Bukefalos 28 år!

Gjuta små figurer av cement

vippan

Trådstartare
Skulle vilja göra små figurer i cement. Har för mig att jag läst någonstans att man kan använda sådana formar man gör sandkakor av. :laugh:
Ska man smeta på något kladd i formen så bruket inte fastnar och vad ska man använda för slags bruk?
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Har ingen aning men oj vilken kul idé! :idea: Tex gjuta snäckor och sånt som ofta sandkakeformarna har och sen ha som trädgårdsprydnader!

Väntar nu också på svar på frågan! :p
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Ja det är jättelätt att gjuta i sandlådeformar! Sraya lite matolja i formen först så lossnar det lätt!
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Vad roligt! Hade egentligen tänkt gjuta "stenar" och göra tass- och hovavtryck i dessa och ha som prydnad, men denna idé är ju nästan ännu roligare! Så fort jag fått klart staket och allt vi pysslar med här, ska jag nog sätta igång och gjuta lite figurer :D

/snurpe
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Kan man köpa små påsar cement? För antar att det är pulver man blandar till själv sen? :D
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Näe, det har jag bara sett i 25kg(?) säck... men det går åt mer än va man tror! Tex till ett stort rabarberblad går det nästan en hel säck, som tur är så e de billiga, ca 50 lappen, å så länge säcken står absolut torrt så håller den länge!
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Näe, det har jag bara sett i 25kg(?) säck... men det går åt mer än va man tror! Tex till ett stort rabarberblad går det nästan en hel säck, som tur är så e de billiga, ca 50 lappen, å så länge säcken står absolut torrt så håller den länge!

Vilken sort ska man ha då? Det finns ju hur många varianter som helst känns det som... :laugh:
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Puttar lite på den här...

Någon som vet vilken sorts bruk som ska användas? :laugh: eller det kanske inte spelar så stor roll bara den är frosttålig?
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Jag har använt finbetong, men det beror ju helt på hur slätt man vill att resultatet ska bli... A misstag använde jag putsbruk en gång, INTE lyckat:D Allt smulades sönder när man tog i det...

Niangi: Rabarberblad är lätta! häll en hög med sand på ett bort el nåt (eller va i sandlådan!) Bygg upp en kulle och bred ut bladet ovanpå högen. senn är det bara att hälla betongen över å vänta några dar!
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Men rinner inte betongen ner från kullen? Eller blandar man betongen så pass fast att den håller sig där man lägger den?
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Man får blanda ganska tjockt, den ska gå att rulla en boll med händerna ungefär!
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Det finns flera böcker i ämnet för den som är intresserad! Går säkert att låna på biblioteket.Bla "betong som hobby" av Malena Skote, massa bra tips och ideer! Rekommenderas!
 
Sv: Gjuta små figurer av cement

Nu har jag köpt en massa sandkake figurer! Men orkade inte leta efter betongen...

Kan man gjuta med kakelfog? Har hela källaren full :p
 

Liknande trådar

Fritid En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan...
Svar
10
· Visningar
1 036
Senast: warg
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: Mabuse
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp