Gnäll, gnäll, gnäll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu jäklar ska jag gnälla.

I höstas kraschade jag lite lätt efter några skitjobbiga år. Började med antidepressiva, kanonbra, kom upp ur hålet. Att de har viktökning som biverkning bestämde jag mig för att leva med.

I januari kom MIRAKELMEDICINEN mot migrän. Jag blev en av de 2000 som ska få den. Halleluja!

Nu har jag upptäckt att även den har viktökning som biverkning. Inte enligt studier men det finns ganska gott om anekdotisk evidens. Och jag ser det ju på min egen våg, och på Viktväktarnas.

Så nu äter jag alltså TVÅ mediciner som leder till viktökning. Och blev jag migränfri och glad hade jag väl fått ta det. Men: jag har för högt blodsocker och får inte gå upp i vikt för då får jag diabetes. Och: jag är långt ifrån migränfri. Jag fick en liten förbättring efter första sprutan men efter andra har jag haft lika mycket migrän som vanligt. Och glad? Nej, det visar sig nämligen att även mirakelmedicinen har depression som biverkning, även det anekdotiskt men jag känner det ju. Lusten och glädjen från i höstas är som bortlåst.

Så nu äter jag alltså en medicin som motverkar depression och en som framkallar den. Och båda får mig att gå upp i vikt.

Så i stället för glad, smal och med mindre migrän kommer jag att bli deprimerad, tjock diabetiker med migrän. :meh:

Vad jag ville med tråden? Inte mycket.
 

Du får gnälla.
Migrän är så eländigt handikappande.
Jag har tack och lov fått kontroll på min, men det krävde att jag lade om hela mitt liv.
 
Den är ju det och jag lyckas inte hitta varken artikeln jag läste då eller något nyare vilket visserligen kan bero på att min hjärna inte alls är med mig nu. Att man inte får ta triptaner vid samtidigt intag av SSRI var inget som någon överhuvudtaget sa till mig då. Jag snittade på 5-6 imigransprutor/dag då och dåvarande läkare hade särskilt poängterat att den höga doseringen var okej på receptet.

Numera har jag fått order om att spara triptanerna till hortonanfallen och att istället ta 500 mg naproxen+1 gram alvedon+två stycken bamylkoffein vid migrän. Det fungerar såklart inte alltid att svälja det i det läget och ibland kommer det såklart upp igen men när det går och det får stanna så ger det viss lindring.

Ja det kan ju vara bra att veta om det är en generell sanning, dvs. om seriös forskning finns eller om det bara är en slump att det blir så för vissa att migränen ökar och/eller ändrar karaktär vid intag av SSRI. I vilket fall så hoppas jag att du snart mår bättre på alla vis :heart
Wait what?! Snittade på 5-6 sprutor om dagen? Hur mycket tog du som mest? Vanligtvis får man väl ta högst två.

(för mig funkade sprutorna bara de första gångerna. Sen var de värdelösa)
 
Wait what?! Snittade på 5-6 sprutor om dagen? Hur mycket tog du som mest? Vanligtvis får man väl ta högst två.

(för mig funkade sprutorna bara de första gångerna. Sen var de värdelösa)
Ja. Sanslöst när jag nu vet mer. Det var efter jag hade påtalat att apoteket reagerade på den frekventa expedieringen (livet i en småstad innan apotea kom) som han skrev (SIC) på receptet istället för att fundera över vad han gjorde. På den tiden ville jag fortfarande lita på läkaren. Senare, strax efter att han hade skrivit ut den kombinerade medicinen med SSRI och morfin trots att han visste att SSRI gav mig de baksidorna det gav och menade att jag skulle sluta tvärt med det vanliga morfinpreparatet och gå över till den nya (en fredag eftermiddag dessutom) och blev dödssjuk för att han hade räknat fel och jag bara fick en tiondel av den dosen morfin jag vanligtvis stod på började jag kolla upp allt själv.
Tio injektioner var inga undantag men mindre än tre tog jag sällan. Mina lår hade smärtsamma bulor överallt och det på en i övrigt extremt smärtpåverkad kropp var verkligen ingen höjdare :( Jag var så glad när nässprayen kom och jag slapp sprutorna. För min del är nässprayen också betydligt mer snabbverkande än injektionerna och zomig bättre än imigran. Imigran har viss effekt på migrän men knappast någon på hortonanfallen.

Nu tack vare att jag tar melatonin i förebyggande syfte mot hortonanfallen vilket gör att de blivit mycket färre och att jag inte tar triptaner mot migrän längre så tar jag inte ens tio doser triptaner i månaden.
 
Lider enormt med alla er som inte får ordning på er mingrän. Fick ögonmigrän av mina p-piller jag åt förut och jag var helt övertygad om att jag fått en stroke och höll på att dö första gången det hände. Jätteskumma anfall med synstörningar, känselbortfall och illamåeden men inte speciellt mycket huvudvärd som kom så fort jag ansträngt mig för mycket. Som tur är har jag inte haft ett anfall nu på flera år sen jag slutade med hormonerna så hoppas att dom aldrig kommer tillbaka :crazy:
 
@lil-sis Tack! :heart

@Angel Jag har bara haft aura i form av synstörningar en gång. Men min pappa hade det precis som du beskriver, och min syster har haft det några gånger på senare. Det låter jätteläskigt.
 
@lil-sis Tack! :heart

@Angel Jag har bara haft aura i form av synstörningar en gång. Men min pappa hade det precis som du beskriver, och min syster har haft det några gånger på senare. Det låter jätteläskigt.
Min dotter har så grava neurologiska symptom emellanåt att hon inte kan varken se, prata, stå, gå och knappt kan ta vara på sig själv vid förestående migränanfall. Helt vidrigt! Mer än en gång har hon sluddrande ringt och bett mig hänga kvar i telefon medans hon försöker ta sig hem. Turligt nog har det aldrig blivit allvarligt på riktigt även om det var illa den gången hon föll ihop i en snödriva och inte kunde ta sig upp. En granne kom som tur var förbi ganska snart och hon fick hjälp. Det otäcka är också att skulle hon få en stroke så skulle hon tro att det "bara" var migrän.
 
@TinyWiny sanslöst och galet! Sprayen var bra i början för mig också! 10 minuter och sen var migränen borta.

@mandalaki jag har alltid sagt att jag inte har aura eftersom jag inte ser konstigt, men nu verkar ju alla försymtom klassas som aura. Typ att jag tappar ord, blir upprymd, får ont i nacken, gäspar. Domnar eller sväller i händer och fötter.
 
@em-pirre precis, det var därför jag skrev "aura i form av synstörningar". Jag frågade nån neurolog nån gång om även mina domningar i ansiktet, gäspningar och smårapar var aura och fick svaret att de var det. Men de flesta som pratar om aura verkar mena synstörningar.
 
@em-pirre precis, det var därför jag skrev "aura i form av synstörningar". Jag frågade nån neurolog nån gång om även mina domningar i ansiktet, gäspningar och smårapar var aura och fick svaret att de var det. Men de flesta som pratar om aura verkar mena synstörningar.
Ja precis. Och de flesta läkare också. Jag har inte pratat så mycket aura med min neurolog men han vet förstås om alla mina symtom
 
@em-pirre precis, det var därför jag skrev "aura i form av synstörningar". Jag frågade nån neurolog nån gång om även mina domningar i ansiktet, gäspningar och smårapar var aura och fick svaret att de var det. Men de flesta som pratar om aura verkar mena synstörningar.
Domningarna räknas absolut. Jag satt på en föreläsning när jag fick det anfallet med mest neurologisk påverkan som jag haft och märkte plötsligt att jag inte riktigt kunde läsa ordentligt och sen inte skriva heller eftersom hela högra sidan av kroppen domnade bort. Den gången fick jag nästan ingen huvudvärk eller illamående alls mer än lite obehag men kunde knappt röra eller känna halva kroppen. Extremt obehagligt.
 
Domningarna räknas absolut. Jag satt på en föreläsning när jag fick det anfallet med mest neurologisk påverkan som jag haft och märkte plötsligt att jag inte riktigt kunde läsa ordentligt och sen inte skriva heller eftersom hela högra sidan av kroppen domnade bort. Den gången fick jag nästan ingen huvudvärk eller illamående alls mer än lite obehag men kunde knappt röra eller känna halva koppen. Extremt obehagligt.
Låter jätteobehagligt, självklart funderar man på stroke i det läget.
 
@TinyWiny sanslöst och galet! Sprayen var bra i början för mig också! 10 minuter och sen var migränen borta.

@mandalaki jag har alltid sagt att jag inte har aura eftersom jag inte ser konstigt, men nu verkar ju alla försymtom klassas som aura. Typ att jag tappar ord, blir upprymd, får ont i nacken, gäspar. Domnar eller sväller i händer och fötter.
Ja! Fullkomligt! Med sprayen försvinner hortonanfallen inom någon halvminut! Så skönt och det är orsaken till att jag sparar sprayen till dem. Inget annat hjälper mot horton och tar jag inget så kan det hänga i i dagar.
 
Ja! Fullkomligt! Med sprayen försvinner hortonanfallen inom någon halvminut! Så skönt och det är orsaken till att jag sparar sprayen till dem. Inget annat hjälper mot horton och tar jag inget så kan det hänga i i dagar.
Sprayen fungerar inte alls för mig mera. Egentligen ingenting fungerar mera. Typ massvis med Treo, en liter lakritsglass och ett mörkt kallt rum.
 
Åh jösses ... i torsdags skulle jag få botox och det var liksom sista hoppet om att stoppa den senaste onda spiralen. Jag tror att jag varit på jobbet 4-5 dagar de senaste 3 veckorna.

Och så fick jag naturligtvis så svår migrän att jag inte tog mig dit! :cry: Första gången på cirka 3 år som jag inte klarade det. Jag hade fruktansvärt ont och kräktes så fort jag satte mig upp, klarade inte ens att slänga mig i en taxi. Så jag fick maila och ställa in.

Igår morse vilade attacken några timmar och då orkade jag läsa svaret på mitt mail. ”Vi sätter upp dig på återbudslistan för annars har vi inga lediga tider innan sommaren. Och idag är sista dagen vi jobbar här, vi stänger ett par veckor för en flytt av mottagningen.”

Man är ett lätt offer för panik när man är nerkörd av migrän, kan jag säga. Så jag låg i dimman och funderade på olika lösningar och efter några timmar fick jag iväg ett desperat babbelmail där jag bl a frågade om jag kunde få bli sjukskriven ett par veckor medan de har stängt, fortsätter den här onda spiralen har jag ju ingen som kan hjälpa mig då!

Den här gången svarade doktorn själv, han skrev att de redan börjat bära ut saker som skulle till Afrika och att han satt i ett tomt rum. Och att han skulle skicka in ett intyg till FK!

Jag var nära att svara Jag älskar dig men lyckades hålla mig till ett Tack snälla!

Sen kollade jag på fk:s sajt och han sjukskrev mig i tre veckor! Beskrev noga hur jag kämpade med medicinerna, att jag missat min botox och att migränen exploderat. Älskar honom nog trots allt!

Sen kunde jag bryta ihop i migrän igen. Och har beslutat att trappa ner och fasa ut SSRI:n, det känns som att det är lite för mycket motstridiga substanser för min söndervärkta hjärna och jag har hela tiden misstänkt att SSRI faktiskt förvärrat min migrän.

Jösses vilka dagar. Men doktorn är en ⭐
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp