Glömd boxdörr, vems ansvar?

H

Hemlig21

Helt hypotetiskt: Ponera att jag står i ett kollektivstall och glömmer stänga boxarna vid mina insläpp. Blir påmind flertal gånger och möten hålls om regler/rutiner men jag glömmer ändå stänga och en häst går ut och skadar sig allvarligt. Vems är ansvaret? Mitt eller hästägarens? Eller kanske stallägaren? Vad gäller? Vem får stå för ”kalaset”?
 
Helt hypotetiskt: Ponera att jag står i ett kollektivstall och glömmer stänga boxarna vid mina insläpp. Blir påmind flertal gånger och möten hålls om regler/rutiner men jag glömmer ändå stänga och en häst går ut och skadar sig allvarligt. Vems är ansvaret? Mitt eller hästägarens? Eller kanske stallägaren? Vad gäller? Vem får stå för ”kalaset”?
Hur "glömmer" man stänga boxdörrar? Det flesta jag vet har att man drar igen= automatiskt låst eller slagdörrar som stängs med sådant drag. Har de annat lås också (utbrytare) så har det alltid suttit extra lapp på dörren.

Angående ansvar så är det väl bäst att kontakta sitt eget försäkringsbolag som i sin tur får kontakta stallägarens och hästägarens bolag och så får de reda upp det?
 
Hur "glömmer" man stänga boxdörrar? Det flesta jag vet har att man drar igen= automatiskt låst eller slagdörrar som stängs med sådant drag. Har de annat lås också (utbrytare) så har det alltid suttit extra lapp på dörren.

Angående ansvar så är det väl bäst att kontakta sitt eget försäkringsbolag som i sin tur får kontakta stallägarens och hästägarens bolag och så får de reda upp det?

Dessa dörrar måste man fälla ner en hake för att stänga ordentligt. Glömmer man det kan hästen bara putta upp dörren. Dessa går oftast ner själva men inte alltid, därför måste man kolla så de säkert gått ner vilket glöms.

Så det är så man gör? Men om den som släppte ut hästen vägrar? Är personen som släppte ut hästen helt utan ansvar.
 
Jag är upplärd med att man alltid går ett varv runt hela stallet och kollar så att alla boxdörrar är stängda och att alla hästar i spiltor är ordentligt fastsatta med grimmor eller halsremmar spända i rätt hål. Den rutinen sitter i ryggmärgen på mig ända sen jag började vara med och stänga ridskolestallet, för typ 40 år sedan...

Jag skulle nog säga att om den person som ansvarar för att ta in hästarna inte ser till att stänga dörrarna ordentligt, så har den personen någon form av ansvar.
Men, det är också skillnad mellan att ha rätt eller att få rätt. Det kanske kostar mer än det smakar att dra det hela rättsligt.
(i mitt stall hade en sån person fått flytta...)
 
Hur "glömmer" man stänga boxdörrar? Det flesta jag vet har att man drar igen= automatiskt låst eller slagdörrar som stängs med sådant drag. Har de annat lås också (utbrytare) så har det alltid suttit extra lapp på dörren.

Angående ansvar så är det väl bäst att kontakta sitt eget försäkringsbolag som i sin tur får kontakta stallägarens och hästägarens bolag och så får de reda upp det?
Är det hemförsäkring som ska kontaktas? alla hästar är ju inte försäkrade.
 
Jag är upplärd med att man alltid går ett varv runt hela stallet och kollar så att alla boxdörrar är stängda och att alla hästar i spiltor är ordentligt fastsatta med grimmor eller halsremmar spända i rätt hål. Den rutinen sitter i ryggmärgen på mig ända sen jag började vara med och stänga ridskolestallet, för typ 40 år sedan...

Jag skulle nog säga att om den person som ansvarar för att ta in hästarna inte ser till att stänga dörrarna ordentligt, så har den personen någon form av ansvar.
Men, det är också skillnad mellan att ha rätt eller att få rätt. Det kanske kostar mer än det smakar att dra det hela rättsligt.
(i mitt stall hade en sån person fått flytta...)

Samma här Ameo, att jag skrev ur jagsynpunkt var för att det är enklast i skrift. Jag stänger alltid och kollar både när jag tar in hästen och innan jag går. Tyvärr gör inte alla det och det finns ett stort mått ”vi är ju bara människor”, ”hen kanske var stressad” attityd. Åtskilliga påminnelser och möten har hållits ang rutiner men det hjälper inte.

Därför jag ville veta svart på vitt vem som bär ansvaret om olyckan är framme.
 
Tycker det är lättare att fixa haken (gissar att det är en bygel som ska trilla ner bakom boxdörren när dörren stängts) eller byta lås än att försöka lära andra att göra rätt innan en häst skadar sig.
Finns ju inte så mycket annat att göra om inte den som äger stallet inte säger upp personen.
 
Tycker det är lättare att fixa haken (gissar att det är en bygel som ska trilla ner bakom boxdörren när dörren stängts) eller byta lås än att försöka lära andra att göra rätt innan en häst skadar sig.
Finns ju inte så mycket annat att göra om inte den som äger stallet inte säger upp personen.

Stallägaren har försökt och oftast faller den ner själv men som sagt inte alltid. En del tycker det ska inskaffas en kedja (som förmodligen också glöms tror jag).
 
Borde inte stallet vara säkert även om en häst är lös i det?
Menar, det finns ju andra tillfällen en häst kan komma lös i stallet och jag ser det nog som ett problem om hästen riskerar att skada sig allvarligt där inne?

Man kanske har dörren öppen så hästen kommer ut ur stallet? Svårt att säkra hela utemiljön, alla har inte möjlighet att "ringa in" stallet heller.

TS: Jag har tyvärr inga bra svar men undrar lite detsamma.
 
Jag själv skulle lägga ansvaret på den person som vid det aktuella tillfället hade ansvaret för att dörren skulle stängas.
Antar att det sker efter insläpp så den personen som släppt in.

Sen vad lagen säger det vet jag inte:)
 
Borde inte stallet vara säkert även om en häst är lös i det?
Menar, det finns ju andra tillfällen en häst kan komma lös i stallet och jag ser det nog som ett problem om hästen riskerar att skada sig allvarligt där inne?
Fast det kan ju vara en häst som går fram och muckar med andra hästar t.ex. Då kan skador ske (trots boxdörr mellan).

Hästen kan hitta en tunna eller hinkar i stallgången med kraftfoder och vräka i sig med kolik som följd.
 
Samma här Ameo, att jag skrev ur jagsynpunkt var för att det är enklast i skrift. Jag stänger alltid och kollar både när jag tar in hästen och innan jag går. Tyvärr gör inte alla det och det finns ett stort mått ”vi är ju bara människor”, ”hen kanske var stressad” attityd. Åtskilliga påminnelser och möten har hållits ang rutiner men det hjälper inte.

Därför jag ville veta svart på vitt vem som bär ansvaret om olyckan är framme.
Ja vi är bara människor och man kan vara stressad och glömma. Det tar dock inte ifrån någon ansvaret. Har man tagit på sig ansvaret för något som man faktiskt gör när hanterar andras hästar som du beskriver så kan man inte skylla på något utan får ta sitt ansvar oavsett hur många förklaringar till misstaget det finns.

Vem ansvar det är rent juridiskt vet jag inte men jag ser det som självklart att den som missat tar på sig ansvaret, det är hen som har missat, ingen annan.
 
Helt hypotetiskt: Ponera att jag står i ett kollektivstall och glömmer stänga boxarna vid mina insläpp. Blir påmind flertal gånger och möten hålls om regler/rutiner men jag glömmer ändå stänga och en häst går ut och skadar sig allvarligt. Vems är ansvaret? Mitt eller hästägarens? Eller kanske stallägaren? Vad gäller? Vem får stå för ”kalaset”?

En person som blir defensiv, kanske lite beroende på hur man tagit upp problemet, är nog svår att ha ett nytt stallmöte med om det. Om stallägaren inte löser problemet på annat sätt, så kan man ta ett enskilt samtal med personen och berätta hur man själv upplever att personens återkommande slarv påverkar en i form av oro för hästarna etc. Konkret och rakt på sak.
Annars så inför kvällsrutinen att man måste känna på alla lås innan man går för kvällen. (Om inte den rutinen redan finns.)
Stallägaren kan annars säga upp en person som inte funkar med rutinerna. Säkerheten måste komma före än återkommande slarv. Alla kan göra fel, men återkommande missar kan inte ursäktas i all oändlighet.

Sen har jag själv haft en fiffig häst som tagit sig ur boxen på natten i tre av stallen vi stått i. Olika lås varje gång. Tack och lov blev det bara en utbrytning per stall. Bara en tanke om ni kanske har en häst i stallet som kommit på hur det går att ta sig ut.
 
Av erfarenhet: en sådan människa kan man ABSOLUT INTE ha i ett kollektivstall. Vill man inte ta sitt ansvar, får man betala andra för att göra det - d v s stå inackorderade med fullservice.

Självklart är det slarvern som får stå för skadorna.
Edit: har en slarvat är en ju vållande till de ev. skador som uppstår. Om det sedan beror på uppsåt eller försumlighet (slarv) kan vara en annan sak.
 
Senast ändrad:
Supersvårt, var går gränsen mellan slarv och försumlighet? Har stallägaren inget ansvar över dörrar som tydligen går att dra igen utan att de är helt stängda? Se över rutiner, checklistor, göra så man inte kan åka hem utan att man checkat dörrar tex. Alltså en typ av självcheck. Vad säger personen i fråga?

Tycker det här med ansvar och hästar inte är så svart/vitt. Tex, dålig el i hagstaketet en torr sommardag, gör att din häst går in till min häst och min häst sparkar din sönder och samman. Vems är ansvaret?
 
Hos oss har vi inskrivet i hyreskontraktet att uppstallning sker på egen risk, och slarv ingår nog tyvärr i risken när det är många inblandade i stalldriften. En farlig slarver skulle dock snabbt bli uppsagd.

Det juridiska ansvaret tycker man ju borde ligga hos slarvern, om denne både blivit uppmärksammad på problemet och påmind om att kolla dörrarna.
 
Borde inte stallet vara säkert även om en häst är lös i det?
Menar, det finns ju andra tillfällen en häst kan komma lös i stallet och jag ser det nog som ett problem om hästen riskerar att skada sig allvarligt där inne?

Det ska vara stängt med både halvdörr och rep, problemet är att fram tills kvällsfodringen stänger många inte dessa.
 
Jag har aldrig kollat upp det juridiskt men det borde vara den personen som tar in hästarna och glömmer stänga dörren som får ansvaret. Samma sak om man skulle glömma stänga grinden till hagen.
Hästägaren skulle möjligen kunna få visst ansvar för att denne låter en person som man vet inte alltid "klarar av" att hantera intaget ändå göra det.
Stallägaren kommer troligen inte få något ansvar eftersom dörren faktiskt fungerar om man bara kollar att den är stängd.
Givetvis måste man veta vad det står i uppstallningsavtalet för vad som gäller i stallet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 570
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 056
Hästmänniskan Verkar som att stoet i hagen bredvid mitt sto ska bli utbytt till en hingst, nyss fyllda två år. Vi har järnstaket och inga mellanrum...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 465
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 422
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp