Glassrecept!

Crossline

Trådstartare
Vad sitter Buke inne med för recept på glass? :) Brukar ni använda maskin eller gör ni glass på andra sätt?

Förra sommaren gjorde jag en chokladsorbet som var magisk :love:
 
Här är ett utan glassmaskin:
20220609_203054.jpg

Ursäkta att sidan är lite kladdig :angel:
 
Vad sitter Buke inne med för recept på glass? :) Brukar ni använda maskin eller gör ni glass på andra sätt?

Förra sommaren gjorde jag en chokladsorbet som var magisk :love:

Jag avser att återkomma i detta ämne med ett antal varianter och kombinationer så snart glassmaskinen är installerad och alla bär börjar mogna i trädgården! Men det är ju inte okej att fresta med "en magisk chokladsorbet" utan att berätta hur man gör den?! O_o
 
Jag kör på ett grundrecept som är
2 dl mjölk
2 ägg
1,25 dl socker
2 dl grädde

Koka mjölken med smaksättningen, vaniljstång eller 1 dl kakao och 0,75 dl socker
Värm äggen och 0,5 dl socker (med kakao rekommenderar jag att öka till 0,75 dl här) till drygt 70 grader under omrörning de ska inte koagulera utan bara tjockna till.
Låt svalna
Häll i grädden antingen vispad eller ovispad. Ska man direktfrysa är vispad att föredra.

Mjölken kan bytas ut mot bär som jag då mosar med socker och låter stå ett antal timmar och dra, värmer aldrig på bären

I chokladglass är det gott att lägga i kakao "bitar". Tillverkas enkelt genom att man gör en "deg" av kakao och vatten som trycks ut tunt på en plan yta. Bryt sedan sönder skivan i småbitar då den torkat.
 
6-7 dl vispad grädde
1 burk kondenserad mjölk
lite vaniljpulver
blanda ihop och frys


Enkelt och jättegott! Har haft i jordgubbar också - gott 😊
Denna går att ha som bas och göra sanslöst många varianter på. Bara fantasin sätter gränser :D
Jag har använt den med tre olika sorters choklad, delat upp och smaksatt. Drar på chokladsås mellan två lager.
Har smulat ner kolakakor och varvat med kolasås :d

Och en massa annat. :D
Pepparkaksvarianten:
https://www.instagram.com/p/CXqEN0WI5fG/?utm_source=ig_web_copy_link

Pepparkaksglass.PNG
 
1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
200 g grovhackad Marabou choklad Japp peanut (tror jag den heter, eller annan valfri såklart).

Vispa grädden och blanda med resten. Häll i bunke och frys, rör om några gånger under tiden. Blir overkligt gott.
 
Jag tillhör också dem som slutat göra annan glass än varianten på kondenserad mjölk. Det går inte att få det godare eller enklare! Och variationsmöjligheterna är oändliga.
 
Och så mitt basrecept på vanlig glass:

3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 äggulor
1,5 dl socker

Värm upp grädden och mjölk till ca 60 grader. Häll i smaksättning.

Vispa socker och äggulor fluffigt. Häll på den varma gräddmjölken lite i taget (man vill undvika att det blir för varmt så att ägget koagulerar, därav att gräddmjölken inte ska värmas för mycket) och blanda runt. Häll tillbaka i kastrullen och värm till 83 grader. Låt svalna och häll i glassmaskinen.

Lägger man i 1 dl kakao som smaksättning och sen på slutet micrar marshmallows i några sekunder och klickar i glassen innan den går in i frysen så får man en riktigt bra chokladglass :up:
 
1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
200 g grovhackad Marabou choklad Japp peanut (tror jag den heter, eller annan valfri såklart).

Vispa grädden och blanda med resten. Häll i bunke och frys, rör om några gånger under tiden. Blir overkligt gott.
Jag har provat den nyligen (utan choklad men med rabarberkompott), men tyckte att den blev för söt. Tog jag fel sorts kondenserad mjölk (köpte den sötade)? Eller är jag bara för känslig för sötsaker? :p
 
Jag har provat den nyligen (utan choklad men med rabarberkompott), men tyckte att den blev för söt. Tog jag fel sorts kondenserad mjölk (köpte den sötade)? Eller är jag bara för känslig för sötsaker? :p
Du kan öka på grädden och välja att ha i något med lite mer syra, det är väl en del socker i kompotten?
Men den blir söt. Kanske kan man dra i lite citronsaft från färsk citron :idea:
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: sthu
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 499
Senast: Sirap
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 718
Senast: Lobelia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp