Gnisslande bett

kurakosz

Trådstartare
Kan man göra något åt ett bett som gnisslar när hästen tuggar på det? Eller måste man köpa en ny?
Det är bra kvalité på bettet (Neue Schule) och det hade bara börjat gnissla nyligen (jag hade haft bettet i 3 år), så jag antar att det beror på slitage/smuts (spolar dock better efter varje användning).
Mycket tacksam för svar.
 
Kan man göra något åt ett bett som gnisslar när hästen tuggar på det? Eller måste man köpa en ny?
Det är bra kvalité på bettet (Neue Schule) och det hade bara börjat gnissla nyligen (jag hade haft bettet i 3 år), så jag antar att det beror på slitage/smuts (spolar dock better efter varje användning).
Mycket tacksam för svar.
Diska det ordentligt och olja in det med t ex rapsolja kanske?
 
Diska det ordentligt och olja in det med t ex rapsolja kanske?
Jag ska prova det, tack for tipset!

Om hästen tuggar på ett metallbett hade varit mest orolig för slitaget på hästens tänder.
Jag hade nog uttryckt mig klumpigt (svenska är inte mitt modersmål) och du missförstod mig: med "tugga på bett" menade jag att han "tar kontakt", "suger på bettet", "stödjer sig på bettet", vilket är mitt mål eftersom han brukar undvika att ta kontakt med bett. Och nu när han väl börjar ta kontakt så gnisslar bettet jättemycket, vilket är irriterande.
Det finns inga bettmärken på bettet och han hade tandkoll för 2 månader sedan - mycket fin i munnen enligt vet! :)
 
Ok, min påle har alltid varit väldigt fin i munnen. Men vid förra munhåleundersökningen så hade han förslitningsskador. Han knaprar på bettet ibland.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
868
Senast: Gulis
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp