Gnälltråden - Dog edition

Hästar käkar ju gräs, det luktar mindre, bryts ner snabbare och luktar ju inte i närheten av lika mycket.
Jag skulle påstå att jag är van vid både.
Beror på vad hunden äter iofs. När min hund äter färskfoder är bajset små fasta bitar som är relativt torra, och luktar inte alls. Dvs du kan inte känna lukten om du inte nu håller bajset en centimeter från näsan kanske.

Håller med om att hästbajs inte är så farligt. Men det är stora mjuka blaffor som är lätt att trampa i, samt att hundar älskar att äta det vilket är rätt äckligt för hundägaren.
 
Men det är ju milsvid skillnad att trampa i hästskit än i hundskit!
Nu sparkar jag iaf bort det när hästen bajsar på vägen och plockar givetvis upp när jag är ute med en hund. Men trampa i hundskit är ju 100gånger värre än i hästskit.
I min mening finns det absolut ingen skillnad mellan häst- och hundbajs. Båda är lika äckliga.
 
På alla gnälliga hundägarr/rastare jag möter på promenaden. Ibland åker jag in specifikt för att hoppas få hundmöten funderar allvarligt på att sluta med det nu. Blir bara på dåligt humör.

Kan lika väl hålla mig ute i skogarna där de få man möter är trevliga, inte glor surt som tusan för att man är ute.
 
Jag vill gnälla på mina egna dåliga skills som hundägare.
Vi tränar inkallning och diverse amnat VARJE DAG. Ändå kommer han en halvminut efter att jag kallat på honom. Det går inte att skoja och busa för då tycker han jag är läskig.
Jag lyckas helt enkelt inte motivera.:banghead:

Vad händer om du går/springer åt andra hållet? Bort från honom?
 
Beror på vad hunden äter iofs. När min hund äter färskfoder är bajset små fasta bitar som är relativt torra, och luktar inte alls. Dvs du kan inte känna lukten om du inte nu håller bajset en centimeter från näsan kanske.

Håller med om att hästbajs inte är så farligt. Men det är stora mjuka blaffor som är lätt att trampa i, samt att hundar älskar att äta det vilket är rätt äckligt för hundägaren.

OT kanske men måste inte hundbajs typ ruttna först innan det kan börja förmultna? Hästbajs börjar väl förmultna direkt?

Jag är van vid båda men bajs är bajs och jag vill inte kliva i något av det på promenad :D

Dock i de områden jag vet är nära villaområden/cykelbanor mm så tas häsbajset mer om han än hundbajset.
 
Vad händer om du går/springer åt andra hållet? Bort från honom?
Jag är en skröplig gammal tant så jag springer inte. Mer än kanske två steg.

Jodå han kommer efter. Inkallning är dock skapligt värdelöst om det bara innebär att hunden är i närheten.
Och ja, han kommer. Alltid. Men som sagt. Först efter en stund.

(ge mig en retriver :arghh::arghh::arghh: )
 
Jag vill gnälla på att en viss person envisats med att ha hunden lös från att den var valp, och även låtit hunden springa hur den vill inkl. fram till allt och alla. Skitsamma att den skrämmer hundrädda (”de har inte i skogen att göra”, jagar djur (”hunden kommer ändå inte ifatt”), osv. Ägaren anser att hundar måste få springa av sig, punkt.

Nu är ägaren sur på hunden för att den slutat lyssna på inkallning och springer över bilvägar för att hälsa på andra hundar. För ”hunden måste ju förstå bättre”... :banghead: Att ägaren har LÄRT hunden att det är ok att springa fram till kreti och pleti från start är svårt att ta förstå.

Peppar, peppar har ägaren sagt att hen ska börja med koppel/lina. Hoppas på det.
 
Jag vill gnälla på mina egna dåliga skills som hundägare.
Vi tränar inkallning och diverse amnat VARJE DAG. Ändå kommer han en halvminut efter att jag kallat på honom. Det går inte att skoja och busa för då tycker han jag är läskig.
Jag lyckas helt enkelt inte motivera.:banghead:
Min har aldrig blivit bra med inkallningen. Trots att vi tränat på det sen han kom hit, gått många kurser osv. Skoja och busa är inget han nånsin sett så intressant att man ska komma springades. Främlingar, hundar och vilda djur är oändligt mycket mer intressant, och han har inget större behov av att hela tiden vara nära mig.
 
På spåret med folk som inte plockar upp, idioterna som plockar upp bajset och sen lämnar påsen där de parkerade bilen. 😡 Alltså en gång kan ske av misstag men jag vägrar att tro att 20 bajspåsar på olika ställen runt en infart har råkat blivit kvarglömda.

Och på spåret hundfolk och parkera bilar, jag fattar att det är trevligt att åka dit vi bor och gå med hunden. Men om det är två infarter med 10 meter emellan ställ då inte bilen framför bommen vid den ena infarten där det är tydligt att det åker in bilar regelbundet utan ställ dig vid andra där det ligger stenar för och börjar växa upp lite sly. 🙄 Och om man nu måste stå vid en infart med en bom, ställ bilen åt sidan så det går att passera.
 
Jag vill gnälla på att mitt halsband som jag beställt och som skickades i onsdags inte kommit ännu! 😭

/ilandsproblem
 
Jag vill gnälla på mina egna dåliga skills som hundägare.

Så behöver det inte vara, det kanske inte passar din hund med just inkallning, min hund var dålig på just inkallning i skarpa lägen. Det funkade hur bra som helst på kurser o hemma. Jag bytte metod o valde kommandot stanna. Då stod han helt still men behövde inte vända "ryggen till" det som var läskigt eller spännande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 026
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 236
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 034
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp