Bukefalos 28 år!

Gissa sjukan

Madick

Trådstartare
Nyss var jag hos läkaren som inte hade nån aning. Ca 10 rör blod togs för alla möjliga prov, som sköterskan sa "skott åt alla håll". Kanske ni här kan komma med alla kluriga tänkbara orsaker till symptom som dessa:

-Trötthet, inte ständigt men tillräckligt mycket för att påverka vardagen.

-Ont i musklerna, särskillt när jag vaknar efter att ha gjort minsta lilla dagen innan, det räcker med en lugn 30min promenad. Händerna gör oftast ont, inte i lederna utan i "köttet" liksom. Mycket muskelspänningar.

-Yrsel, kortvarig och oftast när jag går.

-Döhungrig eller proppmätt, kan växla på några minuter som att kroppen inte kan bestämma sig. Uppblåst mage och har lite ont emellanåt.

-Proteiner i urinen (prov taget i morse), trängningar men bara sådär så det stör mest hela tiden, inte akut. Läcker vid ansträning.

-Ofta huvudvärk, inte så illa att det behövs tabletter, bara irriterande och ofta snabbt övergående.

-Långsam återhämtning, efter exempelvis 30 min lugn promenad är jag däckad på kvällen som om jag sprungit ett maratonlopp.

-Dåligt minne, låg stresströskel, koncentrationssvårigheter.

-Viktuppgång, 35 kg på 3 år...

Anyone?
 
Sv: Gissa sjukan

Låter som jag.

I mitt fall var det sköldkörteln som gett upp. Numera är det ännu värre eftersom den troligtvis är rätt rejält strålskadad.

När ämnesomsättningen går ner påverkas hela kroppen. Mina största bekymmer är värken i kroppen, den dåliga balansen och tröttheten.

Jag skojade förr om att jag var växelvarm. Tålde varken kyla eller värme. Frös för det mesta - om det inte var hett för då höll jag på att svimma av värmen.

Nu äter jag mellan 250 och 300 (mikro? milli?)-gram Levaxin.

Livet är helt annorlunda.

Jag är rörligare, jag har balans igen, jag har ingen ångest längre, inte alls samma värk, inte samma äckel av mat, inte samma stadiga viktuppgång trots minimalt med mat.

Som sagt. HELT förändrat liv.

Mina värden var inte katastrofala på något vis men ändå gjorde medicinering hela skillnaden. Inser nu efteråt att jag nog hade behövt medicinering redan 10-15 år tidigare. Men värdena var skapligt normala. Sedan träffade jag en läkare som medicinerar på symptom, inte värden.
 
Sv: Gissa sjukan

Det kanske kan vara flera saker som liksom kommit pga av varann?

Det här första gänget låter som mig precis:

-Trötthet, inte ständigt men tillräckligt mycket för att påverka vardagen.

-Ont i musklerna, särskillt när jag vaknar efter att ha gjort minsta lilla dagen innan, det räcker med en lugn 30min promenad. Händerna gör oftast ont, inte i lederna utan i "köttet" liksom. Mycket muskelspänningar.

-Yrsel, kortvarig och oftast när jag går.

-Ofta huvudvärk, inte så illa att det behövs tabletter, bara irriterande och ofta snabbt övergående.

-Långsam återhämtning, efter exempelvis 30 min lugn promenad är jag däckad på kvällen som om jag sprungit ett maratonlopp.

-Dåligt minne, låg stresströskel, koncentrationssvårigheter.

I mitt fall har doktor kallat det för fibromyalgi. Med rätt sorts stretching blir jag dock helt besvärsfri. Osteopat hittade massor med spänningar kring korsbenet, skulle tro att det hamnar i felaktigt läge pga korta muskler både här och där. När korsbenet är i obalans kan ryggraden inte vila "ovanpå sig själv" som den ska, utan hela kroppen måste jobba för att hålla mig upprätt. Om kroppen under lång tid upplever signaler av "skada" så kan det orsaka fibromyalgi har jag läst. Jag tror att min kropp tror att den är skadad när alla grejer inte är där de ska, när osteopat och alexandertekniklärare hjälper mig att slappna av på rätt ställen så försvinner smärtan helt.

Vad gäller nedanstående så kanske det är fristående grejer, eller något som kan hänga ihop med att kroppen har "spunk" pga ovanstående?

-Döhungrig eller proppmätt, kan växla på några minuter som att kroppen inte kan bestämma sig. Uppblåst mage och har lite ont emellanåt.

-Proteiner i urinen (prov taget i morse), trängningar men bara sådär så det stör mest hela tiden, inte akut. Läcker vid ansträning.

-Viktuppgång, 35 kg på 3 år...
 
Sv: Gissa sjukan

Har dom tagit sköldkörtelprov? Det kan vad jag vet ge massvis med besvär i olika delar av kroppen.

Sen tänker jag om det kan vara något reumatiskt om du har ont i leder, det sätter sig väl oftast värst i händerna ofta? (osäker)
 
Sv: Gissa sjukan

Vilda gissningar

Magsår/magsårsbakterier/magkatarr (har ja personlig upptäckt ger både de ena och andra symtomer som man inte förstår hur de hänger ihop men magen är ju grunden till allt)

Rått/sorkpest (fast de går inte ihop med viktuppgången men myckeväl ledverk och trötthet, även detta är sjukdomar som kan ge de värse symtomer och vara VÄLDIGT långvarigt, vissa blir tvärsjuk andra känner sig trött och lite hängig.) såg nu att de står att man då har jätte hög feber men mins inte att pappa hade de bara att han hade ont i leder mm men ah detta var två långsökta gissningar
 
Senast ändrad:
Sv: Gissa sjukan

Sköldkörteln är det jag försökte styra in läkaren på, hon tog iaf ett prov för fritt T4 så får vi se. Men samtidigt var det en läkare som sa "kalorier ut kalorier in" om vikt och då tappade jag liksom lite förtroende där...
 
Sv: Gissa sjukan

b12 brist?

Jag hade en del av symptomerna som du skriver. Yrsel, koncentrationssvårigheter, trött, huvudvärk, trött efter ansträngning kände mig som en klubbad säl. Även min mage krånglade.
 
Sv: Gissa sjukan

B12 tog de prov på i oktober och det var bra värden och det började redan då.
 
Sv: Gissa sjukan

Om du skall kolla sköldkörteln så räcker det inte med T4.... Måste kolla fritt T3 och T4, TSH, anti-TPO och RT3.

Tycker också det låter som hypotyreos. Eller fibromyalgi.
 
Sv: Gissa sjukan

TSH såg jag fanns med, men de andra känner jag inte igen. Men det var en låååång lista, några av rören kunde säkert användas till flera prov.

Fibro sa läkaren också men det vägrar jag :-)
 
Sv: Gissa sjukan

Gör du rätt i!

Be att få provsvaren när de är klara. Vad som anses normal TSH och vad som skall behandlas skiljer mkt från läkare till läkare....
 
Sv: Gissa sjukan

Jag blir väldigt uppblåst av bröd och mår bättre utan spannmål men inte så det är tillräckligt för att det skulle vara enda problemet i så fall.

Nu säger jag inte att det är glutenallergi, men det behöver inte alltid märkas så tydligt. Jag fick diagnosen i somras och har förmodligen haft det länge innan det utan att veta om det. Har liknande dina symtom ungefär (+ - några), de har inte förbättrats nämnvärt genom att sluta äta gluten men det har precis påvisats rejäl zinkbrist i mina nya blodprover så nu ska jag äta zink i några månader så får vi se vad som händer. Ska även äta B12 och järn. Olika sorters brist är ju ofta en påföljd av glutenallergi.

Hoppas de hittar ditt problem så det kan rättas till! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Gissa sjukan

Bortsett från proteiner i urinen så var min spontana tank: Utbrändhet... SÅ mådde jag och efter utredning hos alla möjliga instanser och hjärnröntgen, neurologiska undersökningar och MR av så gott som hela kroppen kom de fram till utbrändhet.
 
Sv: Gissa sjukan

hmm, eftersom andra redan nämnt sköldkörteln...gissar jag på njurarna ev ihop med SLE...

Men jag hoppas att du får recept "mer ridning, mer skratt med vänner, mer massage och lyx och flärd."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp