Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Men hon vet ju redan hur tjocka glasen kommer att bli?

Minus åtta på sämsta ögat, kommer inte ihåg exakt. Just därför jag köpte på Synsam, där hade dom en maskin som man la in glasögonen i och sen fick man fram exakt hur tjocka glasen blir beroende på vad man väljer. Med det glas jag valde (asfäriska med brytningsindex 1, 67) kommer tjockaste kanten bli högst upp vid skalmen på vänstra ögat och där blev det 7,8 mm.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Om man vet vilken styrka man har så kan man on-line jämföra olika bågar och typer av glas för att se hur tjocka glasen blir.

http://www.justeyewear.com/thickness-calculator

Ett problem med glasen med högre brytningsindex är att de är optiskt sämre, de optiskt bästa plastglasen är de med lägst brytningsindex har jag för mig. Men jag vet inte hur stor roll det spelar i praktiken, kan det bara teoretiskt tyvärr.

De glas med bäst optik är de med så högt brytningsindex som möjligt. De bryter alltså ljuset på ett bättre sätt. Ger en klarare bild. Avancerad optik egentligen och inget som får plats att förklaras här. :p Men ett högre index ger tunnare glas, ett asfäriskt glas, som TS valde, har en mindre optisk zon i glaset dvs ett mindre synfält. De flesta vänjer sig vid detta efter någon vecka och tänker sen inte på det, men en del klarar inte av asfäriska glas alls. (Den optiska punkten i ett glas är den som SKALL sitta framför pupillen, i TS fall kommer hon se dubbelt om den inte gör det, det kallas optiskt PD.)

Bytesrätt har de flesta optikerbutiker OM man tecknar deras försäkring på glasögonen. Om glasen inte går att slipa om med bra resultat (jag säljer inga glasögon som inte har ett bra resultat) så skänks de till välgörenhet. Läs om Vision for all tex.

Det verkar som om mycket handlar om personen i butiken och dess servicegrad och hur mycket information man kan ge sin kund.

En nöjd kund, oavsett var man köpt sina glasögon, är det viktigaste. :)
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Jag tror du råkade skriva fel och menade tvärtom, plastglas med högre brytningsindex har i allmänhet också större kromatisk aberration (alltså skillnad i brytningsindex för olika våglängder vilket inte är så bra).
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Kl
Jag köpte plastglas näst sist, även de absolut mest nedslipade stack ut en bra bit.
Nu tog jag glas sist, utan att veta om det, inte undra på att det blev billigt :)
Och wow vilken skillnad på slipning.
Tog också ett par bågar som stack ut lite.
Har en märklig ansiktsform som gör att jag har svårt att hitta bågar som passar.
Synsam hade inga, tråkigt nog, för de hade ju slipade solglasögon på köpet.
Så det fick bli specsavers. Men är nöjd
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: cirkus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 596
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp