Glas i inramat foto har gått sönder!

Raka kanter, skaffa en glasskärare och få fatt på lite glas. Med sådan kissemiss i huset kan det vara en god investering!

Dock får man räkna med att misslyckas lite med skärningen innan man är van. Rätt kul är det när man lyckas. En så fånig liten rits i glaset och så knackar man lätt, så rätt vad det är så blir det en spricka som förhoppningsvis följer ritsen.
 
Raka kanter, skaffa en glasskärare och få fatt på lite glas. Med sådan kissemiss i huset kan det vara en god investering!

Dock får man räkna med att misslyckas lite med skärningen innan man är van. Rätt kul är det när man lyckas. En så fånig liten rits i glaset och så knackar man lätt, så rätt vad det är så blir det en spricka som förhoppningsvis följer ritsen.

Men det är ju total överkurs för något sådant här! Plus att jag tror inte @MJLee ska hantera vassa glaskanter :angel: :D :heart
 
Men det är ju total överkurs för något sådant här! Plus att jag tror inte @MJLee ska hantera vassa glaskanter :angel: :D :heart
Hantverksmöjligheter är väl aldrig överkurs. Värre då med fiplighet och tappa glasbitar på fötterna och liknande, men då ska man väl inte bo i möblerade rum ivilketfall!

Handlar mer om vilja att prova än något annat, och där är vi alla olika.
 
Hantverksmöjligheter är väl aldrig överkurs. Värre då med fiplighet och tappa glasbitar på fötterna och liknande, men då ska man väl inte bo i möblerade rum ivilketfall!

Handlar mer om vilja att prova än något annat, och där är vi alla olika.

Jo, i det här fallet är det överkurs.

Sedan är inte alla roade av alla aspekter av hantverk, det har inte med viljan att göra utan intresset.

Edit: Kommentaren om möblerade rum var inte värst rolig... min särbo har fumliga händer pga skador men nog sjutton går det att ha honom i möblerade rum. Det är inte helt ovanligt med handproblem vid tex reumatism också.
 
Värre då med fiplighet och tappa glasbitar på fötterna och liknande, men då ska man väl inte bo i möblerade rum ivilketfall!

Handlar mer om vilja att prova än något annat, och där är vi alla olika.

Jag är utbildad hantverkare och jobbar med det - inkl vassa knivar och annat (mycket olika eggverktyg används inom sadelmakeri). Jag har också problem med utmattning och har jag en dålig dag så kan jag tappa saker eftersom händerna inte lyder precis som jag vill. Jag får svårt att greppa, svårt att fokusera och därmed precisionen etc. Jag försörjer mig på heltid som sadelmakare och kan definitivt bo i möblerade rum utan minsta problem. Det var en lite onödig kommentar. (Jag vet att det med möblerade rum är ett talesätt, men ändå, jag var inte den enda som tog lite illa vid mig.)

Alla är inte roade av allt hantverk, och sånt här är lätt (och inte särskilt dyrt) att få åtgärdat av nån som kan. Tid och energi har också ett värde. Särskilt om en inte har all tid i världen att fixa det som behöver fixas, innan det faktiskt behöver vara gjort.
 
Men att sätta nytt glas på en inramad liten tavla är ju ingen match? Leta upp en ram-affär i din närhet - eller ännu hellre köp en ny ram för en billig penning. Är det ett vanligt foto så är det ju en standardram och en ny sån kostar mindre än ett nytt glas hos en ramaffär. IKEA har massor, liksom Åhlens etc.
 
Jag vet faktiskt inte hur dyr ramen är. Det är inte mitt foto.

Och inte för att det spelar någon roll men mina ögon är helt galna. Jag kan inte ens sy en rak sömn och skriver tom snett - kan ibland inte läsa mina egna anteckningar. Att köpa en glasskärare och glas när jag har noll intresse känns otroligt onödigt och dyrt.

Älskar att pyssla med datorer och bygger dem själv men det är en helt annat även om jag skar mina fingrar blodiga när jag installerade gpu fläkten.
 
Jag vet faktiskt inte hur dyr ramen är. Det är inte mitt foto.

Och inte för att det spelar någon roll men mina ögon är helt galna. Jag kan inte ens sy en rak sömn och skriver tom snett - kan ibland inte läsa mina egna anteckningar. Att köpa en glasskärare och glas när jag har noll intresse känns otroligt onödigt och dyrt.

Älskar att pyssla med datorer och bygger dem själv men det är en helt annat även om jag skar mina fingrar blodiga när jag installerade gpu fläkten.
Är det ett "vanligt" foto, dvs standardmått, så finns det hur många billiga men fina nya ramar att köpa; IKEA, Åhle´ns, alla möjliga butiker. En sån blir garanterat billigare än om du ska köpa nytt glas OCH nåt att skära med - säkrare dessutom. Glöm glaset, köp en ny ram med glas!
 
Är det ett "vanligt" foto, dvs standardmått, så finns det hur många billiga men fina nya ramar att köpa; IKEA, Åhle´ns, alla möjliga butiker. En sån blir garanterat billigare än om du ska köpa nytt glas OCH nåt att skära med - säkrare dessutom. Glöm glaset, köp en ny ram med glas!
Håller helt med! Hade inte ens övervägt att försöka rädda ramen om det vore någon av mina, köpt för under hundralappen på likartade affärer som de du nämner.
 
Jag vet faktiskt inte hur dyr ramen är. Det är inte mitt foto.

Och inte för att det spelar någon roll men mina ögon är helt galna. Jag kan inte ens sy en rak sömn och skriver tom snett - kan ibland inte läsa mina egna anteckningar. Att köpa en glasskärare och glas när jag har noll intresse känns otroligt onödigt och dyrt.

Älskar att pyssla med datorer och bygger dem själv men det är en helt annat även om jag skar mina fingrar blodiga när jag installerade gpu fläkten.
Hej,

Googlade "ramar affischer", valde den som ligger på andra plats (annons), hos dem kan man mått beställa glas i olika kvalité. De har 4 butiker i Stockholm så det bör vara enkelt att kontakta den butik som ligger bäst till för dig.

Lycka till !
 
Jag vet faktiskt inte hur dyr ramen är. Det är inte mitt foto.

Och inte för att det spelar någon roll men mina ögon är helt galna. Jag kan inte ens sy en rak sömn och skriver tom snett - kan ibland inte läsa mina egna anteckningar. Att köpa en glasskärare och glas när jag har noll intresse känns otroligt onödigt och dyrt.

Älskar att pyssla med datorer och bygger dem själv men det är en helt annat även om jag skar mina fingrar blodiga när jag installerade gpu fläkten.
Som många sagt. Om du hittar en ram med samma mått på "bildrutan" så bör glasskivan från den ramen passa i ramen vars skiva gått sönder?
 
Jag är utbildad hantverkare och jobbar med det - inkl vassa knivar och annat (mycket olika eggverktyg används inom sadelmakeri). Jag har också problem med utmattning och har jag en dålig dag så kan jag tappa saker eftersom händerna inte lyder precis som jag vill. Jag får svårt att greppa, svårt att fokusera och därmed precisionen etc. Jag försörjer mig på heltid som sadelmakare och kan definitivt bo i möblerade rum utan minsta problem. Det var en lite onödig kommentar. (Jag vet att det med möblerade rum är ett talesätt, men ändå, jag var inte den enda som tog lite illa vid mig.)

Alla är inte roade av allt hantverk, och sånt här är lätt (och inte särskilt dyrt) att få åtgärdat av nån som kan. Tid och energi har också ett värde. Särskilt om en inte har all tid i världen att fixa det som behöver fixas, innan det faktiskt behöver vara gjort.
Vi är alla olika. Jo det är ett talesätt, det finns många sådana,de tycks vara onödiga allihopa vad det verkar på forat. Så vad som är onödigt uttryckt kan man visst ifrågasätta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 011
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp