Bukefalos 28 år!

Glappande yttertygel

Eliseeh

Trådstartare
Alltså jag har världens hemskaste problem. Efter två år i hoppspecialen på ridskolan, så har jag fått hemsk sits. Men det värsta är, jag har börjat glappa något fruktansvärt med min yttertygel, och jag vet inte hur jag skall ge min egen häst ett stöd då jag rider dressyr :( Känns så hemskt att jag knappt kan rida henne då jag har inte ger henne stödet hon behöver, jag vet precis hur jag skall rida och hur min sits borde vara. Jag rider regelbundet för tränare i dressyr, men jag får ändå inte till det... Tips, övningar?! :confused:
 
Sv: Glappande yttertygel

Verkar inte ramla in så mycket svar... men jag kan ge dig klassikern; remmen fram på sadeln = ) Håll i den med lillfingret (eller dom två sista) så blir handen stadigare, lättare att ge ett jämn stöd.

Sedan brukar jag vara noga när jag tränar att aldrig hålla på inner (ta men inte hålla), för det brukar ofta ge mig ett automatiskt slappare ytter i vissa lägen..
 
Sv: Glappande yttertygel

Min ridlärare håller på att slita sitt hår för att jag ständigt rider med för långa tyglar. Jag börjar bra, men eftersom blir tyglarna längre längre och längre. Så kortar jag upp, och så blir dom längre och längre...

Hon tog helt sonika ett par gamla skittyglar och klippte av dom så att jag inte skulle kunna tappa dom. Det var fruktansvärt effektivt. Jag fick två alternativ, rid med tyglarna i rätt längd eller rid helt utan tyglar. Lycka till!

Vill du inte klippa av ett par tyglar så kan du ju göra en knut på tyglen lagom så den hamnar ovanpå handen när du har lagom långa tyglar, eller markera med tejp och vara noga med att hålla på markeringen.
 
Sv: Glappande yttertygel

Alltså jag har världens hemskaste problem. Efter två år i hoppspecialen på ridskolan, så har jag fått hemsk sits. Men det värsta är, jag har börjat glappa något fruktansvärt med min yttertygel, och jag vet inte hur jag skall ge min egen häst ett stöd då jag rider dressyr :( Känns så hemskt att jag knappt kan rida henne då jag har inte ger henne stödet hon behöver, jag vet precis hur jag skall rida och hur min sits borde vara. Jag rider regelbundet för tränare i dressyr, men jag får ändå inte till det... Tips, övningar?! :confused:

Hej, jag har faktiskt precis samma problem - fasst som någon annan sa här... jag håller liksom i innertygeln...inte bra, inte bra... Sen har jag ett annat problem..kan inte rida med spö i vänster hand.. och att rida utan spö överhuvudtaget känns KONSTIGT, även fasst jag knappt anvönder det.. döhhh
 
Sv: Glappande yttertygel

'Spö-problemet' är lätt löst iaf - Träna! Känns alltid mysko med 'nya' saker till en början, men det tar faktiskt inte så lång tid innan man ställer om sig = )
 
Sv: Glappande yttertygel

Vill du inte klippa av ett par tyglar så kan du ju göra en knut på tyglen lagom så den hamnar ovanpå handen när du har lagom långa tyglar, eller markera med tejp och vara noga med att hålla på markeringen.

Smart med knut! Det ska jag prova, har också problem med att tyglarna bara blir längre och längre...
 
Sv: Glappande yttertygel

Eller sätt en peng i varje hand, för problemet när tyglarna blir längre och längre är att man inte håller om tillräckligt, sätter man pengar där vill man nog gärna hålla : P
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 278
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp