Gjutetäcke vad har man dom till?

B

blondi3958

Är dom vattentäta eller är det täcken som man skall inne i boxen eller under andra täcken ute?
 
Inte är de vattentäta i alla fall... Skulle aldrig köpa ett, totalt onödigt tycker jag. Vet en som hade jutetäcke, och hon fick iallafall ha regtäcket utanpå det.
Man kan kanske ha det när det är upphåll och lite kyligt, men hur gosigt blir det om hästen rullar sig i lite lera??? :crazy:
 
Säg det? Har faktiskt inte sett ett gjutetäcke på ca 15-20 år. Finns de fortfarande?? De är gräsligt fula och ligger dåligt, och enligt min mening helt värdelösa.
Är det inte en gammal kvarleva ifrån militära?
 
Det var de enda täcken som fanns förr i tiden. Och bra var de inte :crazy: Glöm att sätta på ett täcke på en blöt häst. Hästen måste först torkas torr med halm. Tur att det hänt en del på täckesfronten :)
 
Nähä, säjer du det. Konstigt för när jag tog in hästarna så la jag iallafall på jutetäcket på ponnyn. Tror inte att någon stulit det..
Skämt åsido.
Jag lägger hellre på ponnyn jutetäcket än jag lägger på det "stickade" svett- och innetäcket jag fick till den stora hästen.
Mitt jutetäcke har yllefilt liknande foder som är syveränt som svett eller regn absorberande material.
Skulle skaffa ett till som passar den storlek som den stora har.
Dessutom är det inget fel på att använda dom ute, när det är kyliga men torra höst och vinterdagar.
OK, det är inget regntäcke, men det är ju termotäckena inte heller.
Och jutetäckena formar sej efter den häst man använder dom. I början ser dom lite roliga ut.
Men jag älskar mitt jutetäcke.
Och som undertäcke när temperaturen kryper ner mot minus 20-25 grader, är dom bäst.
Jag har varit med när det var så pass kallt att alla andra hästar stod med minst 2-3 tjocka täcken på sej och frös, medans min häst hade bara jutetäcket och ett tunnfodrat New Zealand täcke.
Det riktigt ångade om henne.
Inte frös hon inte, hon var varm som en kamin.

Och varför ska det vara så hemskt med en fungerande "kvarleva" från den militära tiden?
Dom visste ju i alla fall hur man skulle hantera hästarna och deras utrustning, för att dom skulle kunna fungera i krig. Och krig tog inte slut bara för att det blev vinter, eller hur?
Och dessutom finns mycket av den utrustningen kvar än idag. Och är ofta fullt användbar.
 
Varför skall man köra en ny bil när det finns gamla bilar ifrån 70-talet som fungerar alldeles utmärkt??
På den tiden hade man inte Gore-tex och annat regntätt -andas material, men det har man nu. Varför skall man inte andvända nya och bättre uppfinningar när det finnns?
Även om de gamla fungerar.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa ett Gjuetäcke istället för ett regntätt andas-täcke. De kostar inte särklilt mycket nurförtiden och det är bra mycket bättre, och mer hygiensika då de är lätta att tvätta!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är detta täcke värt sitt pris? Verkar bara finnas med disc front? Har provat disc front på vanliga täcke förut men tyckte inte om det...
Svar
15
· Visningar
1 244
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp