Glucosamin...

pinky

Trådstartare
Vet inte om jag skriver på rätt ställe nu, får se om tråden får vara kvar... :smirk:

Glukosamin finns ju "hinkvis", för häst.
Kan jag äta det också? Eller skiljer det något i sammansättningen för häst och människa?
Hur doserar jag isf?

Hoppas nån vet... :bump:
 
Människor kan också äta glukosamin men jag vet inte om du kan äta samma sort som hästen :) Har inga egna erfarenheter men en bekant som äter glukosamin säger själv att hon blev som en ny människa.
 
Jo, jag vet att människor också kan äta det. Min farmor kan inte leva utan det, hon kan knappt gå alls om hon inte får sin dagliga dos... :D

Men hon äter ju den sorten som är avsedd för människor, svindyra tabletter, liksom.
 
Vad jag har hört så är det många som köper sorten avsedd för hästar för att det knappt går att få tag på annars. Vet inte hur mycket man ska äta dock.
 
Glucosamin för folk finns numera (BARA) på apoteken.
Dyrt.... men det finns och fungerar för mig.

LIA
 
Det jag vet med säkerhet är detta, alla sorter funkar inte på människor och förmodligen inte på hästen heller.

Biofarmas bioglucosamin är framställd på rätt råvara, nämligen grönläppad mussla. Renligheten vid framställning är också hög, vilket gör det riskfritt för människan att äta. Därmot skulle jag ställa mig tveksam till lågprisalternativ, orsaken är att den ofta innehåller benmjöl. Detta bryts ner av magen och når då aldrig ut dit det är tänkt, när det sen gäller hantering vid tillverkning så vet man ju inte.
 
Jag äter en och en halv tesked av Stride's Glucosamin, en blå kartong med dospåsar i. Den kartongen kostar ca 700 kr och räcker ung ett halvår för en människa, för en häst räcker den i två månader.

Fungerar kanonbra på mig, jag märker direkt när jag fuskar med att ta medlet. :crazy:

Man får prova sig fram till rätt dos, man tar lite grann och sedan lägger man till lite om man inte tycker att man märker någon skillnad. När man inte känner sig bättre fast man tar mer medel så vet man att man har rätt dos.

mvh Jessica
 
Vart köper du det? Är det ett medel för häst eller marknadsförs det för "alla"?
 
Så det skulle alltså kunna vara nåt att testa? Vet du hur mycket man ska äta av det? Pris?
:)
 
Man startar med 2 tsk per dag, och efter ca 4 veckor kan man gå ner till 1 tsk per dag. De butiker som har biofarmas sortiment, har med stor säkerhet även bioglucosamin.
 
Fungerar kanonbra på mig, jag märker direkt när jag fuskar med att ta medlet

Iså fall pratar vi fusk över längre tid, glucosamin har inte en direktverkande effekt utan avtagande. Man märker alltså inte omedelbart, utan först efter några veckor.
 
Åh, tack tack!! :bow:

Men jag kom på en sak... (Lite löjligt kanske, men jag tänker på sånt... :o) Hur äter man det om det är pulver? När man ger det till hästen är ju oftast fodret bra att blanda i, men om jag nu ska äta det för egen del. Kan man blanda det i t.ex. juice och dricka det, eller? :)
 
Blanda ut den i värtska, var bara noga med att röra runt ordentligt och använd helst inte apelsin juice.
 
Nej, det marknadsförs för häst. :crazy:

www.trm-ireland.com/se/

Jag hittar inga återförsäljare på deras hemsida, men jag tror att trav- och galoppbanor kan tänkas vara återförsäljare. Själv köper jag det i en butik i Ale mellan Trollhättan och Göteborg.

mvh Jessica
 
Tack så jättemycket för era svar!! :bow:
Ska kolla upp mina "tantleder" på fredag, får vi se vad läkare och sjukgymnaster säger... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 503
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 260
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp