Gnälltråden - Dog edition

Mitt gnäll är över vissa hundägare i min närhet som prompt ska vara experter på hundar, speciellt angående vad de får för föda, de får mig att få horn! 😤 Tror nog att varje hundägare vill sin hund det bästa, och känner sin hund bäst och ger därefter den mat som hunden fungerar bäst på.
 
Idag är det nog min hund som gnäller på mig.
Han har fått leka rejält ett par dagar när hans favoritmänniska varit här på besök. Idag har vi återgått till bara trista matte. Som inte är nån lektant.

Han piper och skäller på mig. Fick för sig att tugga i sig hörnet på en matta i ren frustration over sitt tråkiga liv. En rejält lång skogspromenad med godissök och lite lydnadträning räckte inte långt för att hålla honom nöjd. Jag trodde jag hade skaffat en sällskapshund, men fått en som beter sig som en understimulerad brukshund...

Ska åka iväg till en ny plats imorgon för att se om miljöbyte ger något.
Ser fram emot nose work-kursen om ett par veckor. Hoppas det kan tillfredställa den lilla hjärnan lite grann.
 
Idag är det nog min hund som gnäller på mig.
Han har fått leka rejält ett par dagar när hans favoritmänniska varit här på besök. Idag har vi återgått till bara trista matte. Som inte är nån lektant.

Han piper och skäller på mig. Fick för sig att tugga i sig hörnet på en matta i ren frustration over sitt tråkiga liv. En rejält lång skogspromenad med godissök och lite lydnadträning räckte inte långt för att hålla honom nöjd. Jag trodde jag hade skaffat en sällskapshund, men fått en som beter sig som en understimulerad brukshund...

Ska åka iväg till en ny plats imorgon för att se om miljöbyte ger något.
Ser fram emot nose work-kursen om ett par veckor. Hoppas det kan tillfredställa den lilla hjärnan lite grann.

Jag förespråkar ju alltid nw, haha. Men om han gillar att jobba så tror jag definitivt att det kommer vara super för honom!! 😁👌
 
Idag är det nog min hund som gnäller på mig.
Han har fått leka rejält ett par dagar när hans favoritmänniska varit här på besök. Idag har vi återgått till bara trista matte. Som inte är nån lektant.

Han piper och skäller på mig. Fick för sig att tugga i sig hörnet på en matta i ren frustration over sitt tråkiga liv. En rejält lång skogspromenad med godissök och lite lydnadträning räckte inte långt för att hålla honom nöjd. Jag trodde jag hade skaffat en sällskapshund, men fått en som beter sig som en understimulerad brukshund...

Ska åka iväg till en ny plats imorgon för att se om miljöbyte ger något.
Ser fram emot nose work-kursen om ett par veckor. Hoppas det kan tillfredställa den lilla hjärnan lite grann.
Min äldsta var ett riktigt monster fram till 2,5 års ålder. Då började han lugna ned sig och bli trevlig.

Tiden, allt handlar om tiden
 
Idag vill jag gnälla lite på bilister som inte håller ut när de passerar folk i vägkanten även om de ser att man har två hundar med sig. Jag var en hårsmån från att bli påkörd idag på hundpromenaden trots att jag hade full varseljacka och båda hundarna hade reflexväst mitt på ljusa dagen. Det var nästan så man kände bilens sidospegel mot jackan när den drog förbi...
 
Idag vill jag gnälla lite på bilister som inte håller ut när de passerar folk i vägkanten även om de ser att man har två hundar med sig. Jag var en hårsmån från att bli påkörd idag på hundpromenaden trots att jag hade full varseljacka och båda hundarna hade reflexväst mitt på ljusa dagen. Det var nästan så man kände bilens sidospegel mot jackan när den drog förbi...
Jag har upplevt samma när jag cyklar. Har lampor och reflexer såklart men vissa vill verkligen inte ge mig något utrymme trots att det inte kommer möte. Förstår de inte att det är obehagligt, de som alltid kör och aldrig går eller cyklar?
 
Idag vill jag gnälla på fokuset på vissa former av aktivering (ja, det är en återkommande irritationskälla :devil:). Jag tycker inte alltid det är rimligt med tänket att om du köper X ras så hör det till att du ska köra Y hundsport. Speciellt inte om det är en ras som är allsidig utöver sitt specialområde och erbjuds ordentlig aktivering i annan form. Eller så är det bara jag som är stingslig för att det börjar hojtas om apportering som någon slags måste så fort man ens andas om att man funderar på retriever, oavsett linjer, jag vet inte. :down:
 
På den som tar bilen åker ut i skogen och istället för att gå där det inte finns risk för hundmöten måste gå igenom gården där vi har tydliga skyltar i början med varning för lösa hundar.

Tycker du att det är för jobbigt att gå i snön ta nte bilen ut i skogen. Finns 3 hus i närområdet sen sträcker det sig med oliika sträckor km upp till mil utan hus. Nej då ska det prompt gås genom gården.

Våra hundar är med oss aldrig lösa ute själva men de är lösa på gården.

Kommer skrikandes och hoandes om att hålla i hunden (som stod vid sidan och undrade vad det för för någon som kom gående. Vår hund blir till slut irriterad av den andra som hänger i kopplet och gör utfall så vi plockar helt sonika upp honom och går in. Människan står då och skriker om att hens hund är aggresiv pga av lösa hundar.
 
Vill gnälla på den villaägare här som släpper sin frallor i trädgården med glest staket som de springer rakt igenom 😅
Hundarna är snälla och min med men vad händer den dagen de springer ut till en mindre vänligt sinnad hund. Eller ser en på andra sidan vägen och blir överkörda 😭
 
På den som tar bilen åker ut i skogen och istället för att gå där det inte finns risk för hundmöten måste gå igenom gården där vi har tydliga skyltar i början med varning för lösa hundar.

Tycker du att det är för jobbigt att gå i snön ta nte bilen ut i skogen. Finns 3 hus i närområdet sen sträcker det sig med oliika sträckor km upp till mil utan hus. Nej då ska det prompt gås genom gården.

Våra hundar är med oss aldrig lösa ute själva men de är lösa på gården.

Kommer skrikandes och hoandes om att hålla i hunden (som stod vid sidan och undrade vad det för för någon som kom gående. Vår hund blir till slut irriterad av den andra som hänger i kopplet och gör utfall så vi plockar helt sonika upp honom och går in. Människan står då och skriker om att hens hund är aggresiv pga av lösa hundar.

Folk är ju verkligen dumma i huvudet på riktigt... :(
 
Andra gången nu som vi varit nära att bli påkörda på vägen för att någon idiot inte kan hålla ut och inte ens bemödar sig med att släppa på gasen utan bränner förbi så man verkligen får kasta sig i diket. Tror nästan det är samma bil som förra gången. Med reflexvästar på hundarna, varseljacka och pannlampa är vi inte direkt osynliga.
 
Andra gången nu som vi varit nära att bli påkörda på vägen för att någon idiot inte kan hålla ut och inte ens bemödar sig med att släppa på gasen utan bränner förbi så man verkligen får kasta sig i diket. Tror nästan det är samma bil som förra gången. Med reflexvästar på hundarna, varseljacka och pannlampa är vi inte direkt osynliga.
Det där har jag oxå varit med om,var sååå sugen på att sätta foten i bildörren om det inte innebar att jag blev skadad. Är dom blinda så kör för fan inte bil eller sätt åtminstone en vit käpp i kylaren så vi andra kan rädda oss i god tid.
 
Snöstorm igår och vi fick ca 2 cm snö - helt undertbart :love: om det inte vore för att det senare på kvällen blev regnstorm och den mesta snön smälte och blev slask.......och det sen under natten frös på så det nu är total isgata överallt :cautious: tack och lov är underlaget i skogen vettigt på de flesta ställen, men vägen dit är hemsk.
 
Idag vill jag gnälla på mig själv. :idea:

I ett försök att ta oss ur stiltje och hitta lite träningsglädje igen så var jag ambitiös idag och lade två viltspår på ca 400 meter. Liggtid knappt 3 timmar. Både blod och klöv. Vi har inte spårat på evigheter men har tidigare tagit oss runt 600-800 meter.

Till att börja med: jag ska snart ha mens.
Till att fortsätta med: jag ska snart ha mens.

Nåväl. Lars, maklig som han är, segar sig framåt. Avbryter flera gånger för att titta på annat. Jag blir givetvis irriterad. Linan trasslar in sig överallt. Jag blir än mer irriterad. Tillslut hittar vi fram och han går, som vanligt, rakt förbi klöven. AarrGgHh. Aja. Duktig hund, dags för uppletande. Ruta 20x50. Fem föremål. Slarv, svårt att komma ut ordentligt. Bara två föremål in. Glömmer stoppa Dog Tracks.

Gibbs. Tar upp spåret superfint som vanligt, traskar på ordentligt, tills han bryter helt och tar mitt spår där jag var på väg ifrån marken. Här brinner det lite i huvudet och jag får fråga hund vad han egentligen spårar? Irrar runt. Jag hittar inte spåret. Hund hittar inte spåret. Jag är dum i huvudet som inte använder snitslar. Också dum i huvudet som lägger ett så långt spår i terräng till Gibbs som i slutet tydligt visar att han börjar bli öm i armbågen. :banghead: Linan trasslar givetvis in sig. Går också rakt förbi klöven. Dog Tracks har inte ens spelat in.

Skärp mig, för helvete. :rage:
 
Idag vill jag gnälla på mig själv. :idea:

I ett försök att ta oss ur stiltje och hitta lite träningsglädje igen så var jag ambitiös idag och lade två viltspår på ca 400 meter. Liggtid knappt 3 timmar. Både blod och klöv. Vi har inte spårat på evigheter men har tidigare tagit oss runt 600-800 meter.

Till att börja med: jag ska snart ha mens.
Till att fortsätta med: jag ska snart ha mens.

Nåväl. Lars, maklig som han är, segar sig framåt. Avbryter flera gånger för att titta på annat. Jag blir givetvis irriterad. Linan trasslar in sig överallt. Jag blir än mer irriterad. Tillslut hittar vi fram och han går, som vanligt, rakt förbi klöven. AarrGgHh. Aja. Duktig hund, dags för uppletande. Ruta 20x50. Fem föremål. Slarv, svårt att komma ut ordentligt. Bara två föremål in. Glömmer stoppa Dog Tracks.

Gibbs. Tar upp spåret superfint som vanligt, traskar på ordentligt, tills han bryter helt och tar mitt spår där jag var på väg ifrån marken. Här brinner det lite i huvudet och jag får fråga hund vad han egentligen spårar? Irrar runt. Jag hittar inte spåret. Hund hittar inte spåret. Jag är dum i huvudet som inte använder snitslar. Också dum i huvudet som lägger ett så långt spår i terräng till Gibbs som i slutet tydligt visar att han börjar bli öm i armbågen. :banghead: Linan trasslar givetvis in sig. Går också rakt förbi klöven. Dog Tracks har inte ens spelat in.

Skärp mig, för helvete. :rage:
Sådana spårdagar har jag också haft. Ungefär allt som kan gå ut helvete gör det.

Vet inte hur många snitslar som jag glömt/inte hittat i skogen efter att jag lagt spår :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp