Gissa vilken ras...

pumah

Trådstartare
... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare tråd om att "rasen jag vill ha finns inte"). Tycker den här stämmer rätt bra in på det jag vill ha! Här kommer en beskrivning av rasen:

XXXX är en renodlad sällskapshund som passar lika bra i en barnfamilj som hos en någorlunda aktiv pensionär. Den är snabbt med på noterna om matte/husse vill göra något, allt från en liten promenad till en arbetspass på lydnadsbanan tycker den är skoj. Men den slappnar lika fort av igen och draperar sig gärna i bästa fåtöljen. Det bästa den vet är att vara med. Att vara i ett rum med resten av familjen i ett annat har den svårt att förstå. Den är mycket präglad på människor och skulle inte klara av att vara en "hundgårdshund". Får den välja mellan människoflock och hundflock så får det bli människorna. En XXXX älskar allt och alla men väljer gärna en favorit bland familjemedlemmarna.


Den som inte har någon tidigare erfarenhet av hund kan mycket väl skaffa en XXXX. Men man måste vara medveten om att det är en stor hund i liten förpackning. Det gäller att inte låta lura sig av den söta lilla valpen och låta den göra som den vill. Man måste tidigt tala om för en XXXX vilka regler som gäller. Det räcker oftast med en ordentlig tillsägelse. Att tvinga en XXXX att göra som man själv vill är inte en så smart idé, effektivast är det om man hittar ett sätt att förklara VARFÖR man vill ha det på just det sättet. Som en intelligent liten hund tycker den om att få tänka och tro att den kommit på saker själv. Samtidigt måste man vara medveten om att varje hund är en egen individ som präglas av både arv och miljö. Det går inte att döma alla XXXX efter en. Den som skaffar en XXXX får en trogen, trevlig och rolig kompis i vått och torrt. En kompis för många år framöver. Det är en frisk och sund ras med inga specifika rassjukdomar. De lever länge, de flesta XXXX blir 12-16 år, en del ännu äldre.


XXXX är en sällskapshund som har fått sitt namn efter klippningen som också är rasens signum. Rasen har troligen uppstått någon gång under tidig medeltid från de hundar som då fanns runt Medelhavet. Det finns små, xxxx-klippta hundar avbildade på kopparstick från 1300-talet. Vi vet att små och xxxx-klippta hundar var mycket populära vid franska hovet under 1600- och 1700-talet. Hovdamerna bar gärna omkring dem och använde dem i stället för värmeflaskor i sängen. De fyllde även en annan funktion, pälsarna lockade till sig loppor och löss som det fanns gott om vid den tiden. På morgonen var det bara att kamma ur dem ur pälsarna. Tack vare det förskonades hovdamerna från att bli utsatta för dessa småkryps obehagliga attacker. Än idag gillar XXXX att ligga i sängen, dessbättre slipper de fungera som lopp- och löss uppsamlare.
I Sverige fanns det minst en XXXX redan på 1600-talet. Hendrich Munnichiven målade 1653 en perfekt klippt och kammad XXXX på bröllopsmålningen av greve Magnus Gabriel de la Gardie med fru. Kanske hade greveparet fått den lilla XXXX i gåva från vänner i Frankrike. En sådan gåva ansågs mycket förnämlig eftersom det nästan enbart var aristokratin som hade råd att hålla sig med hundar. Målningen finns tidvis på Läckö slott utanför Lidköping, annars i Stockolm. XXXX återfinns ofta på målningar från denna tid. Hunden symboliserade trohet och sägen säger även att då en riddare dog hemma målades en XXXX, men dog han i strid fanns ett lejon på bilden istället.
Med tanke på xxxx-klippningen spekuleras det även om att XXXX skulle ha använts som vattenapportör. Att fiskare skulle ha använt XXXX precis som pudel och portugisisk vattenhund för att hämta upp nät. Det kanske inte är en helt felaktig spekulation. XXXX sägs härstamma från barbeten, en medelhavsras och vattenapportör med mycket gamla anor. Dessutom gillar väldigt många XXXX att simma. De är duktiga på att dyka och att simma under vattnet och de aktar sig för strömt vatten. Så visst stämmer det att en XXXX är en kompis i både vått och torrt!


Idag är XXXX huvudsakligen en ren sällskapshund. De flesta skaffar sig en XXXX av denna orsak och därför är det ännu inte så många som syns på tränings och tävlingsbanorna.
När man skaffar sig en XXXX bör man komma ihåg att uppfostra den med fast (observera att detta inte betyder hård!) hand och att den kräver en del pälsvård. Den har behov av att få röra på sig varje dag men man får vara medveten om att vid en skogspromenad så kan en utredning av pälsen behövas*efteråt.*

XXXX är en livlig och alert hund som gärna lär sig nya saker - även på egen hand. De älskar att vara med och delta i mattes och husses liv, både ute och inne. Slinker gärna med in på toa likaväl som den med stort intresse följer matlagning och städning. De leker gärna med andra hundar, ras och storlek spelar ingen roll. Även katt går bra som lek- och sovkompis. En XXXX trivs lika bra med att ligga i knät och bli kelad med som att gå långa promenader i skog och mark. Fjällvandringar klarar de galant, likaså cykelturer. De flesta XXXX är ointresserade av jakt, men det finns de som ställer älg om de får tillfälle till det. Det gäller alltså att ha kontroll över hunden i skogen. För det mesta håller de sig i närheten, de vill inte gärna missa något av samvaron med matte och husse.
Det är orädda små hundar som kan vara ganska så tuffa och envisa. Och det kan vara svårt att motstå när de visar sin vilja med mycket charm och humor! Men när de väl har lärt sig vad som gäller är de mycket lätta att ha med att göra.
En*XXXX är inte skällig. men de vaktar och talar med skall om när det kommer någon eller när de hör ljud de inte känner igen. De slutar att skälla vid tillsägelse eller när de har fått hälsa på besökaren. I XXXX har man en robust och glad kompis som ofta roar sin omgivning med sina påhitt.
En XXXX tycker som sagt att det mesta i livet är roligt och intressant. Många av dem är otroligt observanta och ser minsta förändring, till exempel om det har kommit upp en ny tavla på väggen. Den blir noggrant granskad en stund. Att de tittar på teve är inte heller ovanlig även om inte alla program intresserar dem!


Det är inga problem att ha en XXXX i huset. Men man måste vara medveten om att den vill vara med hela tiden. Trots detta behov av närhet går det alldeles utmärkt att lämna den ensam några timmar åt gången. Den kräver inte särskilt mycket motion. För de flesta räcker en timmas daglig promenad, där den gärna har möjlighet att springa lös en stund. Den motionerar sig lika gärna tillsammans med hundkompisar på tomten. En XXXX älskar att leka "ta mig om du kan" med andra hundar. Då går det undan antingen det är i skogen, parken eller hemma på tomten. Med tanke på att den är ganska liten och lätt, pigg, stresstålig och glad passar den bra för agility. XXXX gillar över huvud taget aktiviteter även om de inte kräver det. De kan mycket väl fungera som räddningshundar och i lydnadsringen kan de göra bra ifrån sig. Hittills kan rasen dock endast stoltsera med en lydnadschampion. Spår är en annan bruksgren som passar många av dem.
Det bästa med en XXXX är den accepterar allt som händer. Den tycker att det är helt okej att under en vecka ha fullt av aktiviteter för att tillbringa nästa vecka i soffan.


XXXX klipps enligt den traditionella XXXX-klippningen. En enkel klippning som är lätt att lära sig. En hund som inte ställs ut klipps 4-6 gånger per år. Kostnaden för en klippapparat, 800-2000 kronor, tjänar man snabbt in om man klipper själv.
En vuxen XXXX har en mycket lättskött päls. Det räcker i regel att kamma igenom den ordentligt en - två gånger i*veckan. Det tar då kanske 20-40 minuter. Betydligt mer pälsvård krävs under den period då valpullen släpper. Det gör den när hunden är mellan ett och två år gammal. Då krävs ibland daglig kamning på 10-20 minuter.
Tack vare klippningen slipper man mycket besvär jämfört med andra pälsraser. Pälsen klipps ju bort på den ställen där smuts lätt fastnar. Men det är inte bara pälsen som måste hållas efter utan även, klor, tänder och öron.
XXXX är matglada hundar. De "säger" ofta att de inte har fått mat på flera dagar trots att de alldeles nyss har ätit. Då gäller det att stå emot, en fet XXXX mår inte bra. De klarar sig utmärkt på något av de torrfoder som finns på marknaden. Får de ett foder i mellanprisklass så kostar maten till en XXXX mindre än en hundralapp i månaden.
Det finns XXXX som blivit över 16 år gamla. Då det är en frisk liten hundras så får man räkna med att när man skaffar en XXXX har man en familjemedlem för många år framöver ! En familjemedlem som följer dig i alla väder.

Tillägg: Jag gillar allt i beskrivningen utom klippningen... men man kan väl ha den oklippt, eller också kanske man vänjer sig;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Gissa vilken ras...

Jag vet vilken ras som syftas och kunde inte låta bli att tänka på ett citat av Skogstrollet gällande rasen:
Dessutom, föreställ dig själv att gå på promenad med en sån där iklädd fleecebyxor med små hängslen, och hålla sig för skratt...!?
:D

Jag håller med om att klippningen inte är något vidare, men bildgooglar man så kommer det upp foton på oklippta exemplar som ser ut som helt vanliga hundar :angel:
 
Sv: Gissa vilken ras...

Till båda:
Haha... det var inte så svårt alltså;) Jag kan tänka mig att oklippta "såna här" måste vara rätt okej att titta på - men jag har faktiskt inte hittat en enda bild:crazy: Men jag gillar rasbeskrivningen; liten, alert, modig och inte skällig - det tilltalar mig!
 
Sv: Gissa vilken ras...

Till båda:
Haha... det var inte så svårt alltså;) Jag kan tänka mig att oklippta "såna här" måste vara rätt okej att titta på - men jag har faktiskt inte hittat en enda bild:crazy: Men jag gillar rasbeskrivningen; liten, alert, modig och inte skällig - det tilltalar mig!

Jag måste erkänna att jag hade mina aningar men de blev bekräftade när jag googlade på konstnärens namn ;):angel: På google finns det flera bilder på oklippta :laugh:
 
Sv: Gissa vilken ras...

Meh sluta nu att diskutera sånna trivialiteter, jag vill veta vilken ras det är!

Har alltså ingen aning själv men blev rätt nyfiken ;)
 
Sv: Gissa vilken ras...

Meh sluta nu att diskutera sånna trivialiteter, jag vill veta vilken ras det är!

Har alltså ingen aning själv men blev rätt nyfiken ;)
Man skulle ju gissa;)
Nu hittade jag i alla fall en bild på en oklippt en, rätt så söt:
LowchenPawsUp.jpg
 
Sv: Gissa vilken ras...

Ett par till som är oklippta, den första ser ut att vara valp.
foto_lowchen_2.jpg


foto_lowchen_3.jpg
 
Sv: Gissa vilken ras...

Woho! :bump: Kan tillägga att jag INTE googlade *stolt* :D
 
Sv: Gissa vilken ras...

Hm... vilket är bak och vilket är fram? *skojar bara* men allvarligt talat så ser den inte särskilt välvårdad ut (hoppas det inte är din!)
 
Sv: Gissa vilken ras...

Nån som har en eller känner någon??
Jag var väldigt intresserad av löwchen för nio år sedan när vi skulle köpa hund, men mest av en slump så blev det papillon istället.

En person på en liten slalomkurs som jag gick på har en hel kennel! Hon deltog med ett par och de verkar vara otroligt arbetsglada och energiska! Några av hennes hundar var Schnauzer-klippta och det var väldigt läckert. :d
 
Sv: Gissa vilken ras...

Å, spännande! Kul att de verkade vara arbetsglada:) Vad heter hennes kennel?
 
Sv: Gissa vilken ras...

Se där, du hittade några :D Den här är inte rakad på bakdelen men jämnt klippt över hela kroppen :)
http://www.gotpetsonline.com/pictur...ders-puppies-rescue/pictures/lowchen-0001.jpg

http://www.gotpetsonline.com/pictur...ders-puppies-rescue/pictures/lowchen-0003.jpg

Här är en med mer päls men det syns visserligen inte om den är rakad på bakdelen men det ser inte ut som om den är det :)
http://puppydogweb.com/gallery/lowchens/lowchen_dueck.jpg

Hårig liten en
http://files.dogster.com/images/dogster/breeds/lowchen.jpg

Det var några av dom som jag hittade när jag googlade tidigare plus dom du visade :)
 
Sv: Gissa vilken ras...

Äsch också!

Jag läste och blev mer och mer nyfiken (jag letar ju efter lite samma sak som du)...

Sen såg jag mitt eget citat om hängselbyxorna i fleece... :crazy: :D

Men jag erkänner, oklippt var den jättesöt!
 
Sv: Gissa vilken ras...

Min pappa var förr i tiden mkt aktiv inom östergötlands KK, och en av dem som satt i styrelsen samtidigt som honom hade om jag inte minns helt fel löwchen-kennel (hon hade iaf ett antal lövisar). Mkt trevliga hundar på alla sätt och vis, men klippningen ger jag inte mkt för :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 535
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp