Gnälltråden - Dog edition

Sådana spårdagar har jag också haft. Ungefär allt som kan gå ut helvete gör det.

Vet inte hur många snitslar som jag glömt/inte hittat i skogen efter att jag lagt spår :angel:

För att inte tala om försvunna föremål eftersom jag envisas med att aldrig märka ut platserna och sen måste irra runt när hunden inte hittar och därför inte heller kan visa hunden rätt och får lämna skiten? :confused::banghead:
 
Blankis och hundrastning :rage:
IMG_20210112_173026_375.jpg
 
Gnäller om att jag fortfarande låter mig påverkas så mycket av att min hund blev attackerad i somras 😔 är nervös på varenda promenad och anpassar vart och när jag går efter min rädsla, är hela tiden på min vakt. Vill inte att det ska fortsätta att förstöra så mycket för oss 😫
 
Vill klaga på underlaget just nu. Stora delar av Skåne fick tydligen snö, vi fick en del blötsnö och sen regn, därefter frös det till... hade nog varit lämpligare med skridskor än skor just nu. Inte ens Icebug hjälpte helt, isen var väldigt knölig på sina ställen och då funkade det inte riktigt eftersom broddarna inte får grepp. Orolig för gammelhunden (som är lite vinglig) och Indigo (som nyligen varit lite justerad i nån muskel i skuldran/nacken). Som tur är så har vi fått gjort en gräsbevuxen väg längs en av åkrarna och den vägen gick fint att gå på, sen kunde vi även gå på en stubbåker och så tog vi det väldigt försiktigt de få bitar vi behövde gå på grusvägen (isvägen...). Kanske läge att ta fram sparken när man ska upp till brevlådan, den borde glida fint på isen.... har inte använt den sedan vi flyttade ner till Skåne men nu kanske den kunde vara till nytta. ;)
 
Jag måste gnälla lite på hur snabbt hundaveln går. Jag vill ju dela med mig av mina erfarenheter i rasvalstrådar - men så inser jag att hundar jag träffade för tio-tjugo år sedan inte säger ett iota om hundarna idag. Irländska settrar, groenendael.. de ser ju inte ens ut som hundarna jag växte upp med (de första grönisarna jag träffade var bedårande schäfer-light - nu ser de ut som en förstorad blandning av bedlington och svart malteser). Har de blivit bättre eller sämre - det kan ju inte jag som outsider bedöma. De är helt enkelt andra hundar

(Basset hounden är sämre -det får ni tugga i er att IMNHO så är det så)
 
Jag måste gnälla lite på hur snabbt hundaveln går. Jag vill ju dela med mig av mina erfarenheter i rasvalstrådar - men så inser jag att hundar jag träffade för tio-tjugo år sedan inte säger ett iota om hundarna idag. Irländska settrar, groenendael.. de ser ju inte ens ut som hundarna jag växte upp med (de första grönisarna jag träffade var bedårande schäfer-light - nu ser de ut som en förstorad blandning av bedlington och svart malteser). Har de blivit bättre eller sämre - det kan ju inte jag som outsider bedöma. De är helt enkelt andra hundar

(Basset hounden är sämre -det får ni tugga i er att IMNHO så är det så)
Har du bilder eller nått som visar skillnaderna? Tycker det låter intressant men har ingen koll på de här raserna.
 
Foppatofflor och snö är ingen bra kombination så istället för att spendera helgen med hundträning hoppar jag på kryckor och är bosatt i soffan med ett knä som gör ont. :cry:

Dessutom kom en bekant på besök och skulle visa sin ena gatuhund. En osäker sak som trots att jag knappt tittade på den smög sig upp bakom ryggen på mig och bet mig i baken. :meh: På frågan hur jag hade tränat hunden borde jag svarat ”inte alls, jag hade avlivat”.
 
Läser ett inlägg på facebookgruppen för mina ras där någon önskar hjälp med att få sin hund att skälla mindre. Flera tips dyker upp som uteslutande handlar om antingen anti-skallhalsband, pet corrector eller andra sätt som går ut på att skrämma hunden eller orsaka den obehag :banghead::rage::(

Blir så ledsen på hundägare som inte förstår att man behöver lära hunden vad som är ett önskat respektive oönskat beteende. Framförallt förvånar det mig att man inte förstår att min ras (dvärgschnauzer) är avlad för att larma och därför har nära till skall :confused:
 
Läser ett inlägg på facebookgruppen för mina ras där någon önskar hjälp med att få sin hund att skälla mindre. Flera tips dyker upp som uteslutande handlar om antingen anti-skallhalsband, pet corrector eller andra sätt som går ut på att skrämma hunden eller orsaka den obehag :banghead::rage::(

Blir så ledsen på hundägare som inte förstår att man behöver lära hunden vad som är ett önskat respektive oönskat beteende. Framförallt förvånar det mig att man inte förstår att min ras (dvärgschnauzer) är avlad för att larma och därför har nära till skall :confused:
Såg en annons på FB om någon ultraljudspryl som var formad som en klicker och marknadsfördes som antiskall-verktyg. Videon visar glada små valpar typ och kommentarsfältet är fyllt med folk som taggar varandra och skriver i stil med "det här MÅSTE vi prova på våran shi-poo-spaniel!!". Typ hundar som skäller vid hundmöten och besök O_o
 
Hundbajs! Överallt! Rastgården, brf:ens område, diken, gångvägen, det är som att så fort det kommer snö så vips har alla mystiskt glömt sina bajspåsar. Jag är ju en sån där nitisk typ som plockar upp även i skogen (hundbajs är ju värre än bajs från vilda djur, spec om de får en massa mediciner), så att se en stor hög på en plats där det är fullt möjligt för hundägaren att faktiskt gå in och hämta påse provocerar mig så galet!
Passar familjens och bekantas hundar och jobbar på hunddagis och jag bara väntar på att någon icke-hundägare ska störa sig så pass mycket att det blir rastningsförbud precis överallt.
 
Hundbajs! Överallt! Rastgården, brf:ens område, diken, gångvägen, det är som att så fort det kommer snö så vips har alla mystiskt glömt sina bajspåsar. Jag är ju en sån där nitisk typ som plockar upp även i skogen (hundbajs är ju värre än bajs från vilda djur, spec om de får en massa mediciner), så att se en stor hög på en plats där det är fullt möjligt för hundägaren att faktiskt gå in och hämta påse provocerar mig så galet!
Passar familjens och bekantas hundar och jobbar på hunddagis och jag bara väntar på att någon icke-hundägare ska störa sig så pass mycket att det blir rastningsförbud precis överallt.
Instämmer, det är beklämmande hur lata en del människor är. Framförallt i tätbefolkade områden.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hundbajs! Överallt! Rastgården, brf:ens område, diken, gångvägen, det är som att så fort det kommer snö så vips har alla mystiskt glömt sina bajspåsar. Jag är ju en sån där nitisk typ som plockar upp även i skogen (hundbajs är ju värre än bajs från vilda djur, spec om de får en massa mediciner), så att se en stor hög på en plats där det är fullt möjligt för hundägaren att faktiskt gå in och hämta påse provocerar mig så galet!
Passar familjens och bekantas hundar och jobbar på hunddagis och jag bara väntar på att någon icke-hundägare ska störa sig så pass mycket att det blir rastningsförbud precis överallt.
Jag har vid något tillfälle glatt ropat hallå -har du glömt bajspåsar? Jag har! Det är så himla förargligt när man glömmer dem.
Och glatt räckt över påsar. :D :D

Hittills har de alla plockat upp. Någon har varit lätt generad men inte alla.
 
Jag har vid något tillfälle glatt ropat hallå -har du glömt bajspåsar? Jag har! Det är så himla förargligt när man glömmer dem.
Och glatt räckt över påsar. :D :D

Hittills har de alla plockat upp. Någon har varit lätt generad men inte alla.
Haha ja visst har det hänt att man diskret smyger fram och räcker över en påse när man tar dem på bar gärning :angel:
Värst är det ju när man själv verkligen har glömt, brukar stå och se fånig ut och hoppas på att en hundägare dyker upp och kan tänka sig offra en..
 
Hundbajs! Överallt! Rastgården, brf:ens område, diken, gångvägen, det är som att så fort det kommer snö så vips har alla mystiskt glömt sina bajspåsar. Jag är ju en sån där nitisk typ som plockar upp även i skogen (hundbajs är ju värre än bajs från vilda djur, spec om de får en massa mediciner), så att se en stor hög på en plats där det är fullt möjligt för hundägaren att faktiskt gå in och hämta påse provocerar mig så galet!
Passar familjens och bekantas hundar och jobbar på hunddagis och jag bara väntar på att någon icke-hundägare ska störa sig så pass mycket att det blir rastningsförbud precis överallt.
Mycket hundbajs här med. Tror folk har tyckt det är för kallt att ta av sig bantarna eller något :(. Äckligt! Syns bra i snön i alla fall så man slipper förhoppningsvis trampa i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp