Gjord mot skav

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Genesis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 077
G

Genesis

Har skrivit om detta på Hästvård förut, men fick inga svar där så jag provar här istället. Min häst får skav av sadelgjorden, hon har en hopplatta i läder och det är mjukt och fint läder. Men ändå får hon skav.

Nu undrar jag, är det någon här som har bra tips på gjordar som är bra för "skavhästar"?

Sv: Gjord mot skav

det fins fårskinpaddar att sätta på hoppplator men vet inte vart jag såg det.

Det finns både vanliga gjordar och hopp-plattegjordar med fårskinn på insidan, att köpa. Kanske skulle vara något?

Oh, det skulle ju vara något! Någon som vet var det finns att köpa?

Har funderat på en sån, men det är ganska dyra har jag för mig. Fast det kan vara värt det om jag får bukt med skavet, det du nånstans där de säljer sånna?

måste du ha platta??
Många använder ju det även fast det ej behövs.
Fårskinnstunnel är jättebra för skav hästar.
Annars kan du köpa ett fårskinn på IKEA o göra ett eget skydd för plattan :idea:

Hon behöver verkligen plattan, hon slår sig lätt när vi hoppar. Det är stora märken i plattan t.o.m. Men jag kan tänka mig att skippa plattan ett tag för att slippa skavet. Alla sadelgjordstunnlar är ju så korta! Det räcker inte upp där skavet sitter typ (det sitter bakom armbågen).

Min häst får också skav av hopplattan. När du inte hoppar med broddar gör det ju inget om hon slår i skorna i magen. Jag kör med en geletunnel till min dam som får skav bara man tittar på henne. Var den är köpt har jag tyvärr ingen aning om, den är lånad.

Jag har 140 längd på gjorden.. Hur långa är hööks tunnlar?

om du lägger gjorden lite längre bak. en del hästar har mycket hud där i armhållan. som gör att det kan klämma och skava mot gjorden.

Hon fick märken i magen innan jag hade plattan, även utan broddar. Men det kan vara värt att skippa den för att slippa skavet som sagt.

jag har några små tips mot skav:

spraya glansspray precis över skavet. smutsen fastnar inte lika lätt då.

sträck ut hästens hud (lyft frambenet och dra det framåt) före ridning

jag brukar ha en sadelgjordstunnel av neopren till min herre som lätt får skav. den är jättelätt att bara skölja av när den blir skitig

jag har haft samma problem som du, men han får tack och lov inte skav av magplattegjorden, men jag har funderat på att det borde gå att ta en vanlig sadelgjordstunnel i valfritt material och klippa av den på mitten sätta en bit på vardera sidan av plattan...

Jag har sprayat en massa glansspray på stället ;) Får nästan dränka henne i glanspray då hon får skav av täcket med, på de konstigaste ställen.
Jag har haft en teddytunnel som jag har klippt i två delar och trätt på gjorden, det har inte fungerat så bra, men det kan bero på att teddyn blir varm och skaver i sin tur.
Så jag har funderat på att köpa en fårskinnstunnel och klippa den i två delar, och sedan hoppas på att det funkar! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
876
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 194
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka