Bukefalos 28 år!

Glups kattunge

Megs

Trådstartare
Min nu 6 månader gamla kattunge har gått från att vara halvt anorektisk (som liten o då var vi väldigt oroliga för han ointresse av mat) till att vara otroligt glupsk.

Vi vande honom från kattungemat till vuxenmat för några veckor sedan, han ratade det till att börja med. Sedan han vant sig har han istället blivit en liten :devil:
Detta gäller bara burkmaten som jag ger 2ggr/dag. Torrfoder har de fri tillgång till och det hanterar han mycket bra.
Jag har denna unga katt + 3 st vuxna, de är alla mer eller mindre utekatter. Sen lillen blivit såhär så har jag numera fått börja stänga in honom på toaletten eller sovrummet för att de andra ska ha en chans.
Jag har provat att ge allt från bara ett par skedar i var skål till att dela en hel burk mellan dem på en gång. Jag har provat att ge i två, fyra eller t.o.m fler skålar. Har även provat att ge tex 2 i köket o 2 i vard.rummet men hur jag än gör så far den lille fram som ett hu och jagar bort de vuxna (som inte ens säger ifrån om detta) släger sig i deras mat också på bara ett par sekunder. När den enes mat är slut snor han från nästa.
Han äter så snabbt att jag tvivlar på att han hinner tugga.

Så, numera är han inlåst tills de andra är klara med var de vill ha och sen får han komma ut och får en egen skål då. Jag brukar mosa hans mat ganksa mycket också eftersom jag (tror) att han knappt tuggar.

Är detta vanligt i hans ålder? Är det något han kommer att växa ifrån tro?
Han får ännu inte vara ute på helt egen hand då jag tycker att han är för ung för det, kan han kanske bli lite lugnare kring maten om han för börja vara ute mer o kanske jaga lite möss eller så?
 
Sv: Glups kattunge

En växande katt är oerhört matkrävande och behöver äta flera gånger per dag, nu har de iofs torrfoder och det är bra. Men kan du prova att fodra med blötmat en extra gång till kattungen och se vad som sker, en växande kropp har andra behov än den färdigväxta med en magsäck som egentligen är ytte pytte liten.
 
Sv: Glups kattunge

Jag försöker att ge 3 gånger men ofta blir det bara två.

De får på morgonen innan jag går till jobbet o sen på eftremiddagen när jag kommer hem, ibland en gång till senare på kvällen också.

Kankse ska prova att ge honom ännu mer (mannen i huset kommer ofta hem på sin lunch) så vi kanske kan få in 4-5 måltider för den lilla.
De vuxna verkar nöjda med 2 blötmats portioner/dag.

Fast jag tycker ändå att han äter mer än mina andra i samma ålder. Skulle jag ge honom 4 brukar om dagen så skulle han nog äta allt ändå...
 
Sv: Glups kattunge

är katten smal? Eftersom katten helt plötsligt börjat kasta i sig mat mer än förut + att katterna dina är utekatter så kan de väl vara så att katten har fått mask.. Köp kolla masken på apoteket.. det är mitt tips.. eller så är de bara en växtfas.,, mina katter har ätit mkt då de var i den åldern men inte så att de kastat sig i den så att ingen annan katt hinner få blötmat....
 
Sv: Glups kattunge

Han var tunn när han var lite mindre, numera tycker jag att han är i bra hull fast jag vill inte att han ska hetsäta sig till överviktig.
Han är en MYCKET aktiv kattunge, mer aktiv än andra kattungar jag haft, går på högvarv hela dagarna ihop med vår 2åriga hankatt eller leker med oss, leker även ensam. Antar att detta förbränner mycket.
Han är avmaskad en gång på inrådan av vet då vi pratade med dem om hur tunn han var och vad som kunde vara orsaken. Detta är väl en 3 månader sedan.
Då fick han en halv Drontal. Jag kanske ska maska honom igen, har en halv tablett kvar…? Vill inte göra det för ofta bara, kanske är lite väl påfrestande för en litens mage. (De vuxna avmaskas ca varannan månad just för att de är utekatter och jagar och äter en massa ”skit”)

Hetsätandet är ganska nytt, bara ca 2-3 veckor som han varit så här.

Han kastrerades den 1/9 men tror inte att det skulle ha någon betydelse i detta…
 
Sv: Glups kattunge

Ok, igår gav jag otyget mat 4 ggr.
Han hade redan fått på morgonen innan jag postade tråden, sen fick han en portion på eftermiddagen när vi kom hem från jobbet, en gång senare vid 8 draget och en sista gång innan vi gick o la oss. Han även en bit köttfärs när vi lagade mat. (Fast vi brukar ge dem så fort vi lagar ngt med antingen köttfärs eller kyckling.)
Det är fortfarande hetsätning på hög nivå. Slaskar i sig mate på nolltid.
Dock sista måltiden + imorse (fortfarande hetätande dock) åt han bara av sin egen mat och sin skål.
 
Sv: Glups kattunge

Dock sista måltiden + imorse (fortfarande hetätande dock) åt han bara av sin egen mat och sin skål.

Ser man på, då kanske den börjar känna sig nöjd, och vet att det kommer mat snart igen. Håller tummarna att det går bra.
 
Sv: Glups kattunge

Än så länge är han något bättre, fast det är fortfarande så mycket stress när han äter. Kan kissebebisar få stressmage?
Och undertiden jag lägger uppmaten också, han hoppar upp på diskbänken o försöker sno det av gafflen eller direkt ur burken. De andra väntar snällt på golvet...fast det kanske är en ålders/uppfostringsfråga?
 
Sv: Glups kattunge

Absolut, man kan inte veta förrän man blivit upplärd. Du får helt enkelt vänligt med bestämt fösa ner katten igen.
 
Sv: Glups kattunge

Tålamod, tålamod, det är precis som med barn, Först efter ett långt tag vet man om allt tjat har kommit in i valnöten.;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp