Bukefalos 28 år!

Gjort illa ryggen

et_flickan

Trådstartare
Oj la den i fel kategori såg jag nu. Men men :P

Helgen innan jul nös jag rätt kraftigt utanför en butik och fick antagligen en kraftig muskelsträckning eller något i ryggen. Gjorde ont som bara f*n, kunde knappt gå upprätt de första 20 minuterna. Dum som jag är så tänkte jag att det går över av sig själv och visst gör det inte lika ont men ont gör det.

Igår satt jag dessutom på hästryggen i en och en halv timme och det gjorde definitivt inte saken bättre. Idag är jag stel som en pinne och för snabba rörelser gör skapligt ont. Nu måste jag ta tag i det här. Vad gör man först, ringer vårdcentralen eller en kiropraktor?

Tänk att jag ramlat av galna hästar och aldrig gjort mig illa och så nyser jag som jag gjort säkert ett par miljoner gånger under mitt snart 26 år långa liv och gör illa ryggen. Komiskt! Jag har aldrig gjort illa ryggen förut så jag vet inte hur man hanterar sånt här.
 
Oj la den i fel kategori såg jag nu. Men men :P

Helgen innan jul nös jag rätt kraftigt utanför en butik och fick antagligen en kraftig muskelsträckning eller något i ryggen. Gjorde ont som bara f*n, kunde knappt gå upprätt de första 20 minuterna. Dum som jag är så tänkte jag att det går över av sig själv och visst gör det inte lika ont men ont gör det.

Igår satt jag dessutom på hästryggen i en och en halv timme och det gjorde definitivt inte saken bättre. Idag är jag stel som en pinne och för snabba rörelser gör skapligt ont. Nu måste jag ta tag i det här. Vad gör man först, ringer vårdcentralen eller en kiropraktor?

Tänk att jag ramlat av galna hästar och aldrig gjort mig illa och så nyser jag som jag gjort säkert ett par miljoner gånger under mitt snart 26 år långa liv och gör illa ryggen. Komiskt! Jag har aldrig gjort illa ryggen förut så jag vet inte hur man hanterar sånt här.
Som ren amatör säger jag smärtstillande och absolut inte vila.
Inte för häftig rörelse, men rörelse i alla fall.

Ryggont blir ofta värre av stillhet. Det låter som ett muskelproblem?
 
Jag nös sönder ett revbensfäste för många år sedan. Det gjorde svinont. Dessutom flera månader efteråt...
 
Smärtstillande har jag och använder på nätterna då och då för att kunna byta liggställning utan att det gör ont. Har tre sorter att välja på beroende hur stor smärtan är för dagen.

Idag gör det ont i varje steg jag tar och smärtan rör sig dessutom ut i höften. Det var nog alldeles för tidigt att sätta sig på hästryggen.

Trycker jag lite med händerna på ländryggen och svanken gör det ont. Massage gör ont och att bara ligga på mage gör ont. Sambon tjatar om kiropraktor men ärligt, gör inte det typ ont?
 
Rör på dig (lugnt, typ vandra omkring), voltaren/voltaren gel... Stretcha...?!

Jag brukar nysa och hosta till mig låsningar/sträckningar flera ggr om året :o att vara still är typ sämsta alternativet iaf.

En rispåse kanske kan hjälpa? Min man kör kyla på sin kroniska inflammation själv brukar jag värma upp den och köra värme när jag klantat mig...

Spikmatta kan också hjälpa :)
 
Rör på dig (lugnt, typ vandra omkring), voltaren/voltaren gel... Stretcha...?!

Jag brukar nysa och hosta till mig låsningar/sträckningar flera ggr om året :o att vara still är typ sämsta alternativet iaf.

En rispåse kanske kan hjälpa? Min man kör kyla på sin kroniska inflammation själv brukar jag värma upp den och köra värme när jag klantat mig...

Spikmatta kan också hjälpa :)

Haha, jag läste på någon sida att nysningar är en av de vanligaste orsakerna till ryggont.

Jag får hälsa på våran lilla hälsobutik i morgon om det är öppet och köpa en sån där värmekudde samt apoteket när jag ändå är ute och smyger. Är jätte skönt att sitta i bilen när rumpvärmaren blir varm för övrigt.
 
Jag ringer min naprapat så fort det blir nått fel i ryggen (har en fruktansvärt svag rygg så det händer allt för ofta...) hon är helt fantastisk och har hittills lyckats laga mig alla gånger. Idag lyckades hon t.o.m. Fixa min käke som knäppt så länge jag kan minnas!
Så jag säger gå till en naprapat, de jobbar med hela kroppen medan en kiropraktor mest jobbar med låsningar och att knäcka till kroppen. Sjukvården har jag själv tyvärr inga bra erfarenheter av när det gäller ryggont, smärtstillande och vila har se sagt till mig...

Sen finns det såklart skador som en naprapat inte ska röra, men isåfall skickar de dig till sjukvården istället.
 
brukar använda liniment, lyckades få ont i axeln/skuldran när jag sov så att jag inte höll på att ta mig upp ur sängen men med en massa liniment vart det bättre
 
Värme! När jag hade ryggskott körde jag Alvedon, Ipren och Voltacare värmeplåster. Jag älskar värmeplåster. De är bäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 620
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 142
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp