Gnisslande acavallo stigbyglar

Nevermind

Trådstartare
Köpte ett par Acavallo Arena i somras. De har nu börjat gnissla nåt fruktansvärt. Jag har försökt borsta rent dem och tvätta men det blir inte bättre. Har svårt att se/lokalisera vart gnisslet kommer ifrån. Någon som har en idé om vad jag kan göra? Smörja med låsolja typ? Var isåfall?
 
Försökte med klippmaskinsolja i "gångjärnet". Funkade inte. Någon som haft samma problem och vet var fasen gnisslet kommer från? De lät inte såhär förut utan det har kommit nu. Sjukt störigt. Och jag har inte råd med nya stigbyglar...
 
Försökte med klippmaskinsolja i "gångjärnet". Funkade inte. Någon som haft samma problem och vet var fasen gnisslet kommer från? De lät inte såhär förut utan det har kommit nu. Sjukt störigt. Och jag har inte råd med nya stigbyglar...
Säker på att det är stigbyglarna som gnisslar? Känns ju inte som att de borde gnissla utifrån material osv..
 
Jag blir KNÄPP!
Har testat allt. Ridit med samma stigbyglar på annan häst, med annan sadel och andra stövlar. Gnisslar. Bytt stigbyglar - slutar gnissla. Så det är 110% stigbyglarna som låter. De lät inte i somras. Jag har tvättat och smort dem IGEN. Så jäkla kul är det inte att köpa nya, de kostar ju ändå minst 1700 kr. Och jag har verkligen inte de pengarna just nu :(
 
Hmm. Mina gnisslar inte heller så det är jättekonstigt.
Jag har iofs ett gnisslande/knarrande ljud ibland nu på vintern men är rätt säker på att det är stiglädret mot kåpan..
 
Mina gnisslar inte heller, jag hade reklamerat. Om det inte går kan man fundera på om det är plattan som glider, och kanske hellre bör limmas istället för att smörjas?
 
Letade efter kvittot i min kvitto-låda nu, hittade inte det. Så det känns rätt kört tyvärr. Skit alltså... Nu kan jag inte tänka på nåt annat än det jäkla gnisslet när jag rider...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 559
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp