Gjutjärnspanna

Hur tar man hand om sin gjutjärnspanna på bästa sätt? Jag införskaffat mig en pizzapanna i gjutjärn och vill så klart att den ska hålla:)
 
Hur tar man hand om sin gjutjärnspanna på bästa sätt? Jag införskaffat mig en pizzapanna i gjutjärn och vill så klart att den ska hålla:)
Om den är helt obehandlad är det en god idé att ”impregnera” den (fel ord på svenska, jag vet, men kommer inte på rätt synonym till ”season”). Det finns massor av bra YouTube-videor om hur man gör! 👍
 
Vi behöver en ny stekpanna och vill investera i en riktigt bra gjutjärnspanna. Vilka är bra? Loppmarknader etc har vi inte här (speciellt inte i Corona-tider...) så det är tyvärr inget alternativ.

Jag har sett att många pannor har någon sorts täckskikt - det vill vi inte ha eller? Är Le Creuset ett bra märke (alltså, det är det ju, men har de specifikt bra gjutjärnspannor?) Vilka andra märken är bra?

Annat att tänka på? Det är ju en stor investition, så vi vill ju inte gärna göra ett felköp...

Lättviksgjutjärn och metall rakt igenom tipsar jag om. Plast och trähandtag kan ge sig med tiden men ett handtag i metall håller bra och tål dessutom ugnsvärme.

Annars är det nog ganska mycket strunt samma, jag märker ingen skillnad alls på omärkta gamla pannor, skepphults eller min obh nordica.
 
Jag har en från Ronneby bruk, köpt för många år sedan på Ica, minns inte pris. Lagom stor tycker jag men lite tung kanske… har diskat den med diskmedel en del :o men på senare tiden diskat utan och tycker den blivit mycket bättre!
68F3E164-CBF2-47AB-8F7B-3FD939699213.jpeg


Har för övrigt också en gjutjärnsgryta från Anders Petter som är relativt lätt och bra (svart, ingen färg) 👍
 
Ville jag ha fransk stekpanna skulle jag ta Le Buyer men vi hade precis en som slog sig, det är lite trassligare med lätt kolstål, att värma och kyla mer försiktigt.)

Det är Le Buyer vi har på vår och ja, de är känsliga.

Jag är lite inne på att köpa en ny Le Buyer (tycker kolstål är trevligare att steka i). Har det varit de tjockare modellerna som slagit sig? De har ju konstruerat om dem för att tåla induktionsvärme utan att slå sig, men jag har inte testat någon av dem än. 🤔
 
Jag är lite inne på att köpa en ny Le Buyer (tycker kolstål är trevligare att steka i). Har det varit de tjockare modellerna som slagit sig? De har ju konstruerat om dem för att tåla induktionsvärme utan att slå sig, men jag har inte testat någon av dem än. 🤔
Det har inte varit någon större fara, den är fortfarande helt användbar. Den har slagit sig för att jag har satt på stekpannan och slagit på tolvan utan att lägga någonting i den.

Så länge man värmer upp den mer försiktigt till högsta värmen och inte kyler av den genom att slänga in den het under kallvattnet så går det nog bra.

De är i övrigt väldigt bra stekpannor faktiskt. Vi har en liten högkantad rund också som är super.

Om man inte vill ha sin efterrätt mörkfärgad så stek inte ett antal sura bär i pannan och låt resten stå där medan du äter första portionen, översta lagret av pannans inoljade skydd lossnar och du får lite mörkare bär.

Vet inte om vi har en tjockare eller tunnare modell, vi har en "vanlig".
 
Hur tar man hand om sin gjutjärnspanna på bästa sätt? Jag införskaffat mig en pizzapanna i gjutjärn och vill så klart att den ska hålla:)
Vet inget om pizzapannor men det är ju gjutjärn såvitt jag förstått så håller de om du inte kör över dem med en vägvält eller någonting.

Eller iofs tydligen om man hettar upp dem allt man har och sedan har dem under iskallt vatten, varmt ska gå bra för gjutjärn.

Om det är mycket skrafs i så kan man ha i salt och rugga med en bit hushållspapper i och sedan skölja ur och så får man olja in igen.
 
Jag är lite inne på att köpa en ny Le Buyer (tycker kolstål är trevligare att steka i). Har det varit de tjockare modellerna som slagit sig? De har ju konstruerat om dem för att tåla induktionsvärme utan att slå sig, men jag har inte testat någon av dem än. 🤔
Vi har två Le Buyer, en 26 och 28 cm, båda ungefär ett år gamla. Har väldigt svårt att se att de skulle kunna slå sig, och vi har absolut överhettat dem en och annan gång.
 
Vi har två Le Buyer, en 26 och 28 cm, båda ungefär ett år gamla. Har väldigt svårt att se att de skulle kunna slå sig, och vi har absolut överhettat dem en och annan gång.
Vår är mycket äldre än så, har säkert 5+ år på nacken och jag tycker personligen inte att den slagit sig, det är min man som anser det. Själv kan jag inte se det, tror det är spisen som lutar lite. Sedan är plattan lite mindre än pannan, det kanske kan påverka.
 
Jag har skeppshult, två styken. en jag köpte för ca 10 år sedan är som ny. en som jag snodde från min mamma när hon sa att den var för tung för henne. den är jättefin och från tidigt 60 tal.
 
Jag är lite inne på att köpa en ny Le Buyer (tycker kolstål är trevligare att steka i). Har det varit de tjockare modellerna som slagit sig? De har ju konstruerat om dem för att tåla induktionsvärme utan att slå sig, men jag har inte testat någon av dem än. 🤔
Jag vet inte om våran är nått speciellt (om det ens finns) men jag har en sambo som alltid vill ha det "lilla extra" och gärna betalar för kvalité så jag skulle tro att isf är en premiummodell.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
427
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 799
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 022
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp