Glassrecept!

Och så mitt basrecept på vanlig glass:

3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 äggulor
1,5 dl socker

Värm upp grädden och mjölk till ca 60 grader. Häll i smaksättning.

Vispa socker och äggulor fluffigt. Häll på den varma gräddmjölken lite i taget (man vill undvika att det blir för varmt så att ägget koagulerar, därav att gräddmjölken inte ska värmas för mycket) och blanda runt. Häll tillbaka i kastrullen och värm till 83 grader. Låt svalna och häll i glassmaskinen.

Lägger man i 1 dl kakao som smaksättning och sen på slutet micrar marshmallows i några sekunder och klickar i glassen innan den går in i frysen så får man en riktigt bra chokladglass :up:

Jag nyttjade detta basrecept för den majestätiska glassmaskinpremiären. Smaksättning: rabarberkompott + kardemumma + vit choklad. Och så lite smörstekt (man vill ju inte riskera att det blir för få kalorier) digestivesmul som fick gå i på slutet.

Resultat: :love: :love: :love: :love: :love:
 
Jag nyttjade detta basrecept för den majestätiska glassmaskinpremiären. Smaksättning: rabarberkompott + kardemumma + vit choklad. Och så lite smörstekt (man vill ju inte riskera att det blir för få kalorier) digestivesmul som fick gå i på slutet.

Resultat: :love: :love: :love: :love: :love:
Låter magiskt! :love: I vilken form var den vita chokladen?
 
Låter magiskt! :love: I vilken form var den vita chokladen?

Ja jag velade själv lite där men lät den till sist smälta med mjölk/gräddeblandningen. Var så desperat fokuserad på att få smaka ASAP så jag kunde inte ta mig tid för någon mer förberedelseåtgärd. :D Men nästa gång jag gör en liknande variant så kanske jag lugnar mig tillräckligt för att hacka den och röra ner tillsammans med digestivesmulet. Inte för att den var äcklig i den här varianten heller, bara att det kunde blivit ännu lite mer crunch med att separera den mer.
 
Här är ett utan glassmaskin:Visa bifogad fil 92657
Ursäkta att sidan är lite kladdig :angel:
Perfekt recept för mig som hittade en ny gömma ägg. (De är max 4 dagar gamla.)

20220625_112322.jpg
 
Ja detta med att ha egna höns och kunna hämta in färska ägg varje dag, det är onekligen bingo för en glassälskare med en ny glassmaskin. :)
 
Puttar för att få hjälp, har en yngre kusin på besök och vi ska göra chokladglass med oreos, ett recept som setts på insta. Jag har hittat ett med grädde och kondenserad mjölk och oreos, men detta är utan kakao i smeten. Så om vi vill tillsätta kakao, hur mycket ska man höfta ungefär?
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 burk sötad kondenserad mjölk, ca 400 g per burk
  • 1 paket oreokakor, ca 150 g per paket
Enligt det här receptet från Camilla Hamid
 
Puttar för att få hjälp, har en yngre kusin på besök och vi ska göra chokladglass med oreos, ett recept som setts på insta. Jag har hittat ett med grädde och kondenserad mjölk och oreos, men detta är utan kakao i smeten. Så om vi vill tillsätta kakao, hur mycket ska man höfta ungefär?
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 burk sötad kondenserad mjölk, ca 400 g per burk
  • 1 paket oreokakor, ca 150 g per paket
Enligt det här receptet från Camilla Hamid
Smaka er fram. Börja med ett par teskedar.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
320
Senast: sthu
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 456
Senast: Sirap
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 852
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 473
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp