Glutenfritt - bieffekter?

tjenixen

Trådstartare
Jag har nyligen fått diagnos på en autoimmun hudsjukdom som kan länkas till / triggas av glutenintolerans. Så jag tänkte att jag skulle prova på glutenfri kost och se om det gör någon skillnad. Nu har jag ätit glutenfritt i ca två månader och märker besynnerliga förändringar. Förutom fantastiska saker som en mage som inte svullnar och är obekväm, så är det också lite andra grejer. Men jag vet inte om de är länkade till kosten eller inte?

- Bla har jag gått ner ganska ordentligt i vikt. Jag var långt ifrån överviktig innan och även om jag är nöjd med hur jag ser ut nu så vill jag inte riktigt gå ner mer. Folk har kallat mig "späd" - jag har aldrig varit späd, alltid "sportig" el dylikt.

- nu har det hänt flera gånger att jag är hungrig hela tiden. Nästan oberoende av hur mycket jag äter så blir jag inte mätt. Bara lätt illamående. Jag gick på akupunktur- och örtbehandling för något år sedan och reagerade vid något tillfälle ungefär lika, fast då kände jag mig mer hyper samtidigt. Som att även hjärnan gick på högvarv. Det gör jag inte nu. Den perioden var första gågen jag medvetet lade om min kost, och nu har jag ju sett att den är ganska nära glutenfri.
Efter en tråd jag startade här för något år sedan, har jag provat med extra selen och möjligtvis funkar det och lugnar ner sig efter någon vecka. Just nu bor jag inte hemma så det är svårt att prova igen och se om det stämmer.

Jag äter vegetariskt med undantag för kött kanske en gång varannan/tredje månad. Höll mig ifrån mejeriprodukter, men har ökat det intaget med rätt mycket (laktosfri) ost sedan jag började med glutenfritt. Mjölk och grädde är inte min grej, men matyoghurt, créme fraiche och sådant kan funka.
Försöker äta så mycket energirik mat jag kan, inklusive nötter, avokado, ägg, bönor, matfett (smör och olja) samt kolhydrater i gorm av ris, quinoa, mathavre, glutenfri pasta, glutenfritt (fiber)bröd. jag äter även skräpmat som pizza och pommes mm så jag är inte nojig över sådant. Det jag ogillar är hel- och halvfabrikat så sånt håller jag mig ifrån. Och gärna E-nummer.

Är den här konstanta hungerkänslan och viktnedgången ett resultat av glutenfri kost? Någon annan som har erfarenhet?
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Det andra jag undrar är om det kan vara stressrelaterat? jag flyttade i somras men har inte kunnat packa upp eftersom jag skulle renovera - vilket jag gör nu. Så nu lånar jag kompisars lägenheter i några veckor framöver. Förutom att jag har en stor trygghet i mitt hem och mina saker och bara längtar efter att komma hem och packa upp, så är jag glad och så. Jag har inget jobb jag måste bolla samtidigt heller utan har det rätt lugnt när jag drar omkring i mina två väskor. Ändå, stress?
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Spontan tanke - får du i dig tillräckligt med proteiner?
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Jag tror det? Äter mycket ägg, ost, smör, pumpafrön, mandlar, valnötter, linfrön, havreprodukter, ärter, sojabönor...
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Du har brist på något.
Räkna din mat med tabeller.
Men rent spontant så skulle det kunna vara B-vitaminer eller protein då bröd innehåller en hel del av just det.
Och så äter du inte kött eller dricker mjölk som är de andra stora källorna till protein och B-vitamin.
Hur får du i dig det järn som du behöver?
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

B-vitamin: ost, ägg, tofu, avokado
Järn: ägg, spenat (älskar mörkgröna blad, t ex kål), bönor. Hade dille på kronärtskocka ett tag, men det har jag inte ätit på länge.

Ost, ägg, spenat och mandlar äter jag nästan dagligen.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Du har brist på något.

Ibland får jag känslan att min kropp äntligen efter 15-20år kan tillgodogöra sig den energi jag stoppar i den och att det liksom går upp i högvarv. Fast då är det väl just det, att jag saknar något.. Eller kanske det är när kroppen försöker bearbeta något, t ex en bakterie eller dylikt och liksom behöver extra energi? Är det för flummigt?
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Det tar etthalvår innan tarmen är riktigt läkt. Du får väl se om det är något som triggar illamåendet, jag kan inte äta glutenfritt bröd utan att må illa och inte sempers pasta, bara ren majspasta fungerar för min mage. Produkter med soja går också bort. Det är mycket skit i glutenfritt bröd, pasta etc så läs innehållsförteckningar och försök hitta ett samband.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Ska göra :)

Jag äter inte sempers produkter och håller mig undan ersättningsprodukter fullknökade med E-nummer och annat bös..
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Jag har varit underviktig större delen av mitt liv.
B-vitamin hjälpte.
Om din tarm inte mår så bra så har den svårt att tillverka den B-vitamin som du behöver.
Det kan ju vara värt att prova med ett kosttillskott.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Jag tycker du ska prova prata med en dietist, jag lagar mat till olika matallergier och den som har störst problem tål inte stärkelse, gluten och mjölkprotein, paprika i liten mängd och högst ett ägg i veckan går bra, den personen blev dålig av penicillin.
Verkar som att det är något som fattas för dig kan vara klurigt att lista ut .
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Mm, värt att prova. Tack!

Jag är mycket ovan vid att vara i närheten av underviktig så det är ett främmande område.
 
Senast ändrad:
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Ja det kan vara en ide. Nu har jag ju fått en mycket bättre förståelse för vad som funkar och inte. Egentligen tror jag inte att jag har celiaki, men däremot kanske en känslighet. Sedan jag gick på min akupunktur- och örtbehandling kan jag känna av hur jag reagerar på mat och vad jag behöver vid olika sinnes- och energitillstånd. Har verkligen lärt mig massor och är så glad för det! Kanske jag har tillräckligt med info för att göra något konstruktivt av ett besök hos en dietist :) är lite avskräckt bara för allt jag hört är det klassiska "ät fisk" "tallriksmodellen är bra" osv. Fisk blir jag orkeslös och dåsig av och tallriksmodellen känns förlegad ;)
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Jag har ju lyckats med att sluta vara underviktig och bantar just nu för första gången i mitt liv.
Det måste ju betyda att jag fick till det.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Dietist är bra.
Vi fick hjälp av dietist när sonen visade allergi.
Det gjorde att vi utan att anstränga oss så mycket kunde ge honom en näringsriktig kost.
Vi utgick från det som han kunde äta och gick med på att äta, han var bara 2 år då.
Det som han inte ville äta gav vi som tillskott.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Hur mycket av sådana här upp- och nergångar tror du kan ha att göra med ålder? Jag undrar lite om det kan vara ett samband också. Typ förändringar i hormoner mm. Jag är inte i klimakterieåldern, men rör mig med bestämda steg bort från 20 års åldern och mot 40 om man säger så.

:eek::nailbiting:
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Jag skulle ta mig till en läkare och ta blodprov och se om du saknar något. Det finns ju flera olika typer av B-vitamin tex, så även om det du skriver här och äter innehåller någon eller några, betyder det inte att allt täcks in och i tillräcklig mängd.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

I mitt fall så är det en kombination av ålder, ämnesomsättning och matvanor.
När jag var ung så hade jag på gränsen till för hög ämnesomsättning och nu så är den normal.
Du kanske skulle be läkarna mäta den?
Jag började också att äta 3 rätters måltider.
Det ger en bättre balans rent näringsmässigt.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Har du påvisad glutenintolerans eller är det bara en teori?

Det första du bör göra är att skriva upp absolut allt du äter under en vecka och för varje dag räkna ut om du får i dig tillräckligt mkt kalorier, protein och mineraler/vitaminer.

Är det så att du får i dig för lite näring så har du svaret där. Ligger du på plus så bör du gå till läkaren, plötsligt viktras är alltid ett tecken på att något är fel i kroppen. Det du beskriver stämmer väldigt väl in på hypertyreos tex.
 
Sv: Glutenfritt - bieffekter?

Nej, inget påvisat medicinskt. Däremot så verkar ju min mage betydligt gladare nu än innan, så något positivt för det ju med sig.
Jag äter även mer bröd, pasta, mejeriprodukter osv nu än jag gjorde innan eftersom jag inte får samma trötthet och uppblåsthet som tidigare.

Så fort jag kan flytta hem igen ska jag kolla hur det ser ut med intaget. Svårt att göra det just nu när jag sofasurfar. Har känslan generellt att jag från och till inte riktigt får i mig tillräckligt med kalorier. Å andra sidan äter jag ibland mer än tre mål mat per dag - speciellt när jag jobbar - och annars behöver jag ofta stoppa i mig något mellan måltiderna. Generellt blir jag hungrig varannan/var tredje timme.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp