Glasögonabonnemang eller köpa glasögon?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag ska skaffa nya glasögon och har förstått att glasögonabonnemang numera är det nyaste sättet att skaffa glasögon. Någon som har det och kan dela med sig av erfarenheter? Tänker att de flesta optikerkedjor brukar ha erbjudande mest hela tiden på att det ingår ett par på köpet och liknande eller att man kan få solglasögon med slipning o.s.v. där man får bågarna på köpet och får betala för slipningen.
 
Tror det är en smaksak. Jag hatar att välja glasögon och bryr mlg inte om mode. Sist köpte jag 3 för 1 och valde ett par solglasögon och 2 vanliga. Det var 6 år sedan och jag hoppas de tre jag valde nu håller minst lika länge.
 
Jag har från Synsam. Ingår tre glasögon varav ett par solglasögon med slipade glas. Varje år får man byta ut ett par mot ett par nya utan extra kostnad. De gamla går till välgörenhet.
Synundersökning minst en gång om året ingår (oftare om behov finns) samt rengöringsdukar och rengöringsspray. Om glasögonen går sönder ingår lagning.
Jag tecknade detta förra sommaren på 24 månader. Osäker på om jag kommer förlänga då jag funderar på att gå över på linser.
Har dock märkt att jag redan tröttnat på båda glasögon så längtar tills jag får byta ut ett av dom i sommar.
 
@Malibu_Stacy när du skriver att du får byta ut glasögon innebär det då att om du får förändrad syn och skulle behöva annan slipning ingår det också? Själv har jag aldrig känt att jag tröttnat på glasögon byter bara när synen har förändrats vilket jag märker att den har gjort nu.
 
Jag har också abonnemang via synsam. Jag ville ha två par glasögon, ett par vanliga och ett par solglasögon och hade tänkt köpa dem.
Säljaren som hjälpte mig att prova bågar övertalade mig att ta abonnemanget, så skulle jag få det tredje paret "på köpet" typ. Eftersom jag kände mig lite pressad att välja bågar där och då, då den butiken iaf inte lånar ut bågar för test hemma längre, så tänkte jag att det kanske kunde vara kul med en tredje båge. Nu har det gått en tid och jag använder bara det ena paret glasögon och det känns rätt onödigt med det andra. Jag har inte lusläst om man kan lämna tillbaka ett par och få en lägre kostnad. Det var nog så att man var tvungen att ta tre par om jag inte minns fel. Så det lär väl inte gå.

Det är ju smidigt att synundersökningar och eventuella glasbyten ingår. Men det blir en ganska stor kostnad varje månad kan jag tycka. Jag ångrar att jag inte betalade dem med en gång.
 
Har inte glasögon mycket längre och använder mesta tiden linser.
Har inte haft abonnemang, men tänker att det känns som onödigt många byten? Varje år har jag nog aldrig behövt byta.
Förutom slipade solglasögon har jag aldrig använt mer än ett par så det tredje paret hade varit helt onödigt för mig.
Har använt tills synen ändrades eller glasen blev väldigt repiga (förr när glasen inte köndes lika tåliga). Fick på koll ibland så det fortfarande var bra med samma styrka. Försämringen stannade nämligen av med åren och det är inte alltid jättelätt att själv märka en mindre förändring. Vill man följa mode däremot kan det nog vara en bra deal.. .
 
För mig blir det väldigt dyrt med glasögonabonnemang hos synsam, man får inte behålla något av paren utan måste köpa loss när man avslutar abonnemanget. Jag landade på att det totalt skulle kosta mig 10.000kr eller mer inklusive att jag köper loss ett glasögonpar efter 24mån bindningstid. 149kr/mån är baspris. Men beroende på typ av synfel och behandling av glas (och säkert beroende på vilka bågar som väljs) så varierar priset. Man får be om en individuell uträkning. Men har man råd är det ju kul att ha flera par att variera med!
 
Glasögonabonnemang kan säkert vara kul om man har lätt att hitta bågar och gillar att variera sig 🙂.
Sen om det är ekonomiskt bättre beror väl på, jag har haft linsabonnemang förut och har mer varit smidigt att alltid ha linser och bli kallad till synundersökning.

Lite OT men ni som har glasögon har ni något bra tips på att få glasen rena?
Har inte lärt mig det här fast jag haft glasögon i flera år. Jag tycker alltid jag lyckas få kvar en hinna.
Har spray från specsavers och en sån duk för när det är blött.
 
Tack för alla svar! Jag är övertygad om att abonnemang inte passar mig då jag inte bryr mig så mycket om mode och trender att det är värt det. Jag kan inte ha linser då jag har medicin för en sjukdom och medicinen gör att ögonen blir för torra för linser. Kommer inte att satsa på något abonnemang för min del.
 
Jag betalar strax under 500:- i månaden för mina tre par, varav ett par är solglasögon i min styrka. Jag kommer nog inte förlänga abonnemanget när det löper ut utan kommer köpa loss det par jag använder mest och eventuellt solglasögonen, det tredje paret använder jag knappt över huvud taget men man måste ha minst tre par i abonnemanget. Priset baseras som tidigare nämnt på bågarna samt glaset, billigare bågar och "enklare" glas ger ett billigare månadspris.
 
Glasögonabonnemang kan säkert vara kul om man har lätt att hitta bågar och gillar att variera sig 🙂.
Sen om det är ekonomiskt bättre beror väl på, jag har haft linsabonnemang förut och har mer varit smidigt att alltid ha linser och bli kallad till synundersökning.

Lite OT men ni som har glasögon har ni något bra tips på att få glasen rena?
Har inte lärt mig det här fast jag haft glasögon i flera år. Jag tycker alltid jag lyckas få kvar en hinna.
Har spray från specsavers och en sån duk för när det är blött.

Yes gröna diskmedel och t-shirt i bomull . Det enda som fungerar att få glasögon riktigt rena.
 
Jag har abonnemang på Synsam, rätt osmart lösning egentligen men blev så förtjust i glasögonen och kändes då så saftigt att betala dem kontant. Så gick jag på deras snack att få ett tredje par "på köpet". Förlänger nog inte heller sen och köper loss 1 eller 2 par istället. Har ett par vanliga glasögon och två par Rayban solglasögon, varav det ena paret med slipning. Betalar 224 kr/månad.
 

Liknande trådar

Tjatter Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för...
2
Svar
29
· Visningar
2 374
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Lixiigirl
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp