Glupsk häst och gräs i dikena.. hjälp!!

Urbin

Trådstartare
Halloj!

Nu behöver jag alla tips man kan få.
Hästen min är hång på varenda grässtrå och kastar eller drar ner huvudet för att äta i tid och otid. Både uppsuttet och från marken.

Det händer även att han sliter sig och kommer lös för att äta. :meh:

Ja, ni vet nog mycket väl hur detta scenariot utspelar sig.. tacksam för alla tips och råd.
 
Halloj!

Nu behöver jag alla tips man kan få.
Hästen min är hång på varenda grässtrå och kastar eller drar ner huvudet för att äta i tid och otid. Både uppsuttet och från marken.

Det händer även att han sliter sig och kommer lös för att äta. :meh:

Ja, ni vet nog mycket väl hur detta scenariot utspelar sig.. tacksam för alla tips och råd.


Du menar att den drar iväg med dig i grimman och äter? Det är en disciplinfråga. Träna på lydnaden och led vid behov med träns. Håll hästens huvud lite vridet emot dig hela tiden, då blir den inte så stark.

Samma sak om den tvärnitar under ridning och kör ned huvudet för att äta - det är olydnad. Ge den en smack med pisken innan den hunnit ned med nosen. Om du inte hinner parera innan den stannar och ni blir stående parkerade i gräset så ta tag i ena tygeln. Men det är mycket lättare om du hinner driva igång innan hästen tvärnitar. Rid med kontakt och mycket i trav och galopp så frestas den inte lika mycket som på halvlång tygel i skritt.

Jag tar för givet att den får ordentligt med stråfoder annars, och går kanske på bete? Då är det fullt rimligt att kräva att den ska vänta med maten de två timmar du ska hantera/rida.
 
Du menar att den drar iväg med dig i grimman och äter? Det är en disciplinfråga. Träna på lydnaden och led vid behov med träns. Håll hästens huvud lite vridet emot dig hela tiden, då blir den inte så stark.

Samma sak om den tvärnitar under ridning och kör ned huvudet för att äta - det är olydnad. Ge den en smack med pisken innan den hunnit ned med nosen. Om du inte hinner parera innan den stannar och ni blir stående parkerade i gräset så ta tag i ena tygeln. Men det är mycket lättare om du hinner driva igång innan hästen tvärnitar. Rid med kontakt och mycket i trav och galopp så frestas den inte lika mycket som på halvlång tygel i skritt.

Jag tar för givet att den får ordentligt med stråfoder annars, och går kanske på bete? Då är det fullt rimligt att kräva att den ska vänta med maten de två timmar du ska hantera/rida.


Ja det kan han göra, har provat att såklart hålla kvar samt leda i både träns och även kedja. Men han kan få för sig att göra bakåtkast och rycka sönder det jag har i handen och kommer på så sätt lös även om jag själv vägrar släppa..

Hästen går på bete, tycker också att det är rimligt att kräva två timmars fasta när han äter resterande timmar av dygnet..
 
Ja det kan han göra, har provat att såklart hålla kvar samt leda i både träns och även kedja. Men han kan få för sig att göra bakåtkast och rycka sönder det jag har i handen och kommer på så sätt lös även om jag själv vägrar släppa..

Hästen går på bete, tycker också att det är rimligt att kräva två timmars fasta när han äter resterande timmar av dygnet..
Skaffa något som håller! Det blir lätt en ovana och en häst får inte försöka rycka sig lös när någon håller den. Att hindra han från att rycka sig loss eller dra mot gräs är mycket en teknikfråga där det gäller både att hålla rätt i grimskaftet och att reagera tillräckligt snabbt. Jag tycker heller inte att man skall hålla på och rycka, som en del lär ut, och absolut inte använda pisk på en häst för en sån här sak. Det som behövs är träning att leda honom så att det sitter riktigt ordentligt och att du känner att du har full kontroll över honom. Det är kanske inte gjort i en handvändning men det är det värt och det är faktiskt ganska kul träning tycker i varje fall jag.
 
Hästen visar innan hen faktiskt gör vad hen har tänkt göra. Studera din häst och lär dig signalerna och förebygg på det sättet genom att förhindra att hästen tar ner huvudet innan hästen själv har tänkt klart tanken. Jag har en häst som kan gå långt och stå ut med mycket (ja jag har klantat mig tidigare och trott på det människor säger, dvs. de säger en sak och gör en annan men de har fått kliva av när de beter sig illa mot min häst) för att få äta gräs så snart det finns minsta gräs i närheten. Det handlar uteslutande om att förekomma honom, har han väl fått ner huvudet så är man som ryttare försent ute. Jag som känner honom har inga problem med det. Han tar inte ner huvudet med mig. Han vet att det inte är okej att göra så och avbryter sig själv men när andra rider/hanterar honom så måste han ju iallafall prova men lär de sig bara hans signaler så är det inga problem att undvika att han drar ner huvudet. Att hålla på och slita i eller piska en häst för att man själv inte är tillräckligt lyhörd och förutseende ser jag som rent vansinne. Där kunskapen tar slut tar våldet vid.
 
Ja det kanske hade varit något att prova, men det känns mer som att det maskerar problemet än att lösa det..
Hur menar du nu? Det går ju inte att prata hästen tillrätta och förklara varför man inte vill att den äter och lösa på så sätt så dina alternativ är ju att antingen bara hantera hästen där det inte finns gräs, vara snabbare på att hindra/distrahera så fort hästen tänkt tanken på gräs eller försvåra ätandet så att det inte blir lönt att störta till närmaste grästuva.
 
Kedja på och koppla den till longerlina så drar den inte i sönder dig eller grimskaftet om den kastar sig bakåt. En bra sak att lära hästar som kastar sig bakåt är att lära dem att ge efter för tryck så de inte sätter sig i besvärliga situationer när de kastar sig..
Dra till med kedjan om den drar ner huvudet/drar iväg med dig. Ja det gör lite ont och de flesta gör det bara en gång innan de fattar att "ok det är inte ättid nu". Det är omöjligt att hålla kvar en häst som drar med sin egna styrka, man vinner aldrig den kampen. När den drar ner huvudet vid ridning så skänkla på så fort du känner den börjar och ska dra ner huvudet. Lyssnar den inte då lägg på spöet en gång men var beredd på att den kan reagera därefter. Det är ohyfs med hästar som drar på det där sättet.
 
Halloj!

Nu behöver jag alla tips man kan få.
Hästen min är hång på varenda grässtrå och kastar eller drar ner huvudet för att äta i tid och otid. Både uppsuttet och från marken.

Det händer även att han sliter sig och kommer lös för att äta. :meh:

Ja, ni vet nog mycket väl hur detta scenariot utspelar sig.. tacksam för alla tips och råd.
Nåja - blir åtminstonne automatisk nödbroms!

Har häst som gör så då och då men det har blivit bättre. Förskt göra så att så fort det är lämpligt så får han lov att äta, men fan heller om han tar sig frihet själv. Har minskat problemet såpass att det nästan är inget problem. Svårast vara att lära om husse att se varje möjlighet att ge lov innan hästen bestämt fått för sig. Lura hästen på möjligheten att ta sig friheten såattsäga.
 
Jag har ju en ras som gärna lägger sig till med den olaten. Oj oj oj vad folk har åkt efter fjordingar i decennier!!
Men, även den mest tränade hästen lär sig att göra olika med olika människor. Hur illa just detta är vet jag ju inte men det jag gör med mina hästar är obekvämlighetsgrejjen. Jag hade en fjording som var världens mest väluppfostrade men också väldigt intelligent. När någon ny dök upp var det inga stora grejjer men att gå fram till höpåsar eller äta gräs på vägen och kanske stanna till, testade han alltid.

Om det kommit så långt att de inte lyssnar på spänn i grimskaftet (här läser jag alltså av min häst som @TinyWiny skriver) och grymtar till lite och de kastar sig ner i diket så gör jag det jäkligt obekvämt att vara där. Att dra dem därifrån är knappast speciellt obekvämt verkar det som.
Olika hästar behöver olika hårt obekvämt men jag börjar alltid ganska lätt. Antingen tar jag änden på grimskaftet och snurrar det en bit bort från hästen, i marken, om den inte reagerar (fjordingar tar gärna lite mer obekvämlighet innan de ger sig) så går jag mot dem eller låter grimskaftet närma sig i takt med snurret så de vet precis vad som kommer ske. Träffar det hästen så är det ingen överraskning och de allra flesta hästar har fullständig kontroll på vad som sker men det blir lite för obekvämt att stå och äta. Många ger upp redan när man i takt svingar grimskaftet i marken och är två meter ifrån. Några riktigt envisa hästar har väntat tills men träffat kroppen eller mulen två gånger eller mer.
Jag kan också guppa med grimskaftet så det skakar i grimman ibland, om jag har en jäkligt envis häst kan det behövas att jag sakta drar upp tempot eller styrkan. Är det riktigt illa brukar jag börja hoppa samtidigt eller på annat sätt göra det obekvämt att ha så mycket rörelse och skit runt sig när man äter.

Så fort de tagit upp huvudet så är det beröm och lugn, gärna klappar.

Jag tror inte så mycket på att straffa själva dragandet eller slitandet från dig eftersom det redan sker just då samt att ett straff just där bara stärker deras position i avståndstagandet, oavsett om det är av dålig uppfostran eller flykt.
Bättre att ta det där det är lättast, där de är lugnare och, tro det eller ej, mer mottagliga.
 
Ja det kanske hade varit något att prova, men det känns mer som att det maskerar problemet än att lösa det..
Jag hade också röstat för munkorg, i och med att beteendet är så befäst. Det känns som om du och hästen är rätt nya för varandra och då tycker jag det är bättre att distrahera bort problemet så ni kan lära känna varandra först.
 
Jag hade också röstat för munkorg, i och med att beteendet är så befäst. Det känns som om du och hästen är rätt nya för varandra och då tycker jag det är bättre att distrahera bort problemet så ni kan lära känna varandra först.
Jag håller helt med och jag hade valt munkorg före grästygel alla dagar i veckan. En motiverad häst lägger sig gärna på knä och äter med grästygel med allt det innebär för ryttaren och risken att fastna i en grästygel om olyckan är framme och man ramlar av är stor. Fördelen med munkorg är också att Ts då i lugn och ro kan lära sig se signalerna på att hästen börjar tänka tanken och därmed har hen större chans att sedan se signalerna redan innan hästen har tänkt klart och börjar göra.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 053
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 660
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp