Gnäggar vid avsittning

Min gjorde också så när han var yngre. Det kom ett litet mjukt "hingstmuller", precis när jag var på väg att sitta av. Nu händer det då och då men inte så ofta längre. Han har aldrig fått godis efter avsittning så i hans fall var det inte det han väntade sig i alla fall, däremot beröm och gos, så kanske var det vad han såg fram emot.
 
Min häst "hummar" oftast när jag sitter av, japp, det är godis inblandat.

Jag är väldigt nyfiken på @Stereo s teori (har också boken hon nämnt men inte läst allt i den) för min häst blir otroligt glad när jag sitter av, särskilt vid uteritter eller vid oroliga situationer, och jag har alltid skämtat och sagt att han säger: "Där är du ju! Jag har varit ensam så länge...!" och då vill han lägga mulen mot mig hela tiden och "dutta" i mig med mulen när vi går, för att söka närhet. Jag får känslan av att han inte alls känner att jag är "med" när jag rider, på samma sätt som när jag går bredvid honom, och jag tränar på att pyssla mer med honom från ryggen och krama om honom mer med benen så han fattar att jag inte överger honom bara för att jag sitter upp... I övrigt är han en trevlig och lydig häst både uppsuttet och avsuttet, han är mer spänd när jag är uppsutten, bara.
 
Min häst pratar också en del och japp, det är godis inblandat även där. Han är t ex hårdtränad på att ptroo betyder gör halt på stubben, och när han har gjort det så småbrummar han. Det gulligaste tycker jag är att han har lite kvalitetskoll på sina egna rörelser, om jag t ex trampar honom och han tar i lite extra mycket så börjar han brumma - kanske för att påminna mig om att han varit extra duktig och förtjänar en nomnom?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 904
Senast: Sirap
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 242
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 465
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp