Globus eller KenTaur

Mish

Trådstartare
Är på sadeljakt och har kommit i kontakt med dessa två märken.
Kan någon utala sig om för och nackdelarna med dessa?

Berätta gärna vilken modell ni har och hur den är.

Hur skiljer sig dessa två åt? läderkvalitet?
Hur är det i formen och vilka hästar passar det på?
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag har bara testat att rida i Globus Clic och Kentaur Elektra.
Jag tyckte jättebra om Elektran medans jag tyckte att clicen var jättehalkig.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag har en Globus Crincle och den är så mkt halkigare än min Prestige och halkigare än Wintec sadlarna jag hade innan åxå :O

Den känns bred att sitta i (iof har jag vidaste bomvidden och ganska bred häst) den funkar men jag hade gärna haft en Prestige till honom med.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag gillar inte alls Globus dressyrsadlar, särskilt inte Clicen... den har konstiga knästöd, och någon obehaglig stoppning för att skydda mot stigläderspännet (?) som gör den bred och oskön att sitta i. Dessutom är de stenhårda...

Crincle har jag inte provat, den ser lite vettigare ut än de andra modellerna.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Precs vad jag tyckte innan åxå, att den ser vettigast ut av Globus sadlarna men mjaa jag blev besviken :/ men hästen gillar den så det är bara att bita ihop :)
 
Sv: Globus eller KenTaur

Har en KenTaur hoppsadel som är fantastiskt skön att sitta i. Skulle gissa att dressyrsadlarna också är det
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag har en KenTaur Kari som jag älskar! Sitter verkligen bra i den och får snygg sits utan att anstränga mig.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Upplever du crinceln hård?
Och hur tycker du att stöden är på den?
 
Sv: Globus eller KenTaur

Båda mina sadlar kommer faktiskt från KenTaur, dressyrsadeln köpte jag med när jag köpte hästen, tror det möjligen kan vara en medea, märket har nämligen försvunnit och jag har inte riktigt orkat leta upp exakt vilken det är. Är iaf supernöjd med den och den är ganska gammal, men det syns verkligen inte. Den ser fortfarande som ny ut, har hört av andra också att det är väldigt bra kvalité på dom :) jag var så nöjd med den så jag köpte en Poseidon (hoppsadel) också :) dressyrsadeln är skön att rida i, och den passar mig väldigt bra. ska jag köpa ny dressyrsadel nån gång blir det förhoppningsvis en KenTaur igen fast kanske en "lyxigare" variant :)
 
Sv: Globus eller KenTaur

Mjaa kanske inte hård, men bred och allmänt otymplig lixom...
Stöden är väl tjaaa relativt ok..?!
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag har en KenTaur Artemis dressyrsadel och den säljer jag inte för en miljon. :)
Superskön att sitta i och ligger jättebra på hästen.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Kentaur är riktigt bra sadlar!
Däremot tycker jag Globussadlarna är riktigt skräp.Ofta sneda i både stoppning och bom.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Då lutar det helt klart mot en Kentaur, bara att hoppas på att utprovaren annser att de passar mig ocvh hästen :)
 
Sv: Globus eller KenTaur

Har fler dressyrsadlar av varierande hög klass men en favorit är Hubertus som ligger bra och man bra
Så ett tips lås inte fast utan låna hem fler begagnade
Vår ponny har en Globus min son sitter bra i den men den har ändrat sig snabbt synd det talar för att köp inte förrän man provat en begagnad
 
Sv: Globus eller KenTaur

Har bara sett Globus Clic men ridit i Prestige Hippos och jag tycker att Prestigen är superhal och halkig.... Globusen verkar mycket njukare och skönare, inte alls lika hal.....
 
Sv: Globus eller KenTaur

Men Hippo är inte det budgetmodellen? Typ?
Min Venus är iaf helt underbar, Min Globus trodde jag skulle vara superskön för den såg verkligen najsig ut men som sagt, jag blev besviken.
 
Sv: Globus eller KenTaur

Jag har två Globus Clic både hopp och dressyr. Jag har med mocka säte på båda. Är supernöjd verkligen! Köpte dem för 5 år sedan och i perioder har jag suttit väldigt många timmar i sadeln varje dag. Båda är fortfarande som nya i lädret, lite slitna i sitsen och någon liten repa efter normalt slitage. Dressyr sadlen har jag stoppat om helt och hållet en gång, förra året då den blev lite hård i stoppningen. Hoppsadeln är latex "fyllning" så den håller sig bra. Tycker verkligen inte att de är hårda, då det är det värsta jag vet;)

Jag trivs jättebra med mina sadlar och de passar mig perfekt. Hjälper verkligen till med min sits. Men sen är det ju olika för olika människor och hästar...

Om du ska åka till en sadelprovare så har de ju ofta flera olika märken som du kan prova. Jag var helt inne på att jag ville ha en M&N när jag köpte mina Globus. Nu sitter jag i syrrans M&N ibland och gillar den inte alls..:angel:
 
Själv har jag en Kentaur Medea som jag absolut älskar! Den är riktigt fin och bra i lädret och mjuk och fin i både stoppning och sits.
Jag testade en globus clic för några veckor sedan och den var hemskt. Den var hård som tusan i sitsen och kändes riktigt bred att sitta i.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp