Linn-Nora

Trådstartare
För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser till IBS enligt läkare.
Min tanke med att inte äta gluten var att undersöka om det kunde få mig att må allmänt bättre. När jag tidigare ätit lchf längre tid (för flera år sen) och sedan ätit exempelvis en smörgås har jag fått väldigt ont i magen. I övrigt har jag inte märkt nåt. Smärtan har gått över efter någon dag, sen har jag ätit som vanligt.
Jag har alltså inte celiaki. Möjligen asymptomatisk i så fall. Men jag kan inte säga att jag egentligen mår bättre glutenfritt.

Hur som helst. Jag är så vansinnigt trött på glutenfri kost. Och funderar på att introducera gluten igen.
Jag tror jag kommer få ont i magen när jag börjar. Men funderar på hur jag ska göra.

Eftersom jag gjort detta på eget bevåg har jag ingen läkare att fråga heller.

Är det smart att introducera som med bebisar? Eller ska jag köra all in?
Kanske inte någon har nån aning, men jag skulle tacksamt ta emot kloka tankar 😊
 
@Linn-Nora Vad saknar du mest?
Man får tänker jag försöka identifiera vad magen gillar sämst och i möjligaste mån undvika det. Min mage gillar inte ägg paprika och inte heller ris verkar det som
Big pack glass går numera bort också då den gav mig magknip faktiskt men triumfglass gick bra ;)
Jag äter inte mycket gluten bakar glutenfritt bröd så en och annan glutensmörgås på jobbet går bra pasta är heller inga problem
 
Smaken! Och kanske även friheten ;)
Att kunna välja vad jag vill när jag är ute och fikar och inte vara krånglig när jag är bortbjuden.
Jag orkar inte baka eget heller så det blir en del glutenfritt halv och helfabrikat, och det känns inte heller så nyttigt.
Som sagt märker jag inte jättestor eller ens någon skillnad av att inte äta gluten. Det har bara varit när jag ätit det efter att inte gjort det en tid som jag märkt av något.
För mig är egentligen stark mat något jag mer känner av direkt.
Är bara lite rädd att börja igen och att hela kroppen blir inflammerad.
 
Gluten kan vara inflammerande. Framförallt i tarm. Och tarmen är väldigt viktig för hela kroppen.
 
Du kan nog börja återinföra hur du vill, om du är orolig så gör det successivt med små mängder i taget. Du kanske får ont initialt men det är inte farligt.
 
Sant, om man har celiaki vilket du skriver att du inte har.

Alltså det är ju inget jag egentligen vet eftersom jag inte är testad. En läkare har föreslagit att det kan finnas där, men som sagt, inte dokumenterat.
Men min man kan låta bli bröd osv helt i flera månader och sen äta igen utan att märka något. Medan jag får ont. Så nån känslighet är det ju.

Sen fattar jag ju att jag inte kommer dö av det.
 
Du kan nog börja återinföra hur du vill, om du är orolig så gör det successivt med små mängder i taget. Du kanske får ont initialt men det är inte farligt.

Det är just undvika att få ont i största mån som vore skönt.
Att det inte är farligt vet jag. 😊
 
Det är just undvika att få ont i största mån som vore skönt.
Att det inte är farligt vet jag. 😊
Lite i taget är väl bästa vägen isf.

Alla är ju olika känsliga i magen. Vissa får ont när de gör förändringar och vissa reagerar inte alls. Det behöver inte betyda något.
Måste vara ovanligt med celiaki helt utan symtom. Man får generellt iaf näringsbrister (eftersom tarmen inte kan ta upp näring om den blir inflammerad).
 
Även om det inte är en läkare som uppmanat dig att sluta med gluten är det ju inget som hindrar dig att ta kontakt med vården om hur du ska introducera det igen. Jag tror att en dietist skulle kunna hjälpa dig bra. Kan finnas på vårdcentralen annars vet de säkert vart du kan vända dig.
När man tar bort gluten försvinner ofta annat ur kosten "på köpet". Ibland tror jag att det kan vara det som gör att en del uppfattar att de mår bättre utan gluten även om de tål gluten. Mängden fikabröd minskar. Man kanske även undviker annat där bröd hänger ihop med onyttig/fet mat och generellt blir mycket mer noga med vad man äter. Tyvärr riskerar man ju att missa annat som kan vara den verkliga orsaken till ev magproblem (alla som slutar med gluten har ju inte det).
Hur som helst. Jag är så vansinnigt trött på glutenfri kost. Och funderar på att introducera gluten igen.
Jag tror jag kommer få ont i magen när jag börjar. Men funderar på hur jag ska göra.

Eftersom jag gjort detta på eget bevåg har jag ingen läkare att fråga heller.

Är det smart att introducera som med bebisar? Eller ska jag köra all in?
Kanske inte någon har nån aning, men jag skulle tacksamt ta emot kloka tankar 😊
 
Jag har Crohn's disease och Collagenous colitis och maste "rensa upp" min diet lite da och da. Jag slutar helt med gluten, mjolkprodukter, kaffe😢, och allt som jag vet eller tror kan irritera magen. Efter nagon/ibland nagra manader sa mar magen mycket battre igen och jag introducerar tillbaka en sak i taget och i mattliga mangder.
Det som ar enklast och minst besvar for mig att introducera tillbaka ar gluten. Jag skulle borja i en mycket liten skala, en tugga fran Maken's smorgas och nasta dag lite mer.
 
Lite i taget är väl bästa vägen isf.

Alla är ju olika känsliga i magen. Vissa får ont när de gör förändringar och vissa reagerar inte alls. Det behöver inte betyda något.
Måste vara ovanligt med celiaki helt utan symtom. Man får generellt iaf näringsbrister (eftersom tarmen inte kan ta upp näring om den blir inflammerad).
Jaha det är därför jag blev piggare och fick upp järnet bättre (om än inte helt bra) utan gluten, även om jag inte slutat helt så är pasta och bröd borta så kan vara en idé att sluta helt för mig. Synd att läkarna inte hittade problemet när jag kämpade med mina låga värden.

Tack för att du skrev om att näringsbrist är ett symtom.
 

Liknande trådar

Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Sunshine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vill höra vad ni säger om detta. Jag träffade min läkare häromdagen som ville att jag slutar med gluten. För några år sedan tog jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är...
Svar
17
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp