga om brandklassningarna på väggarna och konstruktionen. Vad som händer om du tar ned gipsen, hur det påverkar fastighetens möjlighet att stå emot brand. Jag tror att en mekanisk verkstad har högre krav än ett stall, då det används material och verktyg som lättare startar en eld, än hästar.
 
Kan vara så att länsstyrelsen och/eller kommunen inte anser att det är en lämplig plats att ha hästar på. Verkstaden måste reggas om som stall och så vidare.
Reglerna för var och hur man har häst kommer att skärpas ytterligare, nu när de ska klassas som lantbruksdjur i och med reglerna kring mantalsskrivning för hästar med mera.
 
Kolla med brandskyddet i kommunen, de kan kanske svara på din fråga om brandklassningarna på väggarna och konstruktionen. Vad som händer om du tar ned gipsen, hur det påverkar fastighetens möjlighet att stå emot brand. Jag tror att en mekanisk verkstad har högre krav än ett stall, då det används material och verktyg som lättare startar en eld, än hästar.

Jo, samtidigt så har väl kravet på brandskydd i stall skärpts enormt de senaste säg 30 åren. Förr var det ju knappt tal om det alls. När jag var liten hade vi stall och ladugård vägg i vägg med verkstad där det både fanns gasolflaskor och förekom heta arbeten. Det var inga vidare brandskyddskrav mellan utrymmena 😳 Idag skulle samma sätt vara helt förbjudet.

Och idag är det ju om man bygger nytt iaf (inte kollat upp ang bygga om) krav på separata brandceller mellan stall och foderförvaring tex.

Sen är ju förvisso reglerna "bakvända" avseende verkstad kontra stall. Verkstad ska stå emot brand inifrån, stall ska stå emot brand utifrån. Så det kanske inte spelar någon roll egentligen med gipsskivornas bevarande eller ej...
 
Kan vara så att länsstyrelsen och/eller kommunen inte anser att det är en lämplig plats att ha hästar på. Verkstaden måste reggas om som stall och så vidare.
Reglerna för var och hur man har häst kommer att skärpas ytterligare, nu när de ska klassas som lantbruksdjur i och med reglerna kring mantalsskrivning för hästar med mera.

Det lär vara kommunen som ev har synpunkter. Byggnaden är dock idag klassad som förrådsbyggnad/isolerat uthus. Länge sedan det var verkstad där (typ 80 talet). Men det kommer ju krävas bygglov för att få använda som stall. Dock kommer det inte behövas förprövning så länsstyrelsen blir inte - så länge dagens regler gäller - inblandade. Det finns dock ingenting med själva byggnaden som i ska gör den olämplig som stall så just så ser jag inga problem, den uppfyller väl alla djurskyddsregler.

Men det är just för det kommer krävas bygglov mm och viss ombyggnation, annan ventilation mm jag försöker avgöra om det är "värt det" ens i teorin eller om man lika gärna kan sikta på nytt "nyckelfärdigt" stall från någon leverantör. Det finns ju en del riktigt trevliga.

Byggnaden ligger dock på den plats där ett stall bör/ska ligga och den är i gott skick så det känns lite onödigt att riva den om det ändå skulle på vettigt vis och för vettig peng gå att ordna det bra.
 
Stall i sig är inte klassade som brandfarliga, inte ens sadelkammare om du inte stoppar in typ kaffekokare och annat med för låg ip-klass. För den sakens skull behövs alltså inte gipset kvar på väggarna.

Lantbrukets brandskyddskommitte har massa bra information om brandskydd i stallar.

Min röst går därför till att riva ner gipset i stalldelen.
 
Vi har dubbla gipsskivor i stalltaket samt i väggen som gränsar till verkstaden för att möta brandskyddskraven. Inga problem med fukten, dock har vi bra ventilation...
 
Stall i sig är inte klassade som brandfarliga, inte ens sadelkammare om du inte stoppar in typ kaffekokare och annat med för låg ip-klass. För den sakens skull behövs alltså inte gipset kvar på väggarna.

Lantbrukets brandskyddskommitte har massa bra information om brandskydd i stallar.

Min röst går därför till att riva ner gipset i stalldelen.

Fast det är ju just enligt LBK det måste finnas brandskydd? För att stå emot brandspridning utifrån från närliggande byggnader.

Annars hade det ju varit lugnt, då hade inget särskilt brandskydd krävts överhuvudtaget eftersom jag inte ska lagra foder där.

Men just för det ska stå emot brand utifrån kanske gipset spelar nada roll om det är kvar eller tas bort? Det sitter ju där för att skydda/hålla inne en ev brand i byggnaden.
 
Fast det är ju just enligt LBK det måste finnas brandskydd? För att stå emot brandspridning utifrån från närliggande byggnader.

Annars hade det ju varit lugnt, då hade inget särskilt brandskydd krävts överhuvudtaget eftersom jag inte ska lagra foder där.

Men just för det ska stå emot brand utifrån kanske gipset spelar nada roll om det är kvar eller tas bort? Det sitter ju där för att skydda/hålla inne en ev brand i byggnaden.

Aha,missade att det fanns andra brandfarliga byggnader i närheten. Trodde det var en fristående byggnad som skulle göras om från brandfarligt garage till inte brandfarligt stall :)
Nej, tror inte att gips inuti hjälper mot brand utifrån. Det finns tydliga beskrivningar i LBK-pärmen om hur man bygger en brandvägg, kanske det kan ge vägledning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp