Glömd boxdörr, vems ansvar?

Skönt att det är någon mer än jag som resonerar så! Vi har skjutdörrar på de flesta boxarna i stallet där en låsmekanism ska falla ner av sig själv när man stänger dörren. Men, när jag går igenom rutinerna med nya i stallet så är jag noga med att informera om att det är en bonus om spärren trillar ner, den som stänger dörren har ansvaret för att se till att den är nere.

Jag hade nagot likanande i mitt stall och hade en hast som oppnade dorrar och grindar om de inte var speciellt lasta. Boxdorrarna kunde jag lasa ner med en hake i sparren, grindar till hagar fick jag ha en kedja for att satta fast.
Jag tror att alla glomde en gang ... men da min hast (179 cm bufflig hollandare) omedelbart sprang ut till grannen om nagon aven glomt stanga till vagen, eller oppnade och slappte ut andra hastar sa alla sprang runt pa 2 hektar dar inga hastar skulle vara, hande det bara en gang per person.
Jag fick samtal fran tva stycken nar det hant ... och jag var bada gangerna over en timma hemmifran :D sa den som glomt fick deala med det sjalv ... med viss hjalp fran grannen ett par ganger da han INTE ville ga tillbaka.
 
Skönt att det är någon mer än jag som resonerar så! Vi har skjutdörrar på de flesta boxarna i stallet där en låsmekanism ska falla ner av sig själv när man stänger dörren. Men, när jag går igenom rutinerna med nya i stallet så är jag noga med att informera om att det är en bonus om spärren trillar ner, den som stänger dörren har ansvaret för att se till att den är nere.
Precis! Jag har den vanligaste typen av fjädrande boxlås och även de kräver ju att man drar i det med handen för att det ska öppnas och dörren gå att stänga ordentligt, sen fjädrar det visserligen tillbaka själv men visst händer det att det missar där det ska fästa. Visst att det kan fjädra och låsa sig själv om man smäller igen boxdörren utav bara den men förutom att det låter illa så är det väl ungefär 50% risk för att dörren flyger upp igen.
Sen har åtminstone jag rutin på att dra i dörren efter att ha stängt den men i ett stall med för tillfället både ston och hingst så får det bara inte ske att någon boxdörr eller grind inte stängs ordentligt.
 
Helt hypotetiskt: Ponera att jag står i ett kollektivstall och glömmer stänga boxarna vid mina insläpp. Blir påmind flertal gånger och möten hålls om regler/rutiner men jag glömmer ändå stänga och en häst går ut och skadar sig allvarligt. Vems är ansvaret? Mitt eller hästägarens? Eller kanske stallägaren? Vad gäller? Vem får stå för ”kalaset”?

Jag tycker att det är en svår fråga. Att om du har "något fel" som gör att du inte kan hålla bättre ordning än så att du gång på gång glömmer bort något så viktigt, så torde ansvaret väl ligga på den som tillåtit att du alls skall ha stallpass på egen hand?

Om du däremot valt att dricka alkohol eller typ pratat/tittat i din mobil för att du blivit så känslomässigt fast i en konversation att du "inte kan släppa det"(eller du KAN. Men vägrar att göra det.) och därför slarvat med säkerheten fast du egentligen och annars är en adekvat och ansvarstagande person så måste man ju kunna skylla på dig. För då har du ju på något vis valt själv att ta risken att det kan gå fel. Att även om det kan vara svårt att lägga ifrån sig mobilen- särskilt om man har något "viktigt" på gång i den- så måste ju fokus på säkerheten på stallpasset gå före.
 
Vi är alla olika, jag förutsätter att folk inte missar för att jävlas och som sagt behöver stallägaren/ansvarig ta tag i det.
Tror inte heller att personen ifråga jävlas, men uppenbarligen klarar han/hon inte av ansvaret som är förknippat med intag av hästar och borde därför inte få göra det mer.
 
Precis, stallägaren har det yttersta ansvaret att vidta åtgärder när något inte fungerar som tänkt och som medför risker för övriga inhyrda.

Så är det ju om det FINNS en stallägare som driver stallet aktivt själv.
TS skriver att det är kollektivt. Vissa kollektiv har då inte en sådan stallägare och då kan det bli svårare. Ffa om man dessutom i något avtal skrivit på att ”uppstallning sker på egen risk utifrån att man godkänt upplägget”.
 
Stallägaren har försökt och oftast faller den ner själv men som sagt inte alltid. En del tycker det ska inskaffas en kedja (som förmodligen också glöms tror jag).

Man blir lite nyfiken på hur mycket stallägaren försökt, när du själv löste det väldigt enkelt med minimala medel utifrån det du rapporterat 😅
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 578
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 061
Hästmänniskan Verkar som att stoet i hagen bredvid mitt sto ska bli utbytt till en hingst, nyss fyllda två år. Vi har järnstaket och inga mellanrum...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 468
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 436
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp