Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

nexxa

Trådstartare
Fick reda på rätt nyligen att jag är både Gluten & Laktosintollerant och det har tagit lite tid att lära sig, speciellt gluten. Det verkar dyka upp på de saker jag minst anat. Efter mycket googlande blev jag lite klokare

Däremot har jag förstått att baka kan vara lite svårare. Så skulle någon vilja ge mig något bra recept på både pannkakor och bröd/bullar? Finns det något som man kan byta ut mot vanligt mjöl som gör att det smakar dylikt?

Tack!
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Pannkakor är inte några problem att laga på glutenfritt mjöl. Kladdkaka tycker jag blir bättre på glutenfritt mjöl än på vanligt. Tycker det mesta går att baka på glutenfritt mjöl och det blir bra :) Det enda jag inte får till är småkakor, de blir stenhårda...
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

inte riktigt vad du söker, men jag vill i alla fall tipsa om att man kan göra våfflor med maizena. Godaste våfflorna jag har ätit! :)
(Recept finns på maizenapaketet)
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

mycket utav lchf-recepten är glutenfria oxå om du vill baka. Så kolla in dom med :)
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Det är supergott att ersätta vanligt mjöl med kokosmjöl :) är iof ganska dyrt...
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Jag har ätit glutenfri kost sedan hösten 2007. Slutade tvärt från ena dagen till den andra. Och faktiskt har det varit jättelätt!

Det som är svårt och jobbigt är när man blir bortbjuden eller äter/fikar ute, då är utbudet inte så stort (oftast obefintligt) och det kan kännas omständigt för vänner/bekanta som man ska äta hemma hos.

Det är mycket att tänka på, det finns ju mjöl i iprincip allt. Så det gäller att läsa innehållsförteckningen.

Sen har utbudet blivit bättre de senaste åren. Det finns ju glutenfritt att ersätta, pasta, pajer, mjöl, kakor mm. Den absolut största nackdelen är att det är DYYYYRT! Inte bra att det är sjukt mycket dyrare, mängden är oftast betydligt mindre i det glutenfria paketet jämfört med icke-glutenfria. Så man får lite för många pengar.

Det är ibland väldigt svårt att baka på glutenfritt mjöl. Man får helt enkelt pröva sig fram och prova olika mjölsorter till olika ändamål. Lite lättare vid matlagning, t ex. pajdeger mm.
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Fast det finns en massa kakor som inte är glutenanpassade, men är glutenfria ändå. Så man behöver inte krångla till det. Tex de klassiska syltkakorna, dom är gjorda på potatismjöl, Sarah Bernhardt-bakelser, gjorda på mandelmassa, macarons..gjorda på mandelmjöl osv.
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Det krångliga med att baka glutenfritt är att man måste vara extremt noggrann med att VÄGA mjölet..inte mäta, utan väga. Degen måste också bearbetas mycket kraftigt, då bäst är om man har en maskin som kan göra jobbet. Det är väldigt jobbigt att kraftig bearbeta en deg i 20 min för hand..tar halva tiden med maskin. Glutenfri deg kan som sagt vara kletigt, men om man tillsätter tillsätter psylliumfröskal, Husk eller Stort A, så får man dels en smidigare deg och dels ett stabilare bröd. Vill man ha saftigare bröd ska degen vara lös. Då är det bäst att baka i formar eller annat. Men annars lär man sig eftersom..bara baka på ;)
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Jag jobbar på glutenfritt bageri, så jag har ju en del. Är det något speciellt du söker efter? Generellt tycker jag inte att det finns något som är ett solklart glutenfritt alternativ gällande smak tyvärr.

Många tårtor och bakelser är naturligt glutenfria, men får inte kallas för det om de bakas i ett vanligt bageri eftersom det finns vetemjöl i lokalen.
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Tack för svar!

Igår provade jag baka bullar med rivna morötter i. Degen var lite "kletigare" att jobba med, men inte ostyrigt kladdig så det inte lossnar från händerna, mer en känsla av..smördeg? :p De blev klara rätt så snabbt och smakade helt okej! Visst är det annorlunda jämfört mot vanligt vetemjöl men illa smakar det inte!

Har fikat ute ett par gånger och oftast brukar det finnas ett barkverk jag tål. Dock är ett av bagerierna en fena på god laktosfri latte och kokostopp som smakade MUMS! Jämfört med annat kafé vars chokladboll inte var någon höjdare.

Idag har jag handlat hem glutenfri musli som var mycket god och sedan även en mjölmix för lantbröd.
Ni som gör pannkakor. Vilken "smak" på mjöl tar ni. Mandel, Kokos? Jag är inte så förtjust i kokos i pannkakor tyvärr.
 
Sv: Gluten & Laktosintollerant - Tips sökes!

Jag är inte glutenintollerant utan endast överkänslig mot laktos men för ett par månader sedan var jag på Älvsjömässan (tror jag att det var) i Stockholm på en gluten-/laktosmässa där det var massor utav produkter representerade. Där fick jag jätte mycket bra tips på både recept och produkter. Det lär ju hända liknande event på fler ställen i Sverige, kanske kan du googla runt och se om du hittar någonting i närheten av dig? :)
 

Liknande trådar

Mat Jag bakar ofta bröd till mig själv men eftersom jag äter lite kolhydrater och inget gluten så blir det helt andra recept än i den andra...
Svar
8
· Visningar
597
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag skulle vilja ha era bästa recept på glutenfritt bröd :) Sonen är eventuellt överkänslig mot gluten och det han sörjer mest just nu...
Svar
8
· Visningar
782
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp