Glasögonabonnemang eller köpa glasögon?

Jag har också funderat på Synsam, stor skillnad på 149/månad o 6 000 på ett bräde.
Ja det är det.

För egen del är jag mer tveksam till månatliga kostnader. Den månad det är extra kärvt kan den extra summan vara det som stjälper.
Det handlar till en del om mitt kontrollbehov :) När jag har de där ~6000 så vet jag att jag kan köpa glasögonen. Men en kostnad som tickar på månad efter månad bli många sådana. Dagstidningen, mobilavbetalningen osv ov.
 
Inget diskmedel på glasögon. Det förstör ytan på glaset.

Mina glasögon blir godkända varje år hos optikern. Knappt några repor. Byter glas kanske vart 3år när synen ändrats. Oftast så slickar jag bara på fingret och gnuggar på fläcken och sen tröjan.
Använder glas från specsavers.
Vilken yta ska bli förstörd?
 
@Malibu_Stacy när du skriver att du får byta ut glasögon innebär det då att om du får förändrad syn och skulle behöva annan slipning ingår det också? Själv har jag aldrig känt att jag tröttnat på glasögon byter bara när synen har förändrats vilket jag märker att den har gjort nu.
Ja både och. Om synen förändras byter de ut glasen utan kostnad. Men oavsett om den förändras eller ej får jag välja helt nya glasögon (bågar och glas) en gång om året och lämna tillbaka ett av de andra. Betalar ca 300 kr/månad. Tjänade några tusenlappar på abonnemang istället för att köpa tre par.
 
Mina glasögon blir godkända varje år hos optikern. Knappt några repor. Byter glas kanske vart 3år när synen ändrats. Oftast så slickar jag bara på fingret och gnuggar på fläcken och sen tröjan.
Använder glas från specsavers.
Vilken yta ska bli förstörd?
Jag köpte nyss hos Specsavers. Jag tror det var antireflexen, jag kommer inte ihåg exakt. Men det var ABSOLUT förbjudet med diskmedel.
 
Yes gröna diskmedel och t-shirt i bomull . Det enda som fungerar att få glasögon riktigt rena.

Jag använder också Yes vanliga gröna diskmedel. Har en sprayflaska med utspädd yes som jag sprayar på. Gnuggar lätt med fingrarna och sköljer sen under kranen. Sen torkar jag med mjuka näsdukar (Kleenex i låda) enligt rekommendation från optikern. Hon tyckte däremot inte att Yes vsr en bra idé men jag står inte ut med någon av de remgöringsmedel som finns så jag kör på yes tills de kan visa att glasen skadas av det. En annan optiker har nämligen gett tummen upp för yes.
 
Jag köpte nyss hos Specsavers. Jag tror det var antireflexen, jag kommer inte ihåg exakt. Men det var ABSOLUT förbjudet med diskmedel.
Jag kör alltid antireflex, antirep osv. Hur ser man ens att de har blivit skadat? Mina ser ut som när de va nya och aldrig blivit konstigt på kort med blixt eller i bil kväll/natt...
 
Har aldrig använt något annat än ljummet vatten och lite diskmedel (inte yes, dock utan ett mildare).
Ger dugligt resultat i mina ögon utan att försämra något. Använder glasen många år.
Vad är det som skulle skadas och hur/varför?
 
Jag använder mest kontaktlinser men vill ibland använda glasögon. Köpte två par på Specsavers, 2800 betalade jag, plus att jag har ett par terminalglasögon via jobbet. Passar mig bra att ha tre, ofta är två i taget mystiskt försvunna 😂
 
Yes gröna diskmedel och t-shirt i bomull . Det enda som fungerar att få glasögon riktigt rena.
Skulle säga nästan detta, men jag föredrar en riktigt välanvänd, mjuk linnehandduk.

För att svara på ts så räknade jag på det sist jag skulle byta glasögon, och för mig skulle ett abonnemang bli betydligt dyrare än att köpa enligt mitt vanliga mönster. Flera par behöver jag inte, har testat och använder ändå bara samma hela tiden (ja okej, solglasögon behöver jag också, men det har jag redan ett par och det räcker fint).
Jag byter ganska sällan, minst 3 år går det, ofta mer. Det är ju skitjobbigt att hitta nya bågar, det vill jag absolut inte göra varje år.
 
Ang diskmedel eller inte diskmedel, så sa de till mig också sist att man absolut inte skulle använda det, man skulle använda deras sån där specialsprej. Tidigare har optiker rekommenderat diskmedel. Visst kan ytbehandlingarna ha förändrats sen jag fick diskmedel rekommenderat, men jag tänker ändå att det mest är ett sätt att få sälja mer sprej...
 
Ang diskmedel eller inte diskmedel, så sa de till mig också sist att man absolut inte skulle använda det, man skulle använda deras sån där specialsprej. Tidigare har optiker rekommenderat diskmedel. Visst kan ytbehandlingarna ha förändrats sen jag fick diskmedel rekommenderat, men jag tänker ändå att det mest är ett sätt att få sälja mer sprej...
Om jag skulle sälja sån där specialsprej skulle jag också absolut rekommendera sådan - även om jag själv använde diskmedel i lönndom hemmavid.
mvh / Skeptikern

On topic,
generellt sett så är alla abonnemang, leasingavtal, avbetalningar bra mycket dyrare än att köpa kontant.
Men om pengar inte är ett problem, då kan ju andra parametrar få vara med och bestämma.
mvh / Samma Skeptiker Som Ovan
 
Anledningen till att jag funderar på abonnemang har inte med trender eller mode att göra, mer att öht få det gjort. Sista fungerande paret, då ca 3 år försvann på en blöt fest ute hos grannen, fram kom reserven som hade ca 10 år på nacken o fortfarande får duga, text på buke kan jag läsa, men inte brödtext i artiklar på nätet, ej heller textning på TV, konstigt att jag alltid har ont i huvudet?
 
@tanten det är svårt att spara ihop till 6 000 i kontanter när man är pensionär, även om man inte är fattigpensionär, sist jag kollade så finns det folk som tjänar mindre än jag får ut i månaden före skatt.

Jag har aldrig haft så dyra glasögon. De billigaste jag köpt kostade några hundralappar inklusive synundersökning och höll flera år.
 
Jag har abonnemang från Synsam. Anledningen till att jag valde det var för att jag tyckte det lät nice med 3 olika par att välja mellan, kostnadsfri synundersökning och byte av glas vid synförändring varje år och möjligheten att byta ut ett par/år. Jag har haft abonnemanget i ett år nu och det funkar bra för mig! :banana:
 
Har också abonnemang, 2 par glasögon och 1 par solglasögon. Betalar 350:-/månaden.

Jag är jättenöjd men kommer inte att förlänga. Som student passade det dock perfekt.
 
Jag har aldrig haft så dyra glasögon. De billigaste jag köpt kostade några hundralappar inklusive synundersökning och höll flera år.
Priset beror ju väldigt på vilket synfel man har. Och hur tjocka glas man står ut med att ha. (Och om man behöver något extra typ anti reflex, högre reptålighet, eller andra anpassningar). Billigast möjliga alternativet jag sett för mig i modern tid som inte inneburit coca-cola bottnar var typ 3700kr men med kompromisser på typ reptålighet och tjocklek på glas.

Men ”normalt” med det jag villhöver kostar bara glasen (utan bågar) runt 2500-3000kr/st. Så det blir inte nya brillor så ofta.
 
@tanten det är svårt att spara ihop till 6 000 i kontanter när man är pensionär, även om man inte är fattigpensionär, sist jag kollade så finns det folk som tjänar mindre än jag får ut i månaden före skatt.
Är det då inte tryggare att spara summan motsvarande månadskostnaden tills man har kontanterna för att köpa glasögonen? För mig skulle ett abonnemang innebära att glasögonen i slutänden blir nästan dubbelt så dyra som om jag betalat kontant. Och jag kan tänka mig roligare saker att lägga mellanskillnaden på.
 
Jag har abonnemanget från Synsam och har två par vanliga bågar och ett par solglasögon, betalar ca 420 i månaden. Jag växlar hejvilt mellan mina vanliga glasögon. Har ett par mörka plastbågar och ett par lite lättare pilot. Solglasögonen blir också välanvända när jag vistas utomhus.
För mig har det varit skönt med abonnemanget eftersom en av mina hundar tuggade sönder ena paret, jag har även problem med att hitta rätt korrigering på ett öga så jag får byta glas utifrån behov. Sen tycker jag om att variera mig och har precis fått byta ut ett par.
 

Liknande trådar

Tjatter Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: Lixiigirl
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 931
Senast: Dimmoln
·
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp