Bukefalos 28 år!

Glutenfria lussebullar...

pepp

Trådstartare
på lördag tänkte jag testa baka mina första glutenfria lussebullar, har suttit och googlat lite, men tänkte fråga här också..

Hittade ett recept som verkade vettigt, men då innehöll det kesella (ska vara mjölkfria också)
SÅ har ni nångång bakat gf lussebullar så skriv ner erat recept :)

Ska inte göra "klassiska" utan mer som vanliga bullar fyllda med mandelmassa :)
 
Mamma försökte baka lussekatter på "mjölmix " från Leila(?). Det blev inte bra, hon gjorde som vanligt med allt även samma mängd mjöl. De blev torra och tunga. :meh: bara varnar så du inte bara byter mjölet rakt av :laugh:
 
Mamma försökte baka lussekatter på "mjölmix " från Leila(?). Det blev inte bra, hon gjorde som vanligt med allt även samma mängd mjöl. De blev torra och tunga. :meh: bara varnar så du inte bara byter mjölet rakt av :laugh:

Nä, det hade jag inte tänkt göra, har läst att det inte blir bra :D :D utan att man helst ska väga och hålla på.. jäkla meck alltså!
 
Mjölken är ju lätt att ersätta, det är just kesellan jag inte vet vad man byter ut mot O_o
Jo, gjorde det, men då hittade jag så konstiga recept (förutom dom med kesella) där det skulle vara xantangummi och gud vet vad i :D
Kesellan kan man byta ut mot creme fraiche t.ex, det gör jag :p (det står i receptet t.o.m) och sån finns det iallafall laktosfri. Måste det vara mjölkproteinfritt så vet jag inte om det finns någon produkt.
 
Mjölken är ju lätt att ersätta, det är just kesellan jag inte vet vad man byter ut mot O_o
Jo, gjorde det, men då hittade jag så konstiga recept (förutom dom med kesella) där det skulle vara xantangummi och gud vet vad i :D
Jag såg ett glutenfritt recept som ersatte kesella med sour supreme och mjölk med sojamjölk.
 
Kesellan kan man byta ut mot creme fraiche t.ex, det gör jag :p (det står i receptet t.o.m) och sån finns det iallafall laktosfri. Måste det vara mjölkproteinfritt så vet jag inte om det finns någon produkt.

Finns en mjölkfri havre fraiche vi brukar använda i kalla rätter, men den funkar inte att värma - blir bara vatten av den... vet inte riktigt om det finns nån annan fraiche aktig...

Tack @Koltrast ska kika in det :)
 
Jag brukar köra havrefraiche och tycker inte den blir "bara vatten" men nu har jag inte kört den i lussebullar. Kan det vara ett alternativ att vattna av den så att säga? Hälla i kaffefilter med en skål under och in i kylen ett par timmar? Det värsta borde ha hunnit rinna av på den tiden.
 
Finns en mjölkfri havre fraiche vi brukar använda i kalla rätter, men den funkar inte att värma - blir bara vatten av den... vet inte riktigt om det finns nån annan fraiche aktig...

Har inte testat detta själv men vet flera som med väldigt lyckade resultat bakat lussekatter med soygurt (eller havregurt?) istället för kesella! Havrefraichen blir som du säger blaskig så fort man värmer den så hade inte vågat baka med det.
 
Har inte testat detta själv men vet flera som med väldigt lyckade resultat bakat lussekatter med soygurt (eller havregurt?) istället för kesella! Havrefraichen blir som du säger blaskig så fort man värmer den så hade inte vågat baka med det.

Har köpt hem allt nu, tänkte testa köra på soygurt istället, det borde ju rimligtvis fungera :)
Det här ska bli spännande :D
 
Det ska vara mjölkproteinfritt, inte laktosfritt :)
Skyller på att jag är trött så här på eftermiddagen

Finns tydligen något som heter Toffutti Sour Supreme som ersätter CF, kesella mm men var tydligen ganska dyr och smakade mycket soja
 
Är kvargen ett måste i glutenfria bullar? :confused:
Vanliga lussebullar blir ju bättre med smör istället för kvarg. I det läget är det bort med kvargen för bäst bullar. Men som sagt, kanske är annorlunda i glutenfria?
 
på lördag tänkte jag testa baka mina första glutenfria lussebullar, har suttit och googlat lite, men tänkte fråga här också..

Hittade ett recept som verkade vettigt, men då innehöll det kesella (ska vara mjölkfria också)
SÅ har ni nångång bakat gf lussebullar så skriv ner erat recept :)

Ska inte göra "klassiska" utan mer som vanliga bullar fyllda med mandelmassa :)

Jag tänkte ge mig på dessa två varianter i år och se vilka som blir bäst. Tänkte ta mandelmjölk som mjölk-substitut i båda, och kokosolja som fett.

http://nillaskitchen.com/2013/11/29...ussekatter-mjolkfria-sockerfria-vegan-recept/

Till detta recept tänkte jag ta Sempers Finmix istället (naturligt glutenfri);

http://kustenarklar.wix.com/virginiakust#!LUSSEBULLAR/crmo/79C20C0F-4AA6-4B80-BD29-D736FB72BA3B

Återkommer med resultat! :):up:
 
Jag tänkte ge mig på dessa två varianter i år och se vilka som blir bäst. Tänkte ta mandelmjölk som mjölk-substitut i båda, och kokosolja som fett.

http://nillaskitchen.com/2013/11/29...ussekatter-mjolkfria-sockerfria-vegan-recept/

Till detta recept tänkte jag ta Sempers Finmix istället (naturligt glutenfri);

http://kustenarklar.wix.com/virginiakust#!LUSSEBULLAR/crmo/79C20C0F-4AA6-4B80-BD29-D736FB72BA3B

Återkommer med resultat! :):up:
Ser fram emot att höra resultatet! Använder också mandelmjölk och kokosolja till vardags men har aldrig testat att baka lussebullar.
 
Okej, det där gör jag inte om, det var inte ens roligt :D dom blev ok i smaken men fruktansvärt fula ) kunde inte knyta dom som jag gör vanligtvis, degen var alldeles för kladdig..

Men nu är man en erfarenhet rikare, haha.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 353
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 317
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp