Glanslös, sträv och tråkig päls!

Beken

Trådstartare
Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :(

Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock och lång päls, så förra året när vi började komma igång med träningar ordentligt så körde vi på en helklippning(sparade halva huvudet o hela benen). Han blev jätteblank och fin i pälsen då.

I år skulle han klippas på samma sätt (Klipptes i november), men istället för att bli sådär blank o fin som förra året, blev han väldigt sträv och glanslös! Känns nästan som att pälsen är lite torr och tovig(trots att den är så kort), den ser inte alls rolig ut helt enkelt! Kan tillägga att den var väldigt blank och mjuk innan klippning, trots att den var så lång.

Han hade fång för 2½ år sen, väldigt besvärlig och med många återfall, så vi är oerhört försiktiga med hans mat. Han har, sen han blev sjuk, gått på samma hö, väldigt låga värden. Sen i våras har vi börjat vänja in honom på hösilage, då det är det som finns på gården. Hösilaget är av toppenkvalité.

I dagsläget äter han ungefär hälften hö, hälften hösilage och ett sk. fång foder, Happy Hoof och mineraler.

Någon som har någon aning om vad denna trista päls kan bero på? Någon typ av vitamin/proteinbrist? Behövs olja eller annat tillskott? :confused:

Kan tillägga att tänder är kollade nyligen, avmaskning likaså och han ryktas dagligen :)
 
Sv: Glanslös, sträv och tråkig päls!

Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :(

Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock och lång päls, så förra året när vi började komma igång med träningar ordentligt så körde vi på en helklippning(sparade halva huvudet o hela benen). Han blev jätteblank och fin i pälsen då.

I år skulle han klippas på samma sätt (Klipptes i november), men istället för att bli sådär blank o fin som förra året, blev han väldigt sträv och glanslös! Känns nästan som att pälsen är lite torr och tovig(trots att den är så kort), den ser inte alls rolig ut helt enkelt! Kan tillägga att den var väldigt blank och mjuk innan klippning, trots att den var så lång.

Han hade fång för 2½ år sen, väldigt besvärlig och med många återfall, så vi är oerhört försiktiga med hans mat. Han har, sen han blev sjuk, gått på samma hö, väldigt låga värden. Sen i våras har vi börjat vänja in honom på hösilage, då det är det som finns på gården. Hösilaget är av toppenkvalité.

I dagsläget äter han ungefär hälften hö, hälften hösilage och ett sk. fång foder, Happy Hoof och mineraler.

Någon som har någon aning om vad denna trista päls kan bero på? Någon typ av vitamin/proteinbrist? Behövs olja eller annat tillskott? :confused:

Kan tillägga att tänder är kollade nyligen, avmaskning likaså och han ryktas dagligen :)

Det första jag tänker på är mask.
Den andra...foder bytt, verka som hästens är inte med på noten att hösilaget är så värst bra.
 
Sv: Glanslös, sträv och tråkig päls!

Spontana tanken är ju att kolla upp om han har Cushings syndrom eller något liknande, just i och med att han har fång och enorm pälsväxt bakom sig.
 
Sv: Glanslös, sträv och tråkig päls!

Tycker du ska räkna på hans foderstat och försäkra dig om att han får alla sina behov uppfyllda.
 
Sv: Glanslös, sträv och tråkig päls!

Jag skulle verkligen inte ge Happy Hoff till en fånghäst. Detta foder är verkligen inte lämpligt att ge sådana. Läs vad det innehåller så förstår du.
 
Sv: Glanslös, sträv och tråkig päls!

Det finns alltid en orsak till varför en häst får fång. Om man ska kunna hålla hästen frisk och undvika fång i framtiden måste man veta vad det var som gjorde att hästen fick fång.

Vet du varför din häst fick fång? Vad trodde din veterinär?

Den vanligaste orsaken till fång är att hästen är insulinresistent (IR) och har en olämplig foderstat. Det faktum att hästen fick många återfall tyder på att orsaken var endokrinologisk och att IR inte var under kontroll. Det är rätt enkelt att kolla om din häst är IR genom att ta ett blodprov och kolla insulin- och glukosvärden (även om utvärderingen kan vara tveksam i vissa fall) . Har du inte gjort detta så bör det göras.

Cushings syndrom som någon nämnde kan vara en orsak men sjukdommen drabbar främst äldre hästar. Även yngre hästar kan dock drabbas. Vid vilken tidpunkt (månad) fick din häst fång? Fick din häst fång på hösten så är cushings mera trolig.

Om din häst är IR så måste den sättas på en lämplig foderstat. Foderstaten är A och O för dessa hästar. Har hästen även cushings så måste den dessutom ha medicin.

Pälskvalitetn är nog en bisak i sammanhanget. Med en korrekt foderstat så kommer detta lilla problem att försvinna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 764
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: katja
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 278
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp