Bukefalos 28 år!

Amha

Trådstartare
Min schäfertik har utvecklat en sjuklig besatthet av mat. Hon är verkligen helt hopplös. Har man något ätbart stående på bänken sitter hon och vaktar och gnäller, springer och försöker hämta oss, gnäller lite till och är allmänt jobbig. Står man i köket och bakar/lagar mat sitter hon vid fötterna på en hela tiden. Kommer en katt i närheten jagar hon bort den. Schasar man bort henne lägger hon sig så att hon kan jaga bort alla katter som kommer i närheten och så kommer hon tillbaka efter en stund. Ska man ge henne mat kan hon knappt sitta ner, ska man ge annat än torrfoder håller man på att bli av med händerna. Ett par gånger har hon till och med vräkt i sig mat så hon kräks upp den. Oftast i samband med att hon har svalt en köttbit hel så sådant är förbjudet om man verkligen inte skär den i små små små bitar.

För en stund sedan fick det vara nog. Hon bet mig hårt i fingret när jag skulle ge henne godis. Ändå var jag beredd på att hon skulle agera på det viset. Först sprang hon mot mig, hoppade lite med öppen mun mot min hand och inbillade sig väl att jag genom ett mirakel skulle släppa ner godisen i hennes mun. Jag sa åt henne att sitta och ta fint (som hon egentligen kan). Hon försökte glufsa i sig godiset men det gick inte. Sen började hon ta fint men i sista sekunden hörde man att hon skulle ändra taktik och smack, där tog hon godiset och mitt finger kom med i hela kalaset med. Jag blev helt galen på henne och körde ut henne ur rummet där familjen satt inklusive den andra hunden och ett par katter. Jag puttade igen dörren så den stod på glänt och gissa vem som tittar in när vi började plocka bort maten? Såklart stod matvraket där. Hon hör verkligen allt och springer i full fart till köket när man plockar fram kastrullerna.

Givetvis är det ett mycket jobbigt beteende för oss. Jag vill inte riskera att bli av med händerna när jag ska ge henne godis och vill verkligen inte att något barn ska bli skrämt av henne. Jag är inte ett dugg orolig för att hon kommer att skada någon värre än lite ont i fingrarna, det kan jag slå vad om. Hon är verkligen underbart snäll i alla andra lägen och menar aldrig något ont mot varken våra andra djur eller mot oss människor. Däremot uppskattar jag inte det här beteendet och vill ha tips på hur man kan träna bort det. Hur?
 
Sv: Glufshund

Har du kollat så att det inte är hormonellt om hon utvecklat detta plötsligt..? Kolla med vet.
 
Sv: Glufshund

Det kom successivt när vi köpte den nya hunden så jag tror snarare att det började med någon slags tävling om vem som får mest och sen har det blivit inlärt men det är ju inte förrän nu vi har fått sota för det.
 
Sv: Glufshund

Äter hundarna i olika rum? Om inte, inför det tycker jag.

Sen, förbjud hundar i köket när du håller på med mat. De får gå och lägga sig i ett annat rum. Inte tigg, INTE ligga och vakta utanför tröskeln etc. Kräv att hon sitter, väntar och tar ögonkontakt innan hon får maten.

Kan ta tiiiiid att träna in, utrusta dig även med tålamod. Men det kommer löna sig.

Ett annat alt är att när du gör i ordning hennes/hundarnas mat får hon vara i ett annat rum.

Men lilla är lite som din tik, han stjäl dessutom.

Se jag införde att hundarna äter i olika rum har han sänkt äthastigheten en aniiing, går fortfarande med expressfart, men inte samma sätta i halsen risk.

Dessutom så när jag gör iordning maten, får han vara i sovrummet bakom grinden. Han HÖR mycket väl vad jag gör, men han ser inte. I början var det ett fasligt liv och han var orolig, men nu sitter han stilla och väntar - med dreglet rinnande - innanför grinden.

När han får mat så måste han sitta, vänta, ta ögonkontakt med mig och vänta på varsågod. TROTS att han hör kompisen glufsa ur sin skål i köket.

Godbitar får han nästan ALDRIG utom vid träning, och jag sträcker fram det med knuten näve. Om han tar ovarsamt, så tar jag bort handen, och upprepar tills han bara nosar fint på den, då får han godiset i utsträckt handflata (och tar fint). Det behövs färra och färre 'ta bort och säga nej' innan han tar fint numera.

Och som sagt, han får INTE vara i köket eller rum där han ser in i köket när folk äter, jag lagar mat, gör mackor etc.
 
Sv: Glufshund

Jag tycker absolut inte att du ska mata hundarna med stängda dörrar i mellan! Däremot så måste du vara tydlig med vad du tillåter och inte tolererar! Då menar jag inte att du ska bli brutal!! Bara tydlig! Ta bort henne från maten och visa att du inte accepterar att hon vaktar på den!
Det är så lätt att sånt beteende eskalerar till orimligheter om det inte tas itu med direkt!
Lycka till & låt oss veta hur det går!:)
 
Sv: Glufshund

Jag började ge hundarna mat i olika rum men det blev bara ännu värre då. Nu står de i samma rum men rummet är väldigt stort så de står ju en bit ifrån varandra och vi säger åt henne att inte tigga från andra hunden när hon har ätit upp vilket hon börjar acceptera. I början slängde vi ut henne för att hon inte lyssnade men nu är det inget problem längre så ett litet steg på vägen är vi.

Lydnaden innan hon får maten är inget större problem. Hon har mer problem när ena hunden redan har fått börja äta men det går. Kräver alltid att hon sitter ner och tittar mig i ögonen.

Jag ska absolut börja stänga ute henne när jag gör iordning maten. Hon är bokstavligt talat inne i skafferiet och nosar i mattunnan. Visst går hon ut när man säger åt henne men det är ju samma procedur varje gång och hon blir faktiskt väldigt stressad när jag gör iordning maten. Hon har också fått acceptera att en hundmatskål står på bänken nästan hela dagarna eftersom att lilla hunden har inbillat sig att hon alltid ska spara några bitar torrfoder (som givetvis inte ska hamna i munnen på den större hunden).

Det känns lite som om jag har kört fast i detta men jag ska köra ut henne ur köket när det är mat på G och jobba vidare på att plocka godisar ut handen utan att smaka på mig också. Normalt sett får hon riktigt kasst samvete om hon råkar bita fel men det går liksom inte in att hon gör det när hon tar godisar. Ett alternativ kan ju vara att inte handmata henne med någonting tills jag har jobbat bort lite av hennes besatthet, eller kan det inte fungera tills vidare?

Tack för svaren i alla fall!
 
Sv: Glufshund

Hur länge provade du olika rum? Försöker absolut inte 'övertala dig', men det var en av de saker som på lite längre sikt gav störst skillnad här. Jag särade inte på dem pga 'kappätning', utan de åt som dina, i varsin ände av stort rum (annars kappåt de, helt hysteriskt). Men lilla herrn är ju i könsmognaden, och en dag rök de ihop när den lilla när han ätit upp som vanligt sprang för att stå och glo på den andra. Men den här gången mopsade den lilla med.

Hursom, olika rum blev det, och med grind emellan. De ser inte varandra då hallen är emellan. I början var den lilla nästan MANISK, han tog en tugga, sprang till grinden, drällde pellets, sprang tillbaka till skålen. Ja du fattar. Enormt mycket mer stressad hund än innan. Dock så iom att jag INTE ville ha några mer fighter, så fortsatte jag ju. Och efter ett tag (en vecka?) så märkte man hur den lilla lugnade sig. Han äter sin mat, sen går han och lägger sig. Om grinden öppnas sen springer han för att kolla om andra hunden lämnat ngt (händer aldrig, dessutom plockar jag bort sde tomma skålarna). Om grinden inte öppnas, lägger han sig och slappnar av.

Samma sak som sagt vid matiordningsgörande. Får han inte vara med, så i början var han himla stressad av det, nu blir han snarast avslappnad. Gjorde som dig innan, körde ut (även han är 'stoppa in huvudet i skafferi/kylskåp och titta), men blev en stress i det med då jag fick 'tjata'.

Upplever faktiskt att det var en 'lättnad' för honom med att INTE KUNNA tossa omkring och ha hyperkoll hela tiden.

Än stänger jag grinden när det är hundutfodring, vill inte ha mer slagsmål eller se om det var engångsgrejer. Däremot när jag gör mat/mackor etc, så är grinden öppen, men han måste stanna i sovrummet (där jag har datorn, är 99% av tiden, de har sina korgar och vattenskålen osv, kan ju bytas mot motsvarande rum hos er). I början var det ganska tjatigt, sen började han stanna, men preciiis innanför tröskeln. Nu är vi så att han fortfarande reser sig, men går tillbaka och lägger sig ganska direkt.

Dvs betydligt mer avslappnad hund. Däremot om jag tar med en macka in tigger han fortfarande en stund, men ger sig sen.

Att i princip INTE ge godis/handmata har också gett resultat tycker jag, han räknar inte med att få någonting och 'ger upp' tiggeriet tidigare.

Så, plocka de tips du känner du 'tror på', men här känns det verkligen som att även HUNDEN uppskattade att han fråntogs MÖJLIGHETEN att trissa upp sig.
 
Sv: Glufshund

Jag provade det mer än en vecka. Problemet där var inte att hon sprang emellan utan åt i 250km/h för att springa och se vad den andra hunden hade för sig, hur mycket mat hon hade kvar etc. De blir ju inte osams när de äter i olika sidor av rummet så de kan gott fortsätta att göra det tycker jag.

Antagligen kommer min hund att bli lättad av att inte behöva stressa upp sig för maten också. Hon kan ju omöjligt må bra av detta. När hon är ute i stallet går hon direkt och letar överallt efter något att äta. Där är det väldigt svårt att köra ut henne med. Hon kommer in nästa sekund och jag blir så jäkla irriterad när hon tar ut hästarnas stråfoder och äter upp det själv. Hon är ju en hund! :crazy: Jag vet att några av hennes bröder var lite som hon när de var valpar. De låg och vaktade maten hela dagarna och morrade när man kom i närheten. Så långt har ju inte min hund gått än och jag vill stoppa henne innan hon blir så.
 
Sv: Glufshund

hur mycket mat får hon? Tänkte om hon 'som grädde på moset' är hungrig? Tror absolut inte det är hela anledningen, men det kan ju spela in?
 
Sv: Glufshund

Hon får så mycket som det står på foderanvisningarna på påsen. Ger vi mer blir hon tjock och det är inte bra för hon har pålagringar på höfterna. Hon får väldigt ont och blir allmänt grinig om hon går upp något enstaka kilo, tyvärr.

Hon har accepterat att hon inte får vara i köket när vi äter, lagar mat eller så. Det trodde jag aldrig att hon skulle göra men hon är mer avslappnad då. Äthastigheten är som vanligt men den kanske minskar när hon blir pensionär ;) Jag har även förbjudit resten av familjen att handmata henne tills vidare så eventuella matrester får hon i sin skål i samband med den vanliga maten. Hon är inte dum min hund, hon förstår snabbt vad man menar och det är ju skönt.
 
Sv: Glufshund

Upplever du att hon är hungrig? Isf kan du ju prova bulka hundmaten, och se om det gör skillnad? Rårivna morötter, sallad, vitkål samt majs (burkmajs går bra men ska vara OSOCKRADE) går bra. Majs kan hundar ta upp, men inte hela majskorn, de går rakt igenom, du kommer se dem i avföringen sen (bara en 'varning, ser lite udda ut).

Min herre blev ju VÄLDIGT hungrig när han bantade, och då fick jag just bulka. Champinjoner (burk) och böngroddar fungerade också bra.
 
Sv: Glufshund

Jag tycker inte att hon verkar hungrig eftersom att hon spelar fotboll med matskålen när hon är det men jag kan ju prova att ge henne lite annat i maten med och se om hon blir lite bättre. Om inte annat har jag hört att schäferteckningen blir finare av morot i maten ;) De blir lite gulare i färgen eller vad det var.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp