Gnäll, gnäll, gnäll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu jäklar ska jag gnälla.

I höstas kraschade jag lite lätt efter några skitjobbiga år. Började med antidepressiva, kanonbra, kom upp ur hålet. Att de har viktökning som biverkning bestämde jag mig för att leva med.

I januari kom MIRAKELMEDICINEN mot migrän. Jag blev en av de 2000 som ska få den. Halleluja!

Nu har jag upptäckt att även den har viktökning som biverkning. Inte enligt studier men det finns ganska gott om anekdotisk evidens. Och jag ser det ju på min egen våg, och på Viktväktarnas.

Så nu äter jag alltså TVÅ mediciner som leder till viktökning. Och blev jag migränfri och glad hade jag väl fått ta det. Men: jag har för högt blodsocker och får inte gå upp i vikt för då får jag diabetes. Och: jag är långt ifrån migränfri. Jag fick en liten förbättring efter första sprutan men efter andra har jag haft lika mycket migrän som vanligt. Och glad? Nej, det visar sig nämligen att även mirakelmedicinen har depression som biverkning, även det anekdotiskt men jag känner det ju. Lusten och glädjen från i höstas är som bortlåst.

Så nu äter jag alltså en medicin som motverkar depression och en som framkallar den. Och båda får mig att gå upp i vikt.

Så i stället för glad, smal och med mindre migrän kommer jag att bli deprimerad, tjock diabetiker med migrän. :meh:

Vad jag ville med tråden? Inte mycket.
 

Jag vet inte om det räknas som biverkning, det är kanske mer att vissa av oss har ovanligt lättriggad migrän.

De enda listade biverkningarna är förstoppning, klåda, muskelkramper och irritation på injektionsstället.

Anekdotiskt verkar många få fatigue, viktuppgång, ledvärk, illamående och håravfall.
Ja kanske men det borde ju ändå räknas som biverkning?
 
Jag har verkligen ingenting att tillföra, men efter att ha läst hur du har det, @mandalaki , vill jag bara uttrycka vilket skit jag tycker att det låter som och att jag tycker att det är så ohyggligt orättvist att du ska behöva ha det såhär:(

Själv har jag bara haft hormonell migrän, i tonåren och tills jag var kanske tjugofem och sen dess bara väldigt sällsynta, enstaka anfall. Det var ju ett helvete (synbortfall, kognitiv påverkan och kräkningar och allt det där, men det gick ju över på ett dygn!). Jag kan liksom inte ens föreställa mig hur du har det. ❤️
 
@mandalaki alltså FÖRLÅT om jag trampar i något slags klaver här och kommer med idiotiska tips, men jag tar risken att uppfattas som en idiot för att jag är mån om dig. Alltså: är det kollat om du har någon cysta eller liknande någonstans? En bekant hade fruktansvärd migrän men det upptäcktes att hen hade en cysta som satt och tryckte någonstans och orsakade migränen.

För övrigt; stackars stackars dig.
 
Jag har verkligen ingenting att tillföra, men efter att ha läst hur du har det, @mandalaki , vill jag bara uttrycka vilket skit jag tycker att det låter som och att jag tycker att det är så ohyggligt orättvist att du ska behöva ha det såhär:(

Själv har jag bara haft hormonell migrän, i tonåren och tills jag var kanske tjugofem och sen dess bara väldigt sällsynta, enstaka anfall. Det var ju ett helvete (synbortfall, kognitiv påverkan och kräkningar och allt det där, men det gick ju över på ett dygn!). Jag kan liksom inte ens föreställa mig hur du har det. ❤
De här jättetäta anfallen är inte SÅ vidriga. I de stora anfallen (kanske tre i månaden) har jag det du beskriver minus synbortfall plus STARK smärta i två-tre dygn. De andra kallar jag migrän light.

Tack för sympatin! :heart
 
@mandalaki alltså FÖRLÅT om jag trampar i något slags klaver här och kommer med idiotiska tips, men jag tar risken att uppfattas som en idiot för att jag är mån om dig. Alltså: är det kollat om du har någon cysta eller liknande någonstans? En bekant hade fruktansvärd migrän men det upptäcktes att hen hade en cysta som satt och tryckte någonstans och orsakade migränen.

För övrigt; stackars stackars dig.
Det där är ju en kluring. Under loppet av 18 år tror jag att jag gjort datortomografi en gång, MRI hjärna två gånger och MRI nacke en gång. Så hur ofta ska man göra dem?

Men jag har faktiskt tänkt fråga doktorn om MRI igen när jag väl lyckats få en återbudstid, jag måste beskriva de här light-anfallen som numera kommer med rena tidsinställningen. Jag har migrän, pallrar mig upp den friska morgonen efter, ägnar dagen åt att försöka repa mig, har ingen huvudvärk, men sent på kvällen för jag en liten stöt i skallen och så börjar lightmigränen.

Nästa dag sover jag mig igenom anfallet, det går över under natten, jag har en dag utan huvudvärk och sent på kvällen sätter det igång igen. Det är askonstigt och jag ska fråga läkaren om det säger honom något särskilt. Den där huvudvärken som man kan ställa klockan efter förknippas annars mest med Horton men jag har inte den huggande smärtan bakom ögat som hör till den.

Tack för omtanken! :heart
 
Jag fick nyss läkartid. De ska göra betalningsförbindelse till en privat neurolog i grannstaden där de ska ha ruskigt bra neurologen. Hoppas så på botox eller aimovig!
Det var bannemej på tiden att du tog tag i det! Ska verkligen hålla tummarna för dig.
 
Det var bannemej på tiden att du tog tag i det! Ska verkligen hålla tummarna för dig.
Ja!

Jag har också oftast Lightmigrän. De där anfallen då jag inte kan röra mig alls kommer tack och lov kanske bara varannan månad. Sen har jag kanske två eller tre anfall i månaden som är ordentliga, men jag kan typ gå på toaletten eller till kylskåpet utan att dö.

Mellan två ordentliga anfall brukar jag ha såndär migrän som liksom ligger och lurar. En sorts vanlig huvudvärk som hela tiden påminner mig om att snart kanske det är dags för riktig migrän.
 
Ja!

Jag har också oftast Lightmigrän. De där anfallen då jag inte kan röra mig alls kommer tack och lov kanske bara varannan månad. Sen har jag kanske två eller tre anfall i månaden som är ordentliga, men jag kan typ gå på toaletten eller till kylskåpet utan att dö.

Mellan två ordentliga anfall brukar jag ha såndär migrän som liksom ligger och lurar. En sorts vanlig huvudvärk som hela tiden påminner mig om att snart kanske det är dags för riktig migrän.
Om jag bara kunde jobba under lightanfallen så hade det inte varit så illa. Men hela kroppen är urballad, kognitivt är jag helt väck och så vansinnigt trött att jag bara försöker sova tills skiten är över. Ibland kräks jag under light-anfallen, ibland kan jag stoppa det med metochlopramid. Är jag riktigt kass även vid light så tar jag dem dock inte, då vill jag spy så mycket som möjligt för då lättar det lite.
 
Om jag bara kunde jobba under lightanfallen så hade det inte varit så illa. Men hela kroppen är urballad, kognitivt är jag helt väck och så vansinnigt trött att jag bara försöker sova tills skiten är över. Ibland kräks jag under light-anfallen, ibland kan jag stoppa det med metochlopramid. Är jag riktigt kass även vid light så tar jag dem dock inte, då vill jag spy så mycket som möjligt för då lättar det lite.
Fy fan. Jag har utvecklat en förmåga att hålla mig tills jag kliver ur bilen hemma. Då spyr jag. Jag har turen (eller ja tur och tur) att bli lätt manisk innan anfall så jag får ofta mycket gjort just innan.
 
Fy fan. Jag har utvecklat en förmåga att hålla mig tills jag kliver ur bilen hemma. Då spyr jag. Jag har turen (eller ja tur och tur) att bli lätt manisk innan anfall så jag får ofta mycket gjort just innan.
Ja, det har jag hört om, att man antingen går upp i varv eller ner innan en attack. Jag går nog ner, tror jag.
 
Kort varsel är en fantastisk lista, fler borde veta om att det ofta finns en sådan :up:
Ja detta var en jäkla tur. Den här doktorn är stenhårt bokad så när jag missade behandlingen den 28/2 fick jag svaret att de satte upp mig på listan. Annars fanns det inga lediga tider innan sommaren. :crazy: Så jag jublade lite när mailet kom i dag.
 
@mandalaki alltså FÖRLÅT om jag trampar i något slags klaver här och kommer med idiotiska tips, men jag tar risken att uppfattas som en idiot för att jag är mån om dig. Alltså: är det kollat om du har någon cysta eller liknande någonstans? En bekant hade fruktansvärd migrän men det upptäcktes att hen hade en cysta som satt och tryckte någonstans och orsakade migränen.

För övrigt; stackars stackars dig.
Jag har det, en cysta i hjärnan alltså, men den går enligt vården inte att göra något åt och den anses inte utgöra något hot eller att jag har ont av den :meh: Den sitter i bakhuvudet och det är som att få en smäll i bakhuvudet av en slägga när migränen börjar. Ofta såpass att jag håller på att ramla framåt. Jag har dessutom alltid vanlig huvudvärk. Så, även om man vet att den finns är det inte säkert att den går att göra något åt eller att vården "går med på" att den orsakar besvär. Tyvärr :(

Förövrigt tror jag du har rätt @em-pirre värsta anfallet på länge igår och idag mår jag nästan bra i jämförelse med hur jag har mått det senaste.
 
(och så undrar jag om det är något särskilt i vattnet eller luften - kollodialt silver kanske - som gör att så många har så extremt mycket anfall just nu :meh:
Den kommentaren var rätt intressant.
Den här veckan har jag haft mitt värsta anfall på evigheter och det hängde kvar en dag mer än det brukar göra. (möjligen pga att det underhölls av makens starkdoftande tomatsås ena kvällen :yuck:)

Jag har oftast, numera, bara det jag kallar för "migränkänning" som kanske är 1-2 på en 5-gradig helvetesskala. Den här veckans har som värst varit en 4.
 
Jag har det, en cysta i hjärnan alltså, men den går enligt vården inte att göra något åt och den anses inte utgöra något hot eller att jag har ont av den :meh: Den sitter i bakhuvudet och det är som att få en smäll i bakhuvudet av en slägga när migränen börjar. Ofta såpass att jag håller på att ramla framåt. Jag har dessutom alltid vanlig huvudvärk. Så, även om man vet att den finns är det inte säkert att den går att göra något åt eller att vården "går med på" att den orsakar besvär. Tyvärr :(

Förövrigt tror jag du har rätt @em-pirre värsta anfallet på länge igår och idag mår jag nästan bra i jämförelse med hur jag har mått det senaste.
Det du skriver sist där - när jag hade läkemedelsutlöst huvudvärk pga migrän så upptäckte jag precis det. Bara om jag lät attacken värka igenom helt utan anfallsmediciner så tog den definitivt slut.
 
Det du skriver sist där - när jag hade läkemedelsutlöst huvudvärk pga migrän så upptäckte jag precis det. Bara om jag lät attacken värka igenom helt utan anfallsmediciner så tog den definitivt slut.
Märkligt det där hur man kan reagera. När jag får hortonanfall och inte tar/kan ta medicin direkt så går det inte över förren jag vid nästa anfall tar medicinen omedelbart. Vid migrän tar jag inte triptaner alls längre utan enbart vid hortonanfall just pga att de inte går över annars och att risken för medicinutlöst migrän blir stor om jag ska ta triptaner både vid migrän och hortonanfall.
 
Märkligt det där hur man kan reagera. När jag får hortonanfall och inte tar/kan ta medicin direkt så går det inte över förren jag vid nästa anfall tar medicinen omedelbart. Vid migrän tar jag inte triptaner alls längre utan enbart vid hortonanfall just pga att de inte går över annars och att risken för medicinutlöst migrän blir stor om jag ska ta triptaner både vid migrän och hortonanfall.
Klokt hanterat, tycker jag. Hade jag Horton hade jag också prioriterat det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp