Gnisslar tänder

hanny

Trådstartare
Hej!
Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med sidepull eller hackamore gnisslar han inte. Munnen är kollad två gånger nu, hur fin som helst. Har låtit bettet vara 4 månader, sedan la jag huvudlag med bett under sidepull, inget gnissel... Lät det vara så två månader, inget gnissel. Började rida på dubbla tyglar, en i sidepull med mer inverkan och pyttelite kontakt i betet på andra tygeln. Gnisslar direkt 😩
Hur kan jag gå vidare?
Tacksam för hjälp!
 
Har munnen röntgats? Om inte så se till att få det gjort. Vad som "ser fint ut" i veterinärers ögon är inte alltid vad som känns fint för hästen. Endel hästar är tydligare än andra med vad som är bekvämt vilket jag ser som enormt positivt eftersom man då kan förebygga problem i tid.
En bekant hade väldiga problem med sin unghäst. Han blev halt/gick orent till och från i flera år efter en kort tid med bett i munnen (vi pratar dagar med novabett) men gick klockrent på milt bettlöst, han reds med tyglarna fastsatta i remontnosgrimma. När han till slut röntgades i munnen upptäcktes ett tandfragment stort som ett riskorn under tandköttet i vid lanerna på ena sidan. Vargtänderna var tagna efter konstens alla regler men det här lilla tandfragmentet var kvar och det varken syntes eller kändes utifrån av veterinärerna men hästen kände det med bett i munnen och det visade sig då som hälta och spänningar i kroppen. Han kunde också bara ha bett i munnen utan problem men när det blev minsta tyngd i bettet, det räckte att tyglarna satt i bettet istället för i remontnosgrimman, så gjorde det ont.

När tandfragmentet opererats bort och munnen hade läkt kom problemet aldrig mer tillbaka. Hästen är 18 år gammal nu.
 
Vet inte om ett symptom kan vara att gnissla tänder men även käklederna kan ställa till med problem. Min vet kollar dem med UL.
 
Har munnen röntgats? Om inte så se till att få det gjort. Vad som "ser fint ut" i veterinärers ögon är inte alltid vad som känns fint för hästen. Endel hästar är tydligare än andra med vad som är bekvämt vilket jag ser som enormt positivt eftersom man då kan förebygga problem i tid.
En bekant hade väldiga problem med sin unghäst. Han blev halt/gick orent till och från i flera år efter en kort tid med bett i munnen (vi pratar dagar med novabett) men gick klockrent på milt bettlöst, han reds med tyglarna fastsatta i remontnosgrimma. När han till slut röntgades i munnen upptäcktes ett tandfragment stort som ett riskorn under tandköttet i vid lanerna på ena sidan. Vargtänderna var tagna efter konstens alla regler men det här lilla tandfragmentet var kvar och det varken syntes eller kändes utifrån av veterinärerna men hästen kände det med bett i munnen och det visade sig då som hälta och spänningar i kroppen. Han kunde också bara ha bett i munnen utan problem men när det blev minsta tyngd i bettet, det räckte att tyglarna satt i bettet istället för i remontnosgrimman, så gjorde det ont.

När tandfragmentet opererats bort och munnen hade läkt kom problemet aldrig mer tillbaka. Hästen är 18 år gammal nu.
Åh, tack! Så långt har varken jag eller min veterinär tänkt!
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 843
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 499
Senast: _Taggis_
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 877
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp