giva bakjäst/foderjäst

bigganl

Trådstartare
Min har fått 0,5 paket bakjäst per dag under pälssättning och pälsfällning i ett par år. Det har fungerat bra. (fick ingen effekt av 0,25 paket och höjde därför) Hästen väger drygt 600 kg.
Det jag funderar på nu är hur bakjästen är gentemot foderjästen. Hur räknar man ut hur mycket foderjäst man ska ge per dag? Jag har inte hittat några anvisningar eller riktlinjer för hur man räknar ut detta på förpackningar.
Det är också intressant att veta dagsgivan för att kunna räkna ut kostnad per dag av respektive jäst.
När jag försökt läsa mig till utfodring av foderjäst har jag hittat från 1 dl - 2,5 dl/dag. Det står ingenting om hur mycket det väger och foder vill jag ha i vikt. Det står heller ingenting om hur de har kommit fram till respektive giva.
Någon som vet?
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Jag brukar ge 1dl per häst,tror att de står att man ska ge lite mera men jag tycker att 1dl brukar ge bra effektvid pälssättningen.
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Köper bryggerijäst från www.johanhansson.se
Är billigar än foderjästen på GG.:bow: Köper 25 kg säck.
1 dl = 80 g. Dagsgivan är 200-300g till storhäst.

tack för infon. Nu ska jag bara ta reda på vad en säck/förpackning kostar så kan jag räkna.
(Men tänk ändå att 200-300 g av det ena kan motsvara 2,5 g av det andra.)

En fråga till: Har foderjästen lång hållbarhet? (misstänker att det inte är så och i så fall är det inget alternativ för mig som ska ha till en häst några veckor höst och vår)
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Finns även foderjäst på GG i 25 kg säck, något dyrare.
Samma giva där, 200-300 g per dag, storhäst.
En säck brukar hålla/räcka ett år för mig.
B-jästen har starkare smak och lukt än f-jäst. Men det funkar att blanda ner i lite betfor eller vetekli.
Min kräsna herre ratar all mat om man blandar i minsta lilla jäst i maten. Så han är utan jäst nu.:(
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Man kan även vid behov dubbla dosen jästen utan problem alls.
B-jästen innehåller mer b-vitamin än foderjästen.
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Jag dubblar också dosen vid behov. Det fungerar jättebra.
Mina frågor är ju för att kunna jämföra bakjästen med foderjästen rent ekonomiskt. En dos bakjäst (1,5 pkt) kostar 80 öre. 300 g av foderjäst (köpt på GG) kostar 8,52 kr 200 g kostar 5,68 och 80 g (många verkar ge 1 dl) kostar 2,27 kr.
Det blir klart mera ekonomiskt att fortsätta fodra med helt vanlig bakjäst.
Tack för er info!
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Foder- och bakjäst har olika funktion. Foderjäst är ffa ett proteinfoder som ger goda aminosyror till både häst och bakterieflora. Jästen är död.

Bakjäst å andra sidan innehåller en levande jästkultur som hjälper till att skapa en trevlig miljö för tarmens flora och bidrar till att bryta fibrerna. HH
 
Sv: giva bakjäst/foderjäst

Foder- och bakjäst har olika funktion. Foderjäst är ffa ett proteinfoder som ger goda aminosyror till både häst och bakterieflora. Jästen är död.

Bakjäst å andra sidan innehåller en levande jästkultur som hjälper till att skapa en trevlig miljö för tarmens flora och bidrar till att bryta fibrerna. HH
Tack för infon!:)
Du har ju koll på detta med foder så jag lägger till lite följdfrågor:
Om man som jag, vill ge jästen just för att hästen blir väldigt loj och "sänkt" vid pälsfällning samt pälssättning, blir det inte samma effekt av bakjäst som foderjäst då? På din förklaring tolkar jag det som om foderjästen skulle passa bättre till pälsfällnig/sättning och bakjästen bättre när det gäller att påverka/återställa hästens tarmflora. (p.g.a att jag har lärt mig att det är proteinerna i jästen som påverkar positivt vid pälsfällning/sättning och inte B-vitaminet)
Är det rätt uppfattat?
Jag får en häst som blir piggare och mera som vanligt av att ge bakjäst under pälsfällning/sättning. Borde jag inte få det då? Ska inte bakjästen ha den effekten? (det är stor skillnad på henne när hon får jästen och inte)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 203
Senast: MiniLi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 819
Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 745
Senast: Sar
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp