Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Vad jag vet har åtminstone Synsam gratis byte (väljer man dyrare betalar man bara mellanskillnaden). Man kan se det som en slags försäkring, man betalar nog lite mer, men i gengäld har man tryggheten att om det blir fel och man inte trivs så behöver man inte slanta upp en gång till.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Det är på Synsam jag köpt dom och dom nämde inte ett ord om gratis byte. Tycler det låter konstigt, slänger dom alla överblivna glas sen eller?
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Bågen får jag för halva priset 1045 kr och glasen kom jag undan "billigt", bara 2990 kr.

Om jag mins rätt så blir glasen dyrare ju större glasögon man väljer.
Det kan ju vara ett argument för att välja små glasögon.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Du skulle bara veta men just nu kör jag på fake it 'til you make it

Du ser ut som någon som vet sitt värde och gör som hon vill utan att låta någon sätta sig på henne i de nya glasögonen.
Det blir toppen tror jag.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Kolla här:

http://www.synsam.se/kund-hos-synsam/glasogongaranti.aspx


Jag köpte inte hos dem själv, men som det står verkar det väldigt bra!

Om de nya bågarna är mindre kanske det går att slipa om dem? Sen tror jag de själva betalar ganska lite för glasen och det är nog väldigt få som byter.

Se där :) Lite konstigt då dom inte ens kunde beställa hem bågen i en annan färg som jag ville prova om jag inte köpte den. Hade jag ju egentligen kunnat köpa bågen i den andra färgen så jag fick prova och sen bytt om jag inte ville ha den :D
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Vilken styrka har du på glasen? Om du t.ex. är väldigt närsynt så blir så stora glas jättetjocka i kanterna och det är inte så kul.

Annars tycker jag dom är jättefina! Men de blir nog omoderna om nåt år.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Vilken styrka har du på glasen? Om du t.ex. är väldigt närsynt så blir så stora glas jättetjocka i kanterna och det är intek så kul.

Annars tycker jag dom är jättefina! Men de blir nog omoderna om nåt år.
Minus åtta på sämsta ögat, kommer inte ihåg exakt. Just därför jag köpte på Synsam, där hade dom en maskin som man la in glasögonen i och sen fick man fram exakt hur tjocka glasen blir beroende på vad man väljer. Med det glas jag valde (asfäriska med brytningsindex 1, 67) kommer tjockaste kanten bli högst upp vid skalmen på vänstra ögat och där blev det 7,8 mm.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Vet du vilka optikerkedjor som har gratis byte? Låter konstigt för dom kan ju inte återanvända glasen och dom går ju på några tusen bara dom menar jag.

Lensway har nöjdhetsgaranti.
#Vi har en 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på alla optiska glasögon och solglasögon med styrka. Det betyder att du riskfritt kan prova dina glasögon i tre månader, och byta mot en annan produkt eller få pengarna tillbaka om du mot förmodan inte skulle bli nöjd.
# På kontaktlinser, linsvätskor och komfortdroppar har vi 3 månaders öppet köp.
#På solglasögon har vi 3 månaders öppet köp
#2 års produktgaranti på alla produkter.

De är suveränt trevliga att prata med och har ofta väldigt, väldigt bra erbjudanden.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Minus åtta på sämsta ögat, kommer inte ihåg exakt. Just därför jag köpte på Synsam, där hade dom en maskin som man la in glasögonen i och sen fick man fram exakt hur tjocka glasen blir beroende på vad man väljer. Med det glas jag valde (asfäriska med brytningsindex 1, 67) kommer tjockaste kanten bli högst upp vid skalmen på vänstra ögat och där blev det 7,8 mm.

Då är jag rädd att dessa glasögon kommer att bli ganska tjocka i kanten. Du kan beställa extra hårt glas, som blir tunnare, men riktigt tunt som i "provglasögonen" blir det inte. Det syns i och för sig mindre på kraftiga bågar, men i alla fall, ett tips.....
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Om man vet vilken styrka man har så kan man on-line jämföra olika bågar och typer av glas för att se hur tjocka glasen blir.

http://www.justeyewear.com/thickness-calculator

Ett problem med glasen med högre brytningsindex är att de är optiskt sämre, de optiskt bästa plastglasen är de med lägst brytningsindex har jag för mig. Men jag vet inte hur stor roll det spelar i praktiken, kan det bara teoretiskt tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Då är jag rädd att dessa glasögon kommer att bli ganska tjocka i kanten. Du kan beställa extra hårt glas, som blir tunnare, men riktigt tunt som i "provglasögonen" blir det inte. Det syns i och för sig mindre på kraftiga bågar, men i alla fall, ett tips.....

Jag kanske är otydlig så jag försöker igen :D
Glasögonen kommer inte bli "ganska tjocka i kanten", dom kommer bli exakt 7,8 mm, det med ett brytningsindex på 1,67 (snäppet tunnare än vanliga glas). Valde man dom allra tunnaste glasen med ett brytningsindex på 1,74 (?) så blev glasen 0,6 mm tunnare men dom glasen är även betydligt känsligare och kan krackelera vid temperaturskillnader.
Därför valde jag i samråd med optikern glas med brytningsindex 1,67 eftersom det ändå bara skiljde 0,6 mm till dom allra tunnaste glasen :)
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Ok, din optiker är nog den bästa när det gäller att bedöma sånt. Min optiker avrådde mig en gång från en viss båge, som jag förälskat mig i, just pga att han sa de skulle bli för tjocka. Men jag gav mig inte, jag skulle ha dem. Jag tror aldrig jag använde dem en enda gång..... Fast de var plastglas och blev groteskt tjocka.

Jag har -7 på bägge ögonen. Glasögonen jag har nu är 3 mm tjocka i kanten så glaset sticker ut c:a 1 mm på bägge sidorna. Nu är bågarna du valt tjockare i ramen så det kommer inte att synas lika mycket. Men 7,8 mm är rätt mycket.

Hur som helst tycker jag du passar jättebra i dem! ;) Jag gillar bågar med lite attityd!
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Se där :) Lite konstigt då dom inte ens kunde beställa hem bågen i en annan färg som jag ville prova om jag inte köpte den. Hade jag ju egentligen kunnat köpa bågen i den andra färgen så jag fick prova och sen bytt om jag inte ville ha den :D

Verkar jätteskumt. Min Synsambutik tog hem en båge i den färg jag ville prova. Det fanns inget som helst köpkrav vid beställningen. Den bågen lär inte ens varit lättsåld då den är långt ifrån dagens mode, liten båge i ganska tunn svart metall och dessutom rundad i nederkant.
 
Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!

Det var spridda omdömen minst sagt ;) Verkar som om det är sånna glasögon man antingen älskar eller hatar.

Slänger in första bilden jag hitta på mina nuvarande glasögon

img_20121228_140510_50dda7c09606ee5a646dfab9.jpg


Problemet med så tunna bågar är att glasen är för tjocka för dom. Har gått och stört mig i nästan ett år nu på brytningarna som blir i kanten.

Plus att jag känner mig snyggare utan dom än med dom, jag vill ha ett par glasögon som tillför något så jag nästan känner mig snyggare med än utan om ni förstår :)

Ok...eftersom jag jobbar med glasögon och har gjort det senaste tio åren så kommer här lite fakta som kan få dig att tänka om:

Ju BREDARE båge, desto mer skapar man illusionen av att ögonen sitter tätt ihop. Dvs, man kan se lite vindögd ut...fast man inte är det.

Ju BREDARE båge, desto tjockare glas. Är du närsynt blir de tjockare i ytterkant, är du översynt blir de tjockare i mitten. Detta för att "råmaterialet" har en viss diameter, och ju större diameter på "råmaterialet" desto tjockare glas.

En grov plastbåge är dock bra för att dölja glaskantens tjocklek, men se till att de kan slipa de snyggt, för en tjock glaskant kan slipas "fel" så att en hel del glas sticker fram framför bågen, jag slipar alltid så att glaset sticker ut mest på baksidan av bågen, då syns det inte.

ALLA optikerbutiker bör kunna mäta ut hur tjocka just dina glas blir i den bågen du väljer INNAN du beställer. Det är inte så svårt, det handlar om service. DÅ kan man även jämföra olika glastypers tjocklek och få fram ett bra resultat.

De "brytningar" som blir i ytterkant på glaset, sk abberationer, är svårt att bli av med i riktigt starka styrkor. Be om sfäriska glas, så minskar du det fenomenet lite, sen vänjer du dig vid det ganska snabbt.

För övrigt tycker jag bågtypen du visar är snygg på dig, men kolla om du hittar en som inte är riktigt lika bred, så får du ett snyggare slutresultat. :)

Lycka till :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: cirkus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 042
Senast: Migo
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 044
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp