Gnälltråden - Dog edition

Idag vill jag gnälla på folk som släpper ut sina hundar i trädgården vind för våg utan uppenbar tillsyn och låter dem springa längs staketet och skälla som idioter när bilar, cyklister och fotgängare passerar. Hur orkar man lyssna på det?

Eller de som har sina jakthundar i hundgårdar dygnet runt och som står och gapar i tid och otid. Hur orkar man lyssna på det? Alltid lika kul när jag rastar hunden och hör hur en kör av hundar runtom i hela byn sätter igång. Sedan håller de igång ett par timmar och skäller åt varandra eller åt sina egna ekon. Mycket roande kvällstid då man ska sova och en räv traskar en liten sväng förbi gårdarna..... :meh:
 
Eller de som har sina jakthundar i hundgårdar dygnet runt och som står och gapar i tid och otid. Hur orkar man lyssna på det? Alltid lika kul när jag rastar hunden och hör hur en kör av hundar runtom i hela byn sätter igång. Sedan håller de igång ett par timmar och skäller åt varandra eller åt sina egna ekon. Mycket roande kvällstid då man ska sova och en räv traskar en liten sväng förbi gårdarna..... :meh:
Ja, jag fattar inte att nån står ut! Det ligger en kennel 1 km från mina beten, och trots att det inte är helt öppen jordbruksmark mellan så är oväsendet från deras hundar så pass högt att det kan vara störande när jag undervisar... Vill inte tänka på hur deras grannar har det.

De har jakthundar och kränger oreggade "renrasiga" dvärgpinnar på blocket 🙄
 
Eller de som har sina jakthundar i hundgårdar dygnet runt och som står och gapar i tid och otid. Hur orkar man lyssna på det? Alltid lika kul när jag rastar hunden och hör hur en kör av hundar runtom i hela byn sätter igång. Sedan håller de igång ett par timmar och skäller åt varandra eller åt sina egna ekon. Mycket roande kvällstid då man ska sova och en räv traskar en liten sväng förbi gårdarna..... :meh:
Våra grannar har chihuahua-korsningar som skäller på allt som rör sig. Tack och lov har de flyttat deras hundgård till baksidan på huset så vi slipper bli utskällda i vår egen trädgård.
 
På en i min region som har hundkurser i ungefär allting men saknar kunskap och lär nybörjare rena felinlärningen i åtminstone dom två hundsporten jag tränar aktivt själv. Kan gissa att hon inte har mer kunskap om resten heller.
 
Våra grannar har chihuahua-korsningar som skäller på allt som rör sig. Tack och lov har de flyttat deras hundgård till baksidan på huset så vi slipper bli utskällda i vår egen trädgård.

Verkar vara en alltför vanlig typ av granne, för jag bor också nära såna... åt ena hållet bor ett helt gäng miniblandisar som bjäbbar dygnet runt, och ägarna gör aldrig minsta ansats till att få tyst på dem. Avlar på dem gör de också, flera kullar per år, väldigt oseriöst när man kan gissa att hundarna är nervvrak med tanke på att precis allt får dem att dra igång. :crazy: Innan de stängslade in tomten så sprang hundarna gärna runt på byn också.

Åt andra hållet bor en stor brukshund som får sitta ute i löplina och vråla åt allt som går förbi, och gärna går emot dem på ett obehagligt vis. Den fick dessutom backup av en liten hund tidigare i år, så nu gafflar de i kör. Enda trösten där är att hundarna tydligen ska tillhöra tonåringen i huset, så med lite tur flyttar hen hemifrån inom en snar framtid och tar dem med sig så det blir lugn och ro.

Kort sagt är jag jävligt less på människor som absolut ska ha hundar men inte orkar uppfostra dem ett dugg. När de dessutom bor så nära så är det inte roligt att tänka att jag kommer behöva promenera förbi dem regelbundet med egen hund, för tänk om de rymmer och vill mucka. :nailbiting:
 
Tittade ut genom fönstret på jobbet och fick syn på en familj som var ute och promenerade med sin schäfervalp. Valpstackarn gick i princip på hasorna och var så kobent att den nästan snubblade på sig själv... Varför tycker man att sånt är okej? Jag kan till viss del förstå okunniga valpköpare som köper sin allra första valp och inte förstår sig på röntgenresultat och hälsotester, men när hundarna är synligt defekta på utsidan, vinglar, kan inte gå rakt och benen böjer sig åt en massa konstiga håll och folk ändå tycker det okej...
 
Kommer hem och ser att paketet postnord levererat idag ser ut såhär... Som om någon allsmäktig fader hållit sin hand över dess öde så är alla småsakerna packade i botten och inget har fallit ur....

20201222_173349.jpg
 
Flexikoppel med aggressiva småhundar i ena änden och en gubbe som med noll koll låter som dem rusa rakt över gatan och trakassera min unghund.

Gubben står och skrattar och fattar inte varför jag "blir så sur".

Suck.
Prova ett kort "min hund har en smittsam sjukdom". Det har jag kört med ibland när folk inte kan förstå/acceptera att deras hund inte får hälsa på mina.

Funkar varje gång :D
 
Flexikoppel med aggressiva småhundar i ena änden och en gubbe som med noll koll låter som dem rusa rakt över gatan och trakassera min unghund.

Gubben står och skrattar och fattar inte varför jag "blir så sur".

Suck.
Jo du träffade en sån igår fast tanta skällde ut hunden för att den sprang linan ut mot oss hon vände sedan håll och skulle korsa en gata med skymd sikt hunden sprang före med kopplet på full längd,jag gick åt andra hållet för jag vågade inte kolla längre än så:/
 
Prova ett kort "min hund har en smittsam sjukdom". Det har jag kört med ibland när folk inte kan förstå/acceptera att deras hund inte får hälsa på mina.

Funkar varje gång :D
Gäller ju att pensionären har hörapparat eller god hörsel då och att hunden inte överröstar en :)
 
Mötte en medelålders man med en beagle, har mött honom förut och beaglen skäller extremt och gör utfall mot andra hundar.

Och istället för att försöka jobba med/ta sig ur situationen med sin hund, så stannar han med hunden längst ut i kopplet och bara kollar.
Jag fattar att det kan vara jobbigt/svårt med en reaktiv hund så ingen shame på så vis, men när han kläcker ur sig (till sin hund, men jag hör ju) "jamen den hunden fick ju massa godis". Ja, min hund skvallrar på din hund, min hund har slakt koppel, är tyst och har ögonkontakt.

Sticker det i ögonen att en ung tjej har mer kontroll på situationen än vad du har kanske?O_o:nailbiting:
 
Puckade hundägare som anser att det är helt ok att rasta sin hund på min gräsmatta... och inte plockar upp efter sig (jag vill inte att de pissar där heller iofs, med mängden hundar som går förbi här pallar inte gräsmattan det).
Kan du se dem från huset när det händer? För jag kan berätta att en av de allra mest pinsamma saker som hänt mig var när min hund fick för sig att skita MITT PÅ uppfarten till en villa, och jag hade såklart glömt påse just den gången. Fick en utskällning från fönstret av villaägaren och en gratis bajspåse med sur min, och efter det har jag alltid haft med mig en halv rulle påsar vid varje hundpromenad. Fy fan vad jag skämdes!
 
Kan du se dem från huset när det händer? För jag kan berätta att en av de allra mest pinsamma saker som hänt mig var när min hund fick för sig att skita MITT PÅ uppfarten till en villa, och jag hade såklart glömt påse just den gången. Fick en utskällning från fönstret av villaägaren och en gratis bajspåse med sur min, och efter det har jag alltid haft med mig en halv rulle påsar vid varje hundpromenad. Fy fan vad jag skämdes!

Jo, jag ser dem men hinner inte ut (ca 65m ut till vägen).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp