Gjutjärnspanna

majola

Trådstartare
Vi behöver en ny stekpanna och vill investera i en riktigt bra gjutjärnspanna. Vilka är bra? Loppmarknader etc har vi inte här (speciellt inte i Corona-tider...) så det är tyvärr inget alternativ.

Jag har sett att många pannor har någon sorts täckskikt - det vill vi inte ha eller? Är Le Creuset ett bra märke (alltså, det är det ju, men har de specifikt bra gjutjärnspannor?) Vilka andra märken är bra?

Annat att tänka på? Det är ju en stor investition, så vi vill ju inte gärna göra ett felköp...
 
Jag är så glad i våran med lättviktsgjutgärn att jag precis beställt en till, fast liten. Så det rekommenderar jag skarpt, om man inte just vill ha en sån där tung ordentlig sak.

Kommer inte ihåg vad det är för märke på den vi har hemma, men jag är otroligt nöjd med den. Så mycket behändigare och tycker att den är smidigare på vår induktionshäll, med den tunga grillpannan är jag alltid lite orolig att typ slå sönder hällen :o
 
Jag har två i gjutjärn från Skeppshult.
En vanlig stor och en pannkakslagg.
Älskar dem 😍
Billiga också 😁
Har en gjutjärnsgryta från Skepphults som jag haft i många år, trots inte alltid så bra behandling av den här den alltid varit riktigt bra igen efter en inoljning.
Skulle behöva en större stekpanna, när det blir dags blir det helt klart en Skeppshult den med. ❤
 
Jag har två Skeppshult. Den lilla köpte jag för 32 år sen, den stora är en present från min pappa som var kock. Skulle tippa på att den är närmare 30 år snart.
Båda har hög kvalité på järnet i dem och tål att hettas upp till riktigt hög värme vilket krävs för vissa anrättningar/stekytor.
Vi har även en lättviktspanna (sambons) men den är känslig för snabb upphettning så jag använder aldrig den.
Välj bort trähandtag som ändå kommer att spricka med tiden och inte tål att stå i ugnen.
 
Så mycket behändigare och tycker att den är smidigare på vår induktionshäll, med den tunga grillpannan är jag alltid lite orolig att typ slå sönder hällen :o
åh, vad jag kan relatera till det här... en av orsakerna till att vi har väntat så länge...
 
Vi behöver en ny stekpanna och vill investera i en riktigt bra gjutjärnspanna. Vilka är bra? Loppmarknader etc har vi inte här (speciellt inte i Corona-tider...) så det är tyvärr inget alternativ.

Jag har sett att många pannor har någon sorts täckskikt - det vill vi inte ha eller? Är Le Creuset ett bra märke (alltså, det är det ju, men har de specifikt bra gjutjärnspannor?) Vilka andra märken är bra?

Annat att tänka på? Det är ju en stor investition, så vi vill ju inte gärna göra ett felköp...
Skeppshult är väl de som görs i Sverige, kanske finns någon annan också?

Har Skeppshult och är väldigt nöjd.
Har också valt bort trähandtag eftersom man vill kunna ha den i ugnen.
Jag vill inte ha någon slags yta i pannan.

(Le Creuset har jag i gryta inte i stekpanna. Tror grytor är deras specialitet snarare. Ville jag ha fransk stekpanna skulle jag ta Le Buyer men vi hade precis en som slog sig, det är lite trassligare med lätt kolstål, att värma och kyla mer försiktigt.)
 
Skeppshult är väl de som görs i Sverige, kanske finns någon annan också?

Har Skeppshult och är väldigt nöjd.
Har också valt bort trähandtag eftersom man vill kunna ha den i ugnen.
Jag vill inte ha någon slags yta i pannan.

(Le Creuset har jag i gryta inte i stekpanna. Tror grytor är deras specialitet snarare. Ville jag ha fransk stekpanna skulle jag ta Le Buyer men vi hade precis en som slog sig, det är lite trassligare med lätt kolstål, att värma och kyla mer försiktigt.)
Det är Le Buyer vi har på vår och ja, de är känsliga.
 
Jag är så glad i våran med lättviktsgjutgärn att jag precis beställt en till, fast liten. Så det rekommenderar jag skarpt, om man inte just vill ha en sån där tung ordentlig sak.

Kommer inte ihåg vad det är för märke på den vi har hemma, men jag är otroligt nöjd med den. Så mycket behändigare och tycker att den är smidigare på vår induktionshäll, med den tunga grillpannan är jag alltid lite orolig att typ slå sönder hällen :o

Jag har också ett i lättviktsgjutjärn. Ett normalstort. Bästa stekpannan jag haft!
 
Jag har ett par olika samt en Le Creuset. Den är bäst på den här marknaden (USA) men hade jag bott i Sverige hade jag hellre köpt en Skeppshult. Det har mamma och den är 👌.

Någon gång får jag väl åka med tom resväska så jag kan få med mig en Skeppshult tillbaka över Atlanten…
 
Vi tänkte köpa gjutjärnspanna för något år sedan, men det blev istället kolstål - nu har vi två och de är verkligen toppenbra!
 
Jag har en jutjarns stekpanna som jag arvde av min mormor, den ar den basta stekpannan jag har och da mamma ar fodd 1927 som tredje barn misstanker jag att stekpannan ar fran fore den tiden:p. Jag har ocksa en nagot nyare som en kompis gav mig, men den har trahandtag och ar darfor lite mindre anvandbar. Jag glomde nastan, jag har en plattlagg ocksa fran mormor, men den fick jag mina klor i nar mamma gick bort.:grin:
Jag hade ocksa en kolstals panna som slog sig fast jag var mycket forsiktig och flera Anolon "non stick" som har levt mycket lange och fungerar mycket bra.
Min favorit ar dock en av det stora jutjarns stekpannorna, de ar ocksa non-stick men jag har en tendens att ha lite for hog varme och darfor blir aggen frasiga i kanten😣 medan i Anolon pannorna staller jag in varmen battre. (jag ar otalig, da det tar tid for en jutjarns panna att bli varm staller jag upp varmen fran borjan for att skynda pa ... sedan orkar jag inte vanta lange nog for att den ska bli "lagom" varm:cautious:)

Jag skulle garna vilja ha en Le Creuset stekpanna BARA for att de stora har ett handtag mitt emot det egentliga handtaget sa man kan hantera den med tva hander mycket enkelt. Det ar dock inte vart over $200 usd.
 
Jag har flera gjutjärnspannor, en pannkaks lagg, en plätt lagg, vanlig stekpanna, djup stekpanna med lock samt en stekgryta.
Alla kommer från Skeppshult, tror till och med att någon av dom kan va köpt i deras butik med 2:a hands sortiment.
Alltid varit supernöjd med dom och de håller än.

Blir de lite torra är det bara att hälla i lite matolja i pannan, värmer upp pannan så oljan nästan precis börjar bubbla, sen ta av plattan och se till att oljan kommer in överallt i pannan, sen ställa den någonstans så oljan får kallna och torka sedan ur överflödet.
Finns säkert andra metoder också, så har jag gjort med mina och det har funkat kanon.
 
Jag har en jutjarns stekpanna som jag arvde av min mormor, den ar den basta stekpannan jag har och da mamma ar fodd 1927 som tredje barn misstanker jag att stekpannan ar fran fore den tiden:p. Jag har ocksa en nagot nyare som en kompis gav mig, men den har trahandtag och ar darfor lite mindre anvandbar. Jag glomde nastan, jag har en plattlagg ocksa fran mormor, men den fick jag mina klor i nar mamma gick bort.:grin:
Jag hade ocksa en kolstals panna som slog sig fast jag var mycket forsiktig och flera Anolon "non stick" som har levt mycket lange och fungerar mycket bra.
Min favorit ar dock en av det stora jutjarns stekpannorna, de ar ocksa non-stick men jag har en tendens att ha lite for hog varme och darfor blir aggen frasiga i kanten😣 medan i Anolon pannorna staller jag in varmen battre. (jag ar otalig, da det tar tid for en jutjarns panna att bli varm staller jag upp varmen fran borjan for att skynda pa ... sedan orkar jag inte vanta lange nog for att den ska bli "lagom" varm:cautious:)

Jag skulle garna vilja ha en Le Creuset stekpanna BARA for att de stora har ett handtag mitt emot det egentliga handtaget sa man kan hantera den med tva hander mycket enkelt. Det ar dock inte vart over $200 usd.

Just det där extra handtaget är verkligen jättebra. Jag bakar en del focaccia i min Le Creuset-stekpanna och det är mycket lättare att håva ut den ur ugnen med båda händerna.

Tips: ibland säljer Williams Sonoma dem utgående färgerna JÄTTEbilligt! Jag köpte en gryta till en kompis för under $100 (i vanliga fall kostar den modellen $350). Sätt en Google alert vetja!
 
Just det där extra handtaget är verkligen jättebra. Jag bakar en del focaccia i min Le Creuset-stekpanna och det är mycket lättare att håva ut den ur ugnen med båda händerna.

Tips: ibland säljer Williams Sonoma dem utgående färgerna JÄTTEbilligt! Jag köpte en gryta till en kompis för under $100 (i vanliga fall kostar den modellen $350). Sätt en Google alert vetja!

Tack for tipset. Det ska jag absolut gora!:up:
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
427
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 804
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 022
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp