Gnäll, gnäll, gnäll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu jäklar ska jag gnälla.

I höstas kraschade jag lite lätt efter några skitjobbiga år. Började med antidepressiva, kanonbra, kom upp ur hålet. Att de har viktökning som biverkning bestämde jag mig för att leva med.

I januari kom MIRAKELMEDICINEN mot migrän. Jag blev en av de 2000 som ska få den. Halleluja!

Nu har jag upptäckt att även den har viktökning som biverkning. Inte enligt studier men det finns ganska gott om anekdotisk evidens. Och jag ser det ju på min egen våg, och på Viktväktarnas.

Så nu äter jag alltså TVÅ mediciner som leder till viktökning. Och blev jag migränfri och glad hade jag väl fått ta det. Men: jag har för högt blodsocker och får inte gå upp i vikt för då får jag diabetes. Och: jag är långt ifrån migränfri. Jag fick en liten förbättring efter första sprutan men efter andra har jag haft lika mycket migrän som vanligt. Och glad? Nej, det visar sig nämligen att även mirakelmedicinen har depression som biverkning, även det anekdotiskt men jag känner det ju. Lusten och glädjen från i höstas är som bortlåst.

Så nu äter jag alltså en medicin som motverkar depression och en som framkallar den. Och båda får mig att gå upp i vikt.

Så i stället för glad, smal och med mindre migrän kommer jag att bli deprimerad, tjock diabetiker med migrän. :meh:

Vad jag ville med tråden? Inte mycket.
 

Fy satan vad jag lider med dig! Och säger som andra, kanske fungerar su bättre med annan antidepp så det inte blir dubbla biverkningar så att säga? Om mirakelmedicinen nu gär sitt jobb och du kan ha kvar den :)

Jag fick ökad dos antidepp nu i vintras som gav den trevliga bieffekten värre migränanfall, för det gör en ju inte deprimerad liksom :down: (har alltså såpass trevlig migrän att jag kan sova bort den på ett dygn typ i vanliga fall - nu höll det i sig i typ tre dagar med samma intensitet som när det är som värst).

Lösningen på alla mina problem skulle hur som helst vara blodtrycksmedicin som verkar kärlvidgande så det kanske är relativt nytt fenomen då med den typen av medicin? (Har inte högt blodtryck och det var på VC, men kan inte säga om den fungerar för jag valde att trappa ner antideppen istället)

Men pepparmyntsolja på pannan låter ju fint alltså! Det kanske går att blanda med kolloidalt silver?!
 
Fy satan vad jag lider med dig! Och säger som andra, kanske fungerar su bättre med annan antidepp så det inte blir dubbla biverkningar så att säga? Om mirakelmedicinen nu gär sitt jobb och du kan ha kvar den :)

Jag fick ökad dos antidepp nu i vintras som gav den trevliga bieffekten värre migränanfall, för det gör en ju inte deprimerad liksom :down: (har alltså såpass trevlig migrän att jag kan sova bort den på ett dygn typ i vanliga fall - nu höll det i sig i typ tre dagar med samma intensitet som när det är som värst).

Lösningen på alla mina problem skulle hur som helst vara blodtrycksmedicin som verkar kärlvidgande så det kanske är relativt nytt fenomen då med den typen av medicin? (Har inte högt blodtryck och det var på VC, men kan inte säga om den fungerar för jag valde att trappa ner antideppen istället)

Men pepparmyntsolja på pannan låter ju fint alltså! Det kanske går att blanda med kolloidalt silver?!
Ja precis!

När du ökade dosen, fick du värre migrän bara efter ökningen eller fortsatte anfallen vara värre? När jag började med dem i höstas fick jag de senaste årens värsta attack, jag trodde jag skulle dö. Men det var bara en gång.
 
Ja precis!

När du ökade dosen, fick du värre migrän bara efter ökningen eller fortsatte anfallen vara värre? När jag började med dem i höstas fick jag de senaste årens värsta attack, jag trodde jag skulle dö. Men det var bara en gång.
Dom fortsatte vara värre innan jag testade att minska dosen igen (och ytterligare några veckor med lägre dos), men nu är det nästan tillbaka till hanterbara anfall (en får vara glad för det lilla liksom)
 
Dom fortsatte vara värre innan jag testade att minska dosen igen (och ytterligare några veckor med lägre dos), men nu är det nästan tillbaka till hanterbara anfall (en får vara glad för det lilla liksom)
Aha. Jag har faktiskt funderat på om antideppen har förvärrat anfallen, även om inget var så illa som det allra första.

Jag ska till neurologen den här veckan, får ta ett rejält snack med honom.
 
Jag känner verkligen med dig! Vilken jäkla soppa. Jag hoppas att du snart kan få må bra!
 
Aha. Jag har faktiskt funderat på om antideppen har förvärrat anfallen, även om inget var så illa som det allra första.

Jag ska till neurologen den här veckan, får ta ett rejält snack med honom.
Jag skulle precis fråga dig om migränanfallen har blivit värre av antideppen. Jag kan inte ta någon antidepp. Både migränen och hortonanfallen blir värre av det. Jag fick testa många olika sorter, både sådana som "bara" ökade serotoninet och sådana som ökade både serotonin och noradrenalin och en som var både serotonin och morfin i för ett antal år sedan då det då (kanske nu med?) ansågs som det bästa mot svåra nervsmärtor. Hortonanfallen gick liksom i vågor men gick sällan helt över trots imigransprutor och migränen stannade i fasen då jag "bara" har huvudvärk men inte kan tänka eller fungera när jag tog de medicinerna. Helt vidrigt var det! Jag hittade då en artikel i en läkartidning som en läkare som hade sett sambandet mellan antidepp och förvärrad horton och migrän hade skrivit och med hänvisning till den vägrade jag prova fler sorter. Migränen försvann efter det och var borta i flera år trevligt nog men sedan hade den den dåliga smaken att komma tillbaka igen :turd:
Det var inte just den här artikeln men det står liknande här https://neurologen.wordpress.com/category/neurologin-och-huvudvarken/page/2/
 
Fy satan vad jag lider med dig! Och säger som andra, kanske fungerar su bättre med annan antidepp så det inte blir dubbla biverkningar så att säga? Om mirakelmedicinen nu gär sitt jobb och du kan ha kvar den :)

Jag fick ökad dos antidepp nu i vintras som gav den trevliga bieffekten värre migränanfall, för det gör en ju inte deprimerad liksom :down: (har alltså såpass trevlig migrän att jag kan sova bort den på ett dygn typ i vanliga fall - nu höll det i sig i typ tre dagar med samma intensitet som när det är som värst).

Lösningen på alla mina problem skulle hur som helst vara blodtrycksmedicin som verkar kärlvidgande så det kanske är relativt nytt fenomen då med den typen av medicin? (Har inte högt blodtryck och det var på VC, men kan inte säga om den fungerar för jag valde att trappa ner antideppen istället)

Men pepparmyntsolja på pannan låter ju fint alltså! Det kanske går att blanda med kolloidalt silver?!
Det är flera år sedan jag fick kärlvidgande så det är nog inget nytt.
 
Jag skulle precis fråga dig om migränanfallen har blivit värre av antideppen. Jag kan inte ta någon antidepp. Både migränen och hortonanfallen blir värre av det. Jag fick testa många olika sorter, både sådana som "bara" ökade serotoninet och sådana som ökade både serotonin och noradrenalin och en som var både serotonin och morfin i för ett antal år sedan då det då (kanske nu med?) ansågs som det bästa mot svåra nervsmärtor. Hortonanfallen gick liksom i vågor men gick sällan helt över trots imigransprutor och migränen stannade i fasen då jag "bara" har huvudvärk men inte kan tänka eller fungera när jag tog de medicinerna. Helt vidrigt var det! Jag hittade då en artikel i en läkartidning som en läkare som hade sett sambandet mellan antidepp och förvärrad horton och migrän hade skrivit och med hänvisning till den vägrade jag prova fler sorter. Migränen försvann efter det och var borta i flera år trevligt nog men sedan hade den den dåliga smaken att komma tillbaka igen :turd:
Det var inte just den här artikeln men det står liknande här https://neurologen.wordpress.com/category/neurologin-och-huvudvarken/page/2/
Tack, intressant ... Den är ju lite gammal, man undrar hur de resonerar i dag. Men faktum är att min neurolog har sagt att jag inte ska ta triptaner nu när jag äter SSRI - alltså det som läkaren i texten tycker är en onödig varning :)

Nu har det visserligen ingen praktisk betydelse för jag tar ändå inte triptaner. Men jag ska upp med neurologen det som står att antidepp faktiskt kan förvärra migränen. När jag började med dem (utskrivna på VC) sa neurologen att den initiala försämringen brukade gå över.
 
Tack, intressant ... Den är ju lite gammal, man undrar hur de resonerar i dag. Men faktum är att min neurolog har sagt att jag inte ska ta triptaner nu när jag äter SSRI - alltså det som läkaren i texten tycker är en onödig varning :)

Nu har det visserligen ingen praktisk betydelse för jag tar ändå inte triptaner. Men jag ska upp med neurologen det som står att antidepp faktiskt kan förvärra migränen. När jag började med dem (utskrivna på VC) sa neurologen att den initiala försämringen brukade gå över.
Den är ju det och jag lyckas inte hitta varken artikeln jag läste då eller något nyare vilket visserligen kan bero på att min hjärna inte alls är med mig nu. Att man inte får ta triptaner vid samtidigt intag av SSRI var inget som någon överhuvudtaget sa till mig då. Jag snittade på 5-6 imigransprutor/dag då och dåvarande läkare hade särskilt poängterat att den höga doseringen var okej på receptet.

Numera har jag fått order om att spara triptanerna till hortonanfallen och att istället ta 500 mg naproxen+1 gram alvedon+två stycken bamylkoffein vid migrän. Det fungerar såklart inte alltid att svälja det i det läget och ibland kommer det såklart upp igen men när det går och det får stanna så ger det viss lindring.

Ja det kan ju vara bra att veta om det är en generell sanning, dvs. om seriös forskning finns eller om det bara är en slump att det blir så för vissa att migränen ökar och/eller ändrar karaktär vid intag av SSRI. I vilket fall så hoppas jag att du snart mår bättre på alla vis :heart
 
Fy fan alltså - vilka jäkla moment 22 på alla håll och kanter. Det är så fruktansvärt vidrigt med migrän och då har jga bara haft kanske 30 anfall totalt sett och det var länge sen nu, jag blev jättedålig av triptaner - världens biverkningar, kände mig influensasjuk med ont överallt kraftigt illamående och synrubbningar av alla slag, utom just i huvudet som snarast kändes avdomnat.

Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och har en fungerande tillvaro där du slipper både migrän, viktuppgång och deppighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp