Glidande schabrak

GoLightly

Trådstartare
Vad brukar problemet vara med en sadel när schabraket glider bak medan man rider?

Den har passat lite tokigt efter att hästen har ändrat form men ser ut att ligga ok nu efter en omstoppning och med en padd - och hästen är väldigt nöjd. Sadeln kommer att bytas ut snart ändå, men är nyfiken på vad som händer när schabrak och padd glider men sadeln ligger kvar.
 
För glatt shabrak är min gissning. Har 2 st shabrak som lätt glider bak om jag inte satt fast dem i sadelgjorden/sadeln
 
Kan vara att sadeln inte passar, dvs rörelserna från häst och sadel matar schabraket bakåt. Eftersom sadeln inte var helt 100 så är den en logisk bov.
 
För glatt shabrak är min gissning. Har 2 st shabrak som lätt glider bak om jag inte satt fast dem i sadelgjorden/sadeln

Det hade varit min första gissning också, men de här schabraken har legat still tidigare, det är bara det senaste som de har börjat glida. Nu glider de bak så mycket stropparna tillåter och ligger och ruggar pälsen.
 
Kan vara att sadeln inte passar, dvs rörelserna från häst och sadel matar schabraket bakåt. Eftersom sadeln inte var helt 100 så är den en logisk bov.

Ja men precis, det är det jag tänkte. Men funderade på om det är något särskilt som gör det. Typ att den ligger i bakvikt, är för vid eller vad det nu kan vara. Inte för att det är så viktigt egentligen eftersom sadeln ska bytas ut, men är nyfiken :)
 
Ja men precis, det är det jag tänkte. Men funderade på om det är något särskilt som gör det. Typ att den ligger i bakvikt, är för vid eller vad det nu kan vara. Inte för att det är så viktigt egentligen eftersom sadeln ska bytas ut, men är nyfiken :)
Kan vara allt ovanstående :), när det hänt mig så har sadeln varit antingen för vid eller i bakvikt. Oavsett så är det att sadeln rör sig för mycket.
 
Skulle inte padden kunna göra så att sadeln kan röra mer på sig vid ridning, så att schabraket glider.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Vad beror det på att schabraket glider ner mot mannen vid tidning? Även padden gör det. Annars ligger schabrak och padd still, förutom...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: Shaggy
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 512
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp