Bukefalos 28 år!

Globus dressyrsadlar - blir ej klok!

T

Tufsen

Har ringt och pratat med en återförsäljare av Globus sadlar. Dessa återförsäljare har ett bra rykte omkring sig då det gäller sadelutprovning. Har här på Buke läst att Globus dressyrsadel "The Turner", "Clic" ska ligga på ca 105 grader i 34 bom.

Nu säger den här återförsäljaren att 36:an ligger på ca 100 grader. Att sadlarna är smala i storlekarna så normalbom är 34. Till min häst som är ca 94 grader tyckte hon att jag skulle prova en 36:a. Det låter i mina öron väldigt stort då han kan ha en vid Griffin (då tänker jag på modellerna som såldes för ca 3-4 år sedan, de som fanns för ca 1-2 år sedan är för smala i vid (vet varför men orkar inte skriva det här, har skrivit det i en annan tråd tidigare), samt ett rött järn i Wintec som ligger på ca 94-100 grader.

Visst prova kan man alltid, men min häst kanske skulle ha så smalt som 32 enligt vissa trådar jag sett. Har bara möjlighet att prova en sadel i taget, ska förbereda inför den kommande sadelutprovningen så vill gärna titta på "The Turner" lite innan så jag ser på ett ungefär vilken bomvidd som skulle kunna passa.

Allt låter snurrigt.
 
Sv: Globus dressyrsadlar - blir ej klok!

I så fall borde inte den 38 som jag provade igår passa alls men det gjorde den :smirk: Tror nog med på att 34 är 105 grader än att 36 är 100... Den ÅF hade nog snurrat ihop det lite tycker jag det låter som.
 
Sv: Globus dressyrsadlar - blir ej klok!

Normal bom är 34 hos globus. Så om du jämför med en 34 i många andra stora märken( HDR, stubben osv) så är en globus i 34 mycket smalare.
stübben i 34 finns väll inte ens(går upp till 33?), HDR i 34 är 110 grader och deras x-vida.
men om man jämför med prestige i så är dom vida.

Lagom rörigt:crazy:
 
Sv: Globus dressyrsadlar - blir ej klok!

Ja, det låter snurrigt. Om jag utgår ifrån hur Globus passar på min häst som är ca 100 grader så är 34" lite vid, 36" för vid även med fårskinnspad.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 274
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 306
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 478
Senast: Nea_
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 660
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp