Bukefalos 28 år!

Glest tvååringslopp

Conversation Piece

Trådstartare
Är det Lutfi med sina kameler som har skrämt bort alla tvååringstränare under derbyhelgen? Eller är det bara en märklig slump som har gjort att det bara är fem hästar med i tvåårsloppet? Är det så här det kommer att se ut framöver?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Är det Lutfi med sina kameler som har skrämt bort alla tvååringstränare under derbyhelgen? Eller är det bara en märklig slump som har gjort att det bara är fem hästar med i tvåårsloppet? Är det så här det kommer att se ut framöver?

Jag tycker ofta att det är väldigt få anmälningar i årgångslopp...
 
Sv: Glest tvååringslopp

Vaddå kameler? Det är inte många som har finare hästar än Ludde :p Det är vanligt förekommande att merparten av de hästarna i tvåårsloppen på Jägerso kommer från stall Kolgjini. Ibland kan man t o m misstänka att det har anmälts några som inte ens var påtänkta för att starta bara för att det skulle bli lopp... :D

Det finns inget stort intresse för tvårrsstarter i Sverige, att STC sparar massor av pengar på prispengar som inte betalas ut slår mot hästägarna. Det hade varit bättre om äldre hästar tävlat om dessa pengar. Sverige är inte USA hur gärna de med makt vill. Man kan leda hästen till vattnet, men man kan inte tvinga den att dricka...
 
Sv: Glest tvååringslopp

Vaddå kameler? Det är inte många som har finare hästar än Ludde :p Det är vanligt förekommande att merparten av de hästarna i tvåårsloppen på Jägerso kommer från stall Kolgjini. Ibland kan man t o m misstänka att det har anmälts några som inte ens var påtänkta för att starta bara för att det skulle bli lopp... :D

Jag var ironisk.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Jaha, jag trodde du försökte ge igen för att Luddes brorsa kallade din treåring för ettåring. :p :D Eller hur det nu var...
 
Sv: Glest tvååringslopp

Bara för att det finns fler 2-åringslopp och mer pengar att tävla om betyder inte det att fler tränare lär sig att träna häst så de är startklara vid 2 års ålder. Ofta är det bara så man kommer imål i 2-åringsloppen får man ju pengar. Sist på Åby var det väl två stycken som kom imål. :crazy:
 
Sv: Glest tvååringslopp

Ja, precis. Hur kul lopp är det? Och ska man verkligen premiera hästar som vinglar runt på 25 med galopp när de inte alls är mogna för att tävla?

Jag förstår problemet. Det är dyrt att vara hästägare och svårt att vara uppfödare då det dröjer så länge från det att unghästen börjar tränas tills dess att den börjar tjäna pengar. Detta får väl utvärderas men jag tror inte att tävlingsprogrammet för tvåringarna ser likadant ut nästa år.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Vi startade våran två åring i dag måndag på Gävle det var tio anmälda nio startade , våran Head Over Feet var femma på 18,7 . Dom vann på 17,9 dom öppnade 20 första fem och det var ett väl sammlat fält mycket fint lopp. Jag är för två årings starter och tycker det är jätte roligt med en fin unghäst, sen kan jag upplysa om att det var sju anmälda till snabbloppet där det oftast är en massa trötta gammlingar som skulle haft semester för länge sedan .Nu var det fina hästar i både två årings loppet som i snabbloppet men det hör inte till vanligheten och jag tittar hellre på två åringar./ appendix
 
Sv: Glest tvååringslopp

*kl*
sjælv blir jag ju fartsjuk av att se dessa 2-åringar (fast vissa ær ju riktigt læckra, æven om dom kommer vara helt kaputt till våren...) som sista 500 går på 12,8!!! :eek: (både stonas och hingstarnas 2-årslopp i helgen...)
 
Sv: Glest tvååringslopp

Ni skulle startat på Åby istället, då hade ni varit sämst trea :idea:

Jag tittar också gärna på tvååringar men gillar inte att se ofärdiga hästar tävla och lopp med bara två som kommer i mål.
 
Sv: Glest tvååringslopp

För egen del blir jag ofta illa berörd av att se tvååringar som springer och bråkar, inte vill volta, försöker springa av banan osv... Ser allmänt t
stressade och obekväma ut. Hoppas att det blir bättre på den fronten.
 
Sv: Glest tvååringslopp

*kl*

Men vems önskan var det med tvååringssatsningen då?
Någon organisation måste ju ha drivit frågan?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Men det är väl som med det mesta som STC driver? Det är ingen av de aktiva som står bakom!

Nu blev jag arg igen...

Lugn och fin, inte skälla på STC...
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

*Kr*
Man klarar helt enkelt inte av att ställa en 2-åringarna iordning. Antingen körs dom sönder eller så vinglar man fram i 25 som nån här uttryckte. Till skillnad från over there där man slår världsrekord varje år. Att ta ut en 2-åring i lopp som kan 15 är ju bara löjligt i USA. Där måste man kunna 12 + att ha 2 sekunder till innanför skinnet om det skulle knipa vilket det ibland gör
 
Sv: Glest tvååringslopp

Helt krasst så har det nog mer att göra med hur lite pengar det faktiskt finns att köra om som tvååringar jämfört med som treåringar i Sverige. De som vill tjäna pengar med tvååringar och har någon som duger skickar den till USA.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Du behöver inte inte åka over there heller. Italien har rätt fina 2 åringar ochså. Måste ochså säga att det inte finns någon större skillnad i hållbarhet heller. Det finns hästar som debuterar som 3-4 åringar och är paj som 4-5 åringar. Det finns ganska många 2 åringar som startar lika många år som det som varit sent tagna.
Och vad gör det om hästarna vinglar runt på 25? Det visar ju bara att tränaren inte vet vad denne gör.
gulan
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
527
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 521
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 543
Senast: Cattis_E
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 172
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp