Globus Clic vs Globus Ezperanza?

Problematisk

Trådstartare
Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar, stämmer det? Har även förstått det som att de är ganska korta samt vida, är det nån som vet ungefärliga grader i 32 eller 34?
Är de raka eller svängda?
Jag vet att jag ridit i en Globus Clic dressyr och tyckte den var jätteskön, men det var många år sedan. Har även för mig att jag provade en Ezperanza på en tidigare ponny, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det var den sadeln jag tyckte var VIDRIG eller om den var riktigt skön att rida i 🙈Kanske nån här vet (ja, inte vad jag tyckte om den alltså men hur den är generellt) och kan hjälpa mig lite? Jag har iallafall för mig att den var för rak för min något svängda, lite överbyggda ponny, kan det stämma?
 
Såvitt jag vet, så är bommen identisk på Clic och Esperanza ( och Loke), vid och kort och rak. "Överbyggnaden",det man sitter i annorlunda, och i det ena fallet en dressyrsadel, och i det andra fallet en hoppsadel, så antagligen känns de "olika" när man rider i dem.
Jag upplever Clic som en bekväm sadel.

Graderna minns jag inte, men det kan hjälpa så har jag följande sadlar till mina breda nordisar.
En Clic i storlek 38, den är riktigt bred och passar på den rejält breda hästen, och en Loke i 36, som passar de flesta normalbreda nordsvenska brukshästar.
Alltså hästar med rak rygg, ganska "platt" rygg, liten manke, och rejält breda över bogen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så...
Svar
10
· Visningar
5 477
Senast: ankic
·
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 281
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Någon som vet vilken av Globus Dressyr sadlarna som passar kort, lite rund o relativt liten manke ? Har en Globus Esperanza( 16,5 " 34...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp