Gnäggar vid avsittning

_FiA_

Trådstartare
Vi har köpt en ny häst, en 6åring. Han har ett lite speciellt beteende som jag aldrig har upplevt eller hört någon annan som upplevt. Han gnäggar alltid vid avsittning. Väldigt charmigt, men jag är mest nyfiken på varför? Vad försöker han säga? "tack morsan för att vi är klara?" Någon som upplevt detta eller har någon teori? Det är alltså vid varje avsittning :D
 
Vi har köpt en ny häst, en 6åring. Han har ett lite speciellt beteende som jag aldrig har upplevt eller hört någon annan som upplevt. Han gnäggar alltid vid avsittning. Väldigt charmigt, men jag är mest nyfiken på varför? Vad försöker han säga? "tack morsan för att vi är klara?" Någon som upplevt detta eller har någon teori? Det är alltså vid varje avsittning :D
Jag har bara träffat en häst som gjort så och den fick alltid en morot eller något gott av ägaren då de var klara. Så det såg ut som att den gnäggade för att säga att skynda på och ge mig godiset... :D
Men i ditt fall vet jag inte...
 
Jag har haft en häst som gjorde så, i alla fall några gånger. Just minns jag inte riktigt vilken häst det var... Om det är den jag tror så gör hon inte det längre i alla fall, en väldigt speciell häst och med henne kändes det som att hon "jasså var det där du var", men jag minns inte riktigt.
 
Min häst (som jag precis har skänkt bort, men det är en annan historia) gjorde så medan han var hingst. Jag köpte honom som fyraårig hingst, han fick fortsätta att vara hingst så länge han skötte sig, vilket var tills han var åtta eller nio år, jag minns inte riktigt. Men de åren han var hingst hummade han alltid vid avsittning, när han blev valack slutade han med det, men vill fortfarande gärna kramas när ryttaren har suttit av. Nu är han arton.
 
Jag har bara träffat en häst som gjort så och den fick alltid en morot eller något gott av ägaren då de var klara. Så det såg ut som att den gnäggade för att säga att skynda på och ge mig godiset... :D
Men i ditt fall vet jag inte...
Låter som en mycket trolig förklaring. Det mesta i hästarnas värld kretsar kring mat :D
 
Tack för synpunkter, Finns ju en del teorier. Men jag får lite känslan av " oj! Vad det där du var matte, Hej!" Som att han typ är förvånad att jag är där😂
Håller på att läsa boken ”Equitation Science” just nu, om hästforskning. Har för mig att den nämner att vissa studier indikerar att hästarna inte alltid verkar koppla ihop att bli riden/få signaler via bett med en viss människa. Mer forskning behövs osv, men han kanske är en sån som inte riktigt kopplat att det är du som rider. 😁
 
Det låter konstigt för mig. Mina hästar kopplar ju ihop ljudet av min bil med mig och med tanke på den mundiareé jag har när jag rider så känns det för mig obegripligt att hon inte skulle koppla ihop mig med klumpen på ryggen.
 
Håller på att läsa boken ”Equitation Science” just nu, om hästforskning. Har för mig att den nämner att vissa studier indikerar att hästarna inte alltid verkar koppla ihop att bli riden/få signaler via bett med en viss människa. Mer forskning behövs osv, men han kanske är en sån som inte riktigt kopplat att det är du som rider. 😁

Hur görs den bedömningen i studierna? Hästen behöver ju bara vrida på huvudet för att se sin ryttare, och borde ju känna igen rösten etc. Låter lite märkligt att de inte fattar att det är samma person som de ser klänga i stigbygeln som sedan landar i sadeln.
 
Vi har köpt en ny häst, en 6åring. Han har ett lite speciellt beteende som jag aldrig har upplevt eller hört någon annan som upplevt. Han gnäggar alltid vid avsittning. Väldigt charmigt, men jag är mest nyfiken på varför? Vad försöker han säga? "tack morsan för att vi är klara?" Någon som upplevt detta eller har någon teori? Det är alltså vid varje avsittning :D

Gnäggar den till dig, sådär lite lågt och mullrande? Då gissar att den är van att få beröm, gos och kanske en godisbit efter ridningen. :)

Gnäggar den högt så ropar den efter sina kompisar.
 
Så fruktansvärt gulligt ju :love: Jag tog hand om och red in en häst för några år sedan som, om vi var ute på promenad, och hade kommit en bit från gården, alltid gnäggade till ALLA bilar.
Till slut började ju jag hänga på, så medan hästen gnäggade (det var ett riktigt skrikgnägg) skrek jag med "HEEEJ BIIILEEEEN" :D Den hästen hade massor med andra roliga grejer för sig. Kan sakna den ofantligt mycket.
 
Vi har köpt en ny häst, en 6åring. Han har ett lite speciellt beteende som jag aldrig har upplevt eller hört någon annan som upplevt. Han gnäggar alltid vid avsittning. Väldigt charmigt, men jag är mest nyfiken på varför? Vad försöker han säga? "tack morsan för att vi är klara?" Någon som upplevt detta eller har någon teori? Det är alltså vid varje avsittning :D
Så himla gulligt, får tårar i ögonen....
 
Hur görs den bedömningen i studierna? Hästen behöver ju bara vrida på huvudet för att se sin ryttare, och borde ju känna igen rösten etc. Låter lite märkligt att de inte fattar att det är samma person som de ser klänga i stigbygeln som sedan landar i sadeln.
Vet inte exakt, har inte letat upp själva studierna. Detta var bara en kort mening i boken, inget de gick djupare in på.

Det var nog mer att de inte kopplar signaler via bett till människan, kanske? Det går att träna en häst till att villigt och glatt tränsa sig själva med bett som orsakar smärta vid ridning och att stå still vid uppsittning även för ryttare som orsakar dem smärta, tror tanken kanske uppkom där? Men det kan ju lika gärna vara inlärd hjälplöshet.

Ta verkligen detta med en nypa salt, jag måste leta upp boken och kolla exakt vad det stod och det hinner jag inte nu. 😛 Tyckte mer det var en kul grej i sammanhanget.
 
Gnäggar den till dig, sådär lite lågt och mullrande? Då gissar att den är van att få beröm, gos och kanske en godisbit efter ridningen. :)

Gnäggar den högt så ropar den efter sina kompisar.

nejdå - det finns många hästar som gnäggar högt utan att det betyder att de ropar på kompisar .
 
Hur görs den bedömningen i studierna? Hästen behöver ju bara vrida på huvudet för att se sin ryttare, och borde ju känna igen rösten etc. Låter lite märkligt att de inte fattar att det är samma person som de ser klänga i stigbygeln som sedan landar i sadeln.

jag har svårt jag med för den teorin.
 
Vet inte exakt, har inte letat upp själva studierna. Detta var bara en kort mening i boken, inget de gick djupare in på.

Det var nog mer att de inte kopplar signaler via bett till människan, kanske? Det går att träna en häst till att villigt och glatt tränsa sig själva med bett som orsakar smärta vid ridning och att stå still vid uppsittning även för ryttare som orsakar dem smärta, tror tanken kanske uppkom där? Men det kan ju lika gärna vara inlärd hjälplöshet.

förutom teorin om inlärd hjälplöshet i sammanhanget så är det troligare det du läst här som stämmer . Hästar kopplar inte ihop grejer utifrån det som är logiskt för människan . Det är därför det blir så tokigt inte sällan när människan försöker tolka logik utifrån sig själv applicerat på hästarna .

@Look det är gulligt kanske för några när man tolkar det mänskligt, men det är nog bättre att försöka se till hur djuret fungerar i sak tänker jag och utifrån det generellt bör man nog försöka se utifrån det inte hur gulligt det ter sig i vårt mänskliga perspektiv 😄
 
Senast ändrad:
Jag rider också en häst som gnäggar när man hoppar av, hon har tydligen gjort det ända sedan hon reds in :love: Har aldrig fått godis eller dylikt så vet inte riktigt varför hon gör så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 055
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 478
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp